SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor mappa om bilen för v-power?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24668
    Imprezaz
    Deltagare

      hej! bilen (impreza sti 98 vrs 5) är för tillfället inne på verkstad för topplockspackningen gått. Funderar lite bara på vad som kan vara orsaken, hört något om att i japan har man 100oktan medan jag tankar v-power vilket kan vara skadligt för motorn. Bör jag mappa om bilen till v-power ? eller kan man likagärna mappa om den till e85 och få mer hk på köpet?
      Hur vet man om bilen redan är mappad?
      tack på förhand.

      #214454
      Kvarnis
      Deltagare

        mappa den för soppan du vill använda.
        E85 kräver en hel del annat spridare m.m

        #214461
        Myzkoo
        Deltagare

          hej! bilen (impreza sti 98 vrs 5) är för tillfället inne på verkstad för topplockspackningen gått. Funderar lite bara på vad som kan vara orsaken, hört något om att i japan har man 100oktan medan jag tankar v-power vilket kan vara skadligt för motorn. Bör jag mappa om bilen till v-power ? eller kan man likagärna mappa om den till e85 och få mer hk på köpet?
          Hur vet man om bilen redan är mappad?
          tack på förhand.

          Får man fråga vad det kostar att lämna in den för packningsbytet?

          #214459
          Mumin
          Deltagare

            Jag tippar på iaf runt 15k om dom byter båda sidor. Har du tid över och värmegarage och lite kunning gör det själv 😀 Dock lyft ut motorn om det är din första gång..

            #214468
            jkh
            Deltagare

              Jag tippar på iaf runt 15k om dom byter båda sidor. Har du tid över och värmegarage och lite kunning gör det själv 😀 Dock lyft ut motorn om det är din första gång..

              Jag har bytt båda på min Sti pse -06a. Det kalaset gick lös på 28k.
              Gjorde det på Auktoriserad Subaru-verkstad och dom lyfte ur motorn…

              #214462
              Myzkoo
              Deltagare

                Jag har bytt båda på min Sti pse -06a. Det kalaset gick lös på 28k.
                Gjorde det på Auktoriserad Subaru-verkstad och dom lyfte ur motorn…

                :O händer det igen så kan jag byta åt dig för 18k, så kan du åka på en thailandsresa för de 10k du sparar 😀

                #214469
                jkh
                Deltagare

                  :O händer det igen så kan jag byta åt dig för 18k, så kan du åka på en thailandsresa för de 10k du sparar 😀

                  Hade som tänkt att det int skulle hända igen…
                  Dessutom kostade hela repet bara 1000kr för mig i självrisk 😉
                  Som tur var täckte Försäkringen för smällen 🙂
                  Så ja får väl ta dom 27k som ja sparade och ta gumman med mig till Thailand… ;P ;P

                  #214466
                  Imprezaz
                  Deltagare

                    Men till frågan ska man mappa om en japan importerad bil till 95 eller 98 eller vad man nu kör?

                    #214460
                    Zetterlund
                    Deltagare

                      Men till frågan ska man mappa om en japan importerad bil till 95 eller 98 eller vad man nu kör?

                      Enkelt svar: Ja du bör mappa om bilen till 98/v-power .. 95 oktan är bara ”nödlösningsbränsle” om inget annat finns tillgängligt..
                      Det finns många motorkunniga här som har många storys om vad som händer med fel bränsle och fel mappning.. så lyssna å läs lite på vad de har att säga 😉

                      Mitt tips jag kan ge dig annars är JRM-racing .. de borde kunna lösa det åt dig 😎

                      #214467
                      Imprezaz
                      Deltagare

                        Finns det inget bra sätt att ta reda på om bilen redan är mappad till ”svenskt” bränsle så man inte gör det i onödan?

                        #214464
                        Mäki
                        Deltagare

                          I med en bredbandslambda och logga bilen när du kör, både på hög och låglast, vid olika laddtryck osv, du måste få med alla olika körstilar så det syns i loggen i datorn.

                          #214463
                          Myzkoo
                          Deltagare

                            Jag tror det blir väldigt svårt att ”se” vilket oktantal motorn är mappad på. Det är väl kanske först när man börjar skruva på saker å ting som man upptäcker saker.. Bara en känsla ja fick 🙂

                            #214455
                            Kvarnis
                            Deltagare

                              Lambda är bara lambda oavsett oktantal.

                              En 98 går inte boxen att mappa om på så att den skulle vara ommappad är liten chans då inge i Svergie syssalr med chippning av impreza.
                              Tillråga på allt kan den vara ompappad i Japan för ännu mer effekt på 10oktan vilek är riktigt illa.

                              Du kan mappa för vilek bränsle du vill, det skiljer dock vilken effekt du kommer få ut.
                              Nu för tiden kör de flesta på 95/Vpoer eller E85.
                              98 börjar försvinna mer och mer från mackarna alla fall här upp i I Ö-vik har jag märkt.
                              + att är det dåligt omsättning på 98 så är det inte säkert det blir nå bra alla fall.
                              Alt. mappa på 95+säg 5l E85.
                              Lätt att tanka extra alt ha en dunk med 🙂

                              #214458
                              Turbovin
                              Deltagare

                                Han skriver dock att det är en version 5 som går fint att mappa med Ecutek 😉

                                #214465
                                Mäki
                                Deltagare

                                  Lambda är bara lambda oavsett oktantal.

                                  Ja självklart är aldrig lambda något annat än lambda, och det står ju inte 98oktan vid testningen, men man ser ju om bilen går för snålt repsektive för fett.

                                  Mvh Marcus

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.