› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › mappa om bilen för v-power?
- Detta ämne har 16 svar, 2,748 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 11 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
30 november, 2010 kl. 20:21 #24668
Imprezaz
Deltagarehej! bilen (impreza sti 98 vrs 5) är för tillfället inne på verkstad för topplockspackningen gått. Funderar lite bara på vad som kan vara orsaken, hört något om att i japan har man 100oktan medan jag tankar v-power vilket kan vara skadligt för motorn. Bör jag mappa om bilen till v-power ? eller kan man likagärna mappa om den till e85 och få mer hk på köpet?
Hur vet man om bilen redan är mappad?
tack på förhand.30 november, 2010 kl. 20:52 #214454Kvarnis
Deltagaremappa den för soppan du vill använda.
E85 kräver en hel del annat spridare m.m30 november, 2010 kl. 21:54 #214461Myzkoo
Deltagarehej! bilen (impreza sti 98 vrs 5) är för tillfället inne på verkstad för topplockspackningen gått. Funderar lite bara på vad som kan vara orsaken, hört något om att i japan har man 100oktan medan jag tankar v-power vilket kan vara skadligt för motorn. Bör jag mappa om bilen till v-power ? eller kan man likagärna mappa om den till e85 och få mer hk på köpet?
Hur vet man om bilen redan är mappad?
tack på förhand.Får man fråga vad det kostar att lämna in den för packningsbytet?
30 november, 2010 kl. 21:57 #214459Mumin
DeltagareJag tippar på iaf runt 15k om dom byter båda sidor. Har du tid över och värmegarage och lite kunning gör det själv 😀 Dock lyft ut motorn om det är din första gång..
30 november, 2010 kl. 22:15 #214468jkh
DeltagareJag tippar på iaf runt 15k om dom byter båda sidor. Har du tid över och värmegarage och lite kunning gör det själv 😀 Dock lyft ut motorn om det är din första gång..
Jag har bytt båda på min Sti pse -06a. Det kalaset gick lös på 28k.
Gjorde det på Auktoriserad Subaru-verkstad och dom lyfte ur motorn…30 november, 2010 kl. 22:42 #214462Myzkoo
DeltagareJag har bytt båda på min Sti pse -06a. Det kalaset gick lös på 28k.
Gjorde det på Auktoriserad Subaru-verkstad och dom lyfte ur motorn…:O händer det igen så kan jag byta åt dig för 18k, så kan du åka på en thailandsresa för de 10k du sparar 😀
30 november, 2010 kl. 23:07 #214469jkh
Deltagare:O händer det igen så kan jag byta åt dig för 18k, så kan du åka på en thailandsresa för de 10k du sparar 😀
Hade som tänkt att det int skulle hända igen…
Dessutom kostade hela repet bara 1000kr för mig i självrisk 😉
Som tur var täckte Försäkringen för smällen 🙂
Så ja får väl ta dom 27k som ja sparade och ta gumman med mig till Thailand… ;P ;P3 december, 2010 kl. 13:43 #214466Imprezaz
DeltagareMen till frågan ska man mappa om en japan importerad bil till 95 eller 98 eller vad man nu kör?
3 december, 2010 kl. 14:13 #214460Zetterlund
DeltagareMen till frågan ska man mappa om en japan importerad bil till 95 eller 98 eller vad man nu kör?
Enkelt svar: Ja du bör mappa om bilen till 98/v-power .. 95 oktan är bara ”nödlösningsbränsle” om inget annat finns tillgängligt..
Det finns många motorkunniga här som har många storys om vad som händer med fel bränsle och fel mappning.. så lyssna å läs lite på vad de har att säga 😉Mitt tips jag kan ge dig annars är JRM-racing .. de borde kunna lösa det åt dig 😎
9 december, 2010 kl. 21:00 #214467Imprezaz
DeltagareFinns det inget bra sätt att ta reda på om bilen redan är mappad till ”svenskt” bränsle så man inte gör det i onödan?
10 december, 2010 kl. 07:10 #214464Mäki
DeltagareI med en bredbandslambda och logga bilen när du kör, både på hög och låglast, vid olika laddtryck osv, du måste få med alla olika körstilar så det syns i loggen i datorn.
10 december, 2010 kl. 12:09 #214463Myzkoo
DeltagareJag tror det blir väldigt svårt att ”se” vilket oktantal motorn är mappad på. Det är väl kanske först när man börjar skruva på saker å ting som man upptäcker saker.. Bara en känsla ja fick 🙂
10 december, 2010 kl. 13:49 #214455Kvarnis
DeltagareLambda är bara lambda oavsett oktantal.
En 98 går inte boxen att mappa om på så att den skulle vara ommappad är liten chans då inge i Svergie syssalr med chippning av impreza.
Tillråga på allt kan den vara ompappad i Japan för ännu mer effekt på 10oktan vilek är riktigt illa.Du kan mappa för vilek bränsle du vill, det skiljer dock vilken effekt du kommer få ut.
Nu för tiden kör de flesta på 95/Vpoer eller E85.
98 börjar försvinna mer och mer från mackarna alla fall här upp i I Ö-vik har jag märkt.
+ att är det dåligt omsättning på 98 så är det inte säkert det blir nå bra alla fall.
Alt. mappa på 95+säg 5l E85.
Lätt att tanka extra alt ha en dunk med 🙂10 december, 2010 kl. 14:01 #214458Turbovin
DeltagareHan skriver dock att det är en version 5 som går fint att mappa med Ecutek 😉
10 december, 2010 kl. 15:47 #214465Mäki
DeltagareLambda är bara lambda oavsett oktantal.
Ja självklart är aldrig lambda något annat än lambda, och det står ju inte 98oktan vid testningen, men man ser ju om bilen går för snålt repsektive för fett.
Mvh Marcus
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
