› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Hjälp… GT -99 Motorlampa , dålig/ingen tomgång
- Detta ämne har 22 svar, 2,450 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av
dj_pelle.
-
FörfattareInlägg
-
5 december, 2010 kl. 18:16 #24694
dj_pelle
Deltagarejahopp.. då var det bekymmer igen.. Ska försöka förklara mitt problem.. Var ute och lekte på en snöig väg när plötsligt motorlampan tändes… då när jag stannade så gick han som en påse skit! så ojämnt o bluddrigt .. nästan som en v8:a o då får man självmordstankar! Jag tog bort batteripolen och när jag fick igång den igen så gick den som vanligt.. ?? efter ett par minuter på tomgång så tändes lampan igen och han började bluddra o pluttra o det där med en påse skit o v8:a åter igen.. Jag har kollat lmm:en o den är ok.. har även bytt lambdan och det är samma skit.. Ibland så håller han inte ens tomgången utan bluddrar o pluttrar lägre o lägre i varv tills den dör och när jag vrider igång den igen så kan den ibland gå som den ska…. en stund… sen kommer det där v8:a skitpåse gången igen…
Någon som har ngn ide`?
När jag har nollat boxen så kan jag köra nån km innan lampan tänds och då går den precis som vanligt..
Kan tillägga att den är helt orginal förutom en mesig öppen dump.
Måste få igång den snart.. det är ju fortfarande snö ute.. 🙂
5 december, 2010 kl. 18:33 #214697Manor
DeltagareLäs av felkoden från ECU:n på närmaste Subaru verkstad.
Det går att koppla ihop två sladdar under rattstången också och få fram felkoden själv – sök på forumet för mer hjälp runt detta.
10 december, 2010 kl. 19:01 #214704dj_pelle
DeltagareJag har fått fram 2 felkoder:
*Wastegate solenoid. (Dawes Device?)
*Air Control Valve .. ngn som vet vad det är/ var den sitter?10 december, 2010 kl. 19:13 #214705dj_pelle
DeltagareÄr det tomgångsmotorn?
10 december, 2010 kl. 19:18 #214698Manor
DeltagareÄr det tomgångsmotorn?
Ingen aning…är det inte värt att åka till Subaru verkstaden?
10 december, 2010 kl. 20:11 #214700Kvarnis
DeltagareJeep det är ics, idle controle solenoid
11 december, 2010 kl. 12:04 #214706dj_pelle
DeltagareTack Kvarnis! Har hört ryckte om att du ska vara en guru på dom här motorerna 🙂 Har nu bytt tomgångsmotorn… ingen skillnad.. har kollat vevaxelgivaren=ok , kamaxelgivaren=ok Har bytt tändspolen/spolarna=ingen skillnad , Har grejat medspjällägesgivaren o den verkar funka som den ska. Har haft ic borta för att leta luftläckage… verkar ok. sitter en ny luftmassemätare på , har även testat en annan från en polares gt som funkar..
Nollar jag boxen så går den en stund som den ska.. helt utan problem(kvittar om jag kör med den eller låter den stå på tomgång.. har även testat att ”ladda på” utan märkbara problem , sen rätt som det är så går limp home programet i och då går har som skit… det ska han väl inte göra i det läget? Han ska väl iaf gå rent? Jag börjar misstänka styrdonet??…Ideer tack….
11 december, 2010 kl. 12:08 #214707dj_pelle
DeltagareFöresten Tack Manor åxå självklart! Kanon att jag kan få ut felkodernasjälv utan att behöva strula med vår lokala subaruverkstad.. (dom är lite gjorda där bak..) dom vill lite hjälpa en med att läsa ut koderna.. då måste man betälla tid typ 2 veckor fram och så ska dom ha en förmögenhet åxå o med tanke på hur många ggr jag nollat o greja o läst om koderna så hade det varit billigare å ge bort bilen i det läget 🙂
11 december, 2010 kl. 13:20 #214701Kvarnis
DeltagareLåter som du har har någon trasig slsng efter lmm, dvs till turbon/ic et
Kolla även så du inte sjutit lös någon vacum slang från insug etc som går till mapsensorn
11 december, 2010 kl. 13:23 #214708dj_pelle
DeltagareHar gjort det.. kan inte hitta ngt.. har även gått runt hela motorn med startgas men ingen reaktion…
11 december, 2010 kl. 16:48 #214699Manor
DeltagareFöresten Tack Manor åxå självklart! Kanon att jag kan få ut felkodernasjälv utan att behöva strula med vår lokala subaruverkstad.. (dom är lite gjorda där bak..) dom vill lite hjälpa en med att läsa ut koderna.. då måste man betälla tid typ 2 veckor fram och så ska dom ha en förmögenhet åxå o med tanke på hur många ggr jag nollat o greja o läst om koderna så hade det varit billigare å ge bort bilen i det läget 🙂
Ja, det är väl inte alla som kan ha en Fürstenhoffs Motor som förste bilskötare :D.
12 december, 2010 kl. 18:30 #214709dj_pelle
DeltagareSlut på ideer eller?
Har bytt tomgångsmotor.. ingen skillnad..
Får felkoderna 44 och 2416 december, 2010 kl. 11:17 #214710dj_pelle
Deltagarefelet är hittat… ett jordfel under instrumentpanelen….
16 december, 2010 kl. 13:10 #214714Erok
Deltagarefelet är hittat… ett jordfel under instrumentpanelen….
Råkade grava lite för mig själv när jag läste att felet var så enkelt som det var 😀
Skönt att få det åtgärdat iaf, kan tänka mig vad subaru skulle ha för detta jobb 😉21 december, 2010 kl. 11:16 #214711dj_pelle
Deltagareja skrattretande är bara förnamnet.. och vilket sätt jag hittade det på åxå..körde hem från jobbet mitt i natten och såg att lampan på instrumenten som tänds när man har en dörr öppen lyste lite lite svagt trots att alla dörrar var stängda.. humm.. jordfel tänkte jag.. kunde även höra ett litet turbotjut från stereon… så det var bara att börja riva och jag tror mig hittat det eller så har jag bara rivit runt och lyckats få kontakt men det funkar iaf.. 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
