SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Åtgärdat läckande oljeledning till turbon, men har ett par frågor

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24699
    isse
    Deltagare

      Hej!

      Har åtgärdat ett irriterande oljeläckage på min STI 2004. Började lukta bränd olja i kupén emellanåt och jag såg oljebeläggning på en av bultarna mellan turbo och grenrör/”up pipe”.
      Lokaliserade till sist läckan till skarven mellan den hårda oljeledningen till turbon och oljematningen från toppen (eller var den nu kommer ifrån). Hur som helst glad att det inte var röret som leder olja fram till avcs då den inte verkade särskilt kul att byta…

      Lossade rörstumpen.

      Felsökte och insåg efter ett tag att varm olja inte behöver särskilt stora sprickor för att ta sig ut. Tror inte ens att en skogsmus hade tagit sig igenom sprickan jag till sist hittade.

      Ringde sedan alla Subaruhandlare i länet och försökte handla en ny oljeledning, ingen hade delen hemma eller hade ens hört talas om att den kunde spricka på detta vis. Men om jag ville vänta ett par veckor och slanta upp en knapp tusenlapp så skulle dom nog kunna ordna fram delen. En av handlarna tyckte att jag borde höra med någon av hydraulikfirmorna i stan om dom kunde göra en ny slang åt mig. Två timmar och 150:- senare satt den nya delen på plats.

      Nu till frågorna:

      – Den nya slangen har mindre innerdiameter än originalet, men banjobulten vid turbon har ju redan en rejäl strypning så det borde väl inte innebära några problem eller?
      – Någon som vet om turbon är glid eller kullagrad?
      – Stålomspunnen teflon bra eller anus?
      – Ska jag se det här som en tillfällig fix och beställa originaldel i alla fall?

      Mvh Anders

      #214741
      Garagekungen
      Deltagare

        Mindre innerdiameter, skriver du.

        Vilken är skillnaden på håldiametern, det underlättar om man skall bedömma om det kan vara ett problem. 😉

        Normalt är det inte olje matningen till turbon som är kritisk (även om oljan i det här fallet även agerar kylmedium) – utan returen tillbaka till tråget.
        Oljan kan pga de höga varvtalen vara full med små bubblor och behöver därav större volym på returen.

        #214738
        Kvarnis
        Deltagare

          Är nog inga större problem med diamtern.
          Du är icke kullagrad snurra, ang slangen så är det tempen från trubon som ev skulle vara största bekymret.

          Men du ver väl vilken temp slangen var specad för

          #214739
          isse
          Deltagare

            Uppskattar att original oljerör är 4 mm invändigt men banjokopplingen vid turbon har en restriktor med en öppning på max 1,5 mm (ögonmått och plastlinjal…). Den nya ledningen är 3 mm invändigt från anslutning till banjokopplingen med restriktor vid turbon. Gissar att det är oljetryck och inte flöde som prioriterats i originalkonstruktionen.

            / Anders

            #214740
            isse
            Deltagare

              Slangen är specad för -70 till +260 . Använde samma typ av slang när jag blev tvungen att flytta oljekylaren på motorcykeln, den låg sedan direkt mot grenröret på ett par ställen. Hade aldrig några problem där i alla fall. Skillnaderna i den här applikationen är väl den något mindre innerdiametern och det lägre oljeflödet vilket skulle kunna ge oönskade temperaturer hos slangen. Men visst kör man med såna här lösningar när tex originalturbon byts mot värre grejer? Har även sett en del slangkit som helt eliminerar Subarus ”hårda” oljeledningar till turbo, toppar och avcs.

              / Anders

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.