SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Spridare för 450+ på E85

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24705
    TomK
    Deltagare

      Man bör väl klara sig ganska precis på 1000cc spridare??

      #214776
      Fricke.w
      Deltagare

        tänk på att om du i dags lägget kör med en walbro, så lär nog även den hamna utanför sitt arbets område vid dom flödena 😀

        Men de finns ju alltid bosch pump, även såg jag att denso som vi har orginal, har även en 280liters pump 🙂

        Denso är även biligare än bnosch pumpen så krävs ju att fundera på 😉

        http://www.rallysportdirect.com/Denso-Fuel-pump-280-lph-950-0155

        #214779
        TomK
        Deltagare

          Har ingen pump idag. Ska även inhandla en pump.
          Ska kolla in den.

          #214766
          Kvarnis
          Deltagare

            Du behöver drygt 900cc’s för 500bhp på E85

            Så både 850 och 1000cc kommer fungera, förutsatt att dessa flöden är vid 3bar men det skadar inte med 1000cc’s

            Sen behöver du nog en Bosch 044 pump för att det ska funka.
            En walbro klarar bra precis 400 på E85, men det är precis.

            #214780
            TomK
            Deltagare

              Då får det bli 1000cc + 044! 🙂

              #214777
              Gilarski
              Deltagare

                En hjälpsam sida. E85 -> ca. 30% mer bränsle än för bensin dock 🙂

                http://www.witchhunter.com/injectorcalc1.php4

                #214787
                knotan
                Deltagare

                  1000cc borde bli ganska lagom att maxxa ur på 450 hästar etanol. tänkt på att dte i de allra flesta fallen går åt en del sås att kyla med, dvs inte alls soppa blir effekt…

                  ju mer man laddar med turbon för att komma upp i tänkt effekt desto mer ”extra” krävs av spridarna för att räcka till…

                  har ju aldrig mappat nån boxer så vet inte hur törstiga dem är, men om man nu vågar jämnföra en volvo rödmotor så är det ganska lagom för 4-450 häst på 1000cc spridar å runt 1.7-1.8 bars ladd på en moderat trimmad.. å då brukar en 044 pump klara sej bra

                  #214767
                  Kvarnis
                  Deltagare

                    550cc’s räcker precis till 400 på vanlig soppa för en Subaru E85 kräver 30% mer inte konstigare med det, pga av kyl effketen och det högre oktanet kan man köra med tunnae blanding oxå.

                    Jerry/numera Mathias har ~410bhp men där satte nog walbron stopp mest, inte 740cc’s spridarna.

                    Så funkar det på Subaru, Volvo har jag ingen uppfattning om.

                    #214781
                    TomK
                    Deltagare
                      #214768
                      Kvarnis
                      Deltagare

                        Precis

                        Dom flesta brukar dock ha en separat bräsnle ledning för dubbla pumpar hela vägen fram.

                        Btw så har jag en 044 pump över numera 😀

                        #214782
                        TomK
                        Deltagare

                          Precis

                          Dom flesta brukar dock ha en separat bräsnle ledning för dubbla pumpar hela vägen fram.

                          Btw så har jag en 044 pump över numera 😀

                          Vilken av lösningarna är att föredra??

                          Kvarnis du kommer ruinera mig! ;):D

                          #214769
                          Kvarnis
                          Deltagare

                            Hm, skulle föredra en bosch, mindre som kan strula.

                            tryckgivare ch grejer blir något drygare att mappa oxå

                            #214788
                            knotan
                            Deltagare

                              044 är överlägset bättre kvalitet på

                              410 häst på e85 på 740cc spridare, låter som det är på gränsen då faktiskt :p

                              ligger ju nästan samma pris på e85 vare sej vilken storlek man väljer.

                              alla sprut i dagsläget hanterar 1200spridare på bensin utan stora bekymmer… finns ingen anledning att välja spridare som är gränsfall idag. (värre på äldre dagar när spruten inte va lika bra)

                              enda igentligen man ska välja minsta möjliga spridare är om man kör orignal sprut/lmm å sen piggyback då det ofta kan bli strul om man går för mycket upp i storlek

                              #214770
                              Kvarnis
                              Deltagare

                                Som jag sa så kan du nog inte jämföra volvo och Subaru.
                                Du får väl hålla på några år med Subaru först 😉

                                #214789
                                knotan
                                Deltagare

                                  som du säkert förstår så skiter fysikens regler helt å hållet i bilmärken… :rolleyes:

                                  för en viss mängd effekt så krävs en viss mängd soppa,
                                  förutsatt att man kan köra på ”optimalt” lambda så går det åt samma mängd sås på en volvo som på en impreza eller en ferarri för den delen…

                                  men vi kan iallafall vara överens om att 1000cc räcker till för trådskaparen önskemål…
                                  OCH att 044an troligen är det bättre valet ur kvalitetsynpunkt

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.