SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Skyddet under lufthålet på huven.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2471
    Assazel
    Deltagare

      Om man lyfter på huven så såg jag på träffen i skåne att de andra hade plastskydd under som skyddar mot batteriet? Iallfall jag har inte de skydden på min bil. Fanns inte när jag köpte den. Är det lugnt att sätta på öppet luftfilter eller var kan man få tag i sånt skydd?

      (jag tänker på gälarna, en på var sida på huven).

      #52293
      Mange
      Deltagare

        Spara den som sitter vid batteriet. Annars kan tjuvar lätt komma åt och kortsluta larmet

        #52295
        Assazel
        Deltagare

          eftersom jag inte har ngn så blir det lite svårt att spara den?

          #52298
          Niklas
          Deltagare

            Bra Mange, ett poäng till dig…dumfan! 😀 😉

            Gälarna är mest till för utseendet skull. De fyller egentligen ingen funktion på en orginal Impreza. Självklart får man lite bättre ventilation av ett varmt motorrum vid tomgång om dessa skydd är borta men det känns som det kvittar.

            Den vid batteriet kan vara bra att ha kvar men då tycker jag det är bättre om man fixar en skyddsplattegrejja ovanför batteriet istället för att skaffa ett skydd.

            Den på andra sidan sitter ungefär ovanför ett eventuellt konfilter vilket har sina för- och nackdelar. Inte så skoj när det regnar då filtret kan bli blött men jag tror de flesta filter går förbi hålet med några centimeter.

            Dessutom kan du ju tänka så här, kan alla med 22B-gälar köra utan skydd så kan väl du göra det med dina orginalgälar? Du lär ju inte få motorras pga detta. 😉

            #52296
            Assazel
            Deltagare

              Tack Alien!
              Ja det va lite det här med vatten på konfiltret som oroade mig, men om de passerar på ett par cm så är det nog lugnt.

              Jag skall nog försöka snickra ihop ngt litet skydd att sätta under.

              #52299
              Niklas
              Deltagare

                Som Jerry brukar säga, vad tror du händer när du kör med din bil ute på vägarna när det regnar och hamnar bakom en bil eller lastbil, eller bara kör fortare än 5km/h? Hela motorrummet lär bli fyllt av vattendroppar ändå så det är nog inte så farligt.

                Motorn vill ha luft, filtret sitter där för att skydda så att inte skit och fukt kommer in i motorn. Borde ju funka. Men jag går inte i borgen för det. Jag kommer köra utan skydd på höger gäl (gäle? gälis?) och om jag kan ha skyddet kvar på vänster så får det vara kvar för att skydda batteriet…inte för inbrott utan för onödig sjöbildning vid parkering utomhus.

                #52300
                Niklas
                Deltagare

                  Tvivlar att 22B-gälarna har en annan effekt än vad orginalgälarna har.

                  Verkar som om det är bäst om skydden får sitta kvar då alltså även om man har 22B, om det nu går.

                  #52292
                  Allan
                  Deltagare

                    Det ser tuffare ut utan skydd ..:*

                    #52297
                    Assazel
                    Deltagare

                      >Det ser tuffare ut utan skydd ..:*

                      Kör du med öppen motorhuv?:-)

                      #52294
                      ohlinsstefan
                      Deltagare

                        tänk på att vikten är avgörande, jag kör utan skydd för att bilen blir grymt mycket lättare och jag tror även att effekten har ökat väghållningen blivit riktigt bra sedan jag tog bort dom:D 😀 😀 😀
                        om någon tvekade så var det ett skämt:P
                        mvh stefan som har lite tråkigt just nu…

                        #52289
                        Manor
                        Deltagare

                          >Som Jerry brukar säga, vad tror du händer när du kör med din
                          >bil ute på vägarna när det regnar och hamnar bakom en bil
                          >eller lastbil, eller bara kör fortare än 5km/h? Hela
                          >motorrummet lär bli fyllt av vattendroppar ändå så det är nog
                          >inte så farligt.

                          Jerry brukar oftast ha rätt, men själv tvivlar jag starkt på att motorrummet fylls med vattendroppar även om man skulle ligga bakom en lastbil i regn. Kan detta verkligen stämma :o?

                          mvh Mats N

                          #52290
                          Manor
                          Deltagare

                            >Med tanke på att bilen blir som nytvättad då man ligger bakom
                            >en lastbil som kör i regn och med våt vägbana så tror jag att
                            >några H20-atomer letar sig in i motorn också. Fronten är inte
                            >direkt solid på Imprezan. Sen blir det ju inte som om man
                            >skulle bada bilen i en sjö men jag tror mer eller mindre allt
                            >inne i bilen får påhälsning av lite vatten.

                            Nja, fronten är ju inte solid, men vattnet ska ju tränga igenom kylaren också…och den är både tät och relativt varm…det lär väl inte vara så många vattendroppar som överlever.

                            mvh Mats N – ”som aldrig ens har vågat göra en motortvätt” 🙁

                            #52291
                            Manor
                            Deltagare

                              Blocken 😀 😀 😀 😀 😀 , tack för lektionen i svenska :).

                              mvh Mats N

                              #52288
                              Blocken
                              Deltagare

                                >gäl (gäle? gälis?) och om jag kan ha skyddet kvar på vänster

                                BÖJNING: best. -en, ss. n. -et; pl. -ar, ss. n. ==.
                                FORMVARIANTER: ( ge(h)l (gee-) 1538 (: fiskageler)-1851. giel (gi-) 1651–1784. giä(h)l (gi-) 1651–1798 (: Gjähl-kammarne). g(j)äll 1751–1829. gä(h)l 1756 osv. hjäl 1764–1765. gil

                                BETYDELSE: om de organ hos fiskarna o. vissa andra i vatten levande djur (l. djurlarver) vilka tjänstgöra ss. andningsorgan, dvs. upptaga syre ur o. avgiva kolsyra till vattnet; särsk. i pl., om fiskarnas (i hålrum i halsregionen befintliga) andningsorgan som huvudsakligen bestå av med blodkärl rikligt försedda, broskartade hudveck (gällblad) som sitta på av brosk l. ben bestående bågar (gälbågar) o. gm vilkas tunna väggar gasutbytet äger rum, i sg., förr stundom om andningsorganet i dess helhet (urspr. med tanke särsk. på gälöppningen), numera nedast zool. om enskild gälbåge med därpå sittande gälblad, äv. embrryol om motsvarande organ hos embryo

                                /AB :+ :+ :+

                                Det blev RE-GÄL-T långt svar ;):D:)

                                http://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif

                                Edit: Assazel – det är ett Gäl-lock du ska såga till!
                                GÄL-LOCK.
                                BETYDELSE: (av ben bestående) organ som täcker gälarna.

                                Utanför gälbågarna ligga några platta ben, som med ett gemensamt namn kallas gällocket. STUXBERG Fisk. 11 (1894).

                                :+

                                #52301
                                Niklas
                                Deltagare

                                  >Jerry brukar oftast ha rätt, men själv tvivlar jag starkt på
                                  >att motorrummet fylls med vattendroppar även om man skulle
                                  >ligga bakom en lastbil i regn. Kan detta verkligen stämma
                                  >:o?

                                  Med tanke på att bilen blir som nytvättad då man ligger bakom en lastbil som kör i regn och med våt vägbana så tror jag att några H20-atomer letar sig in i motorn också. Fronten är inte direkt solid på Imprezan. Sen blir det ju inte som om man skulle bada bilen i en sjö men jag tror mer eller mindre allt inne i bilen får påhälsning av lite vatten.

                                  Men jag kan ju inte svära på det, har inte stannat och tittat efter när jag legat bakom en lastbil. 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.