› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Skyddet under lufthålet på huven.
- Detta ämne har 14 svar, 982 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
Blocken.
-
FörfattareInlägg
-
13 april, 2004 kl. 12:40 #2471
Assazel
DeltagareOm man lyfter på huven så såg jag på träffen i skåne att de andra hade plastskydd under som skyddar mot batteriet? Iallfall jag har inte de skydden på min bil. Fanns inte när jag köpte den. Är det lugnt att sätta på öppet luftfilter eller var kan man få tag i sånt skydd?
(jag tänker på gälarna, en på var sida på huven).
13 april, 2004 kl. 12:53 #52293Mange
DeltagareSpara den som sitter vid batteriet. Annars kan tjuvar lätt komma åt och kortsluta larmet
13 april, 2004 kl. 13:00 #52295Assazel
Deltagareeftersom jag inte har ngn så blir det lite svårt att spara den?
13 april, 2004 kl. 13:21 #52298Niklas
DeltagareBra Mange, ett poäng till dig…dumfan! 😀 😉
Gälarna är mest till för utseendet skull. De fyller egentligen ingen funktion på en orginal Impreza. Självklart får man lite bättre ventilation av ett varmt motorrum vid tomgång om dessa skydd är borta men det känns som det kvittar.
Den vid batteriet kan vara bra att ha kvar men då tycker jag det är bättre om man fixar en skyddsplattegrejja ovanför batteriet istället för att skaffa ett skydd.
Den på andra sidan sitter ungefär ovanför ett eventuellt konfilter vilket har sina för- och nackdelar. Inte så skoj när det regnar då filtret kan bli blött men jag tror de flesta filter går förbi hålet med några centimeter.
Dessutom kan du ju tänka så här, kan alla med 22B-gälar köra utan skydd så kan väl du göra det med dina orginalgälar? Du lär ju inte få motorras pga detta. 😉
13 april, 2004 kl. 13:33 #52296Assazel
DeltagareTack Alien!
Ja det va lite det här med vatten på konfiltret som oroade mig, men om de passerar på ett par cm så är det nog lugnt.Jag skall nog försöka snickra ihop ngt litet skydd att sätta under.
13 april, 2004 kl. 13:56 #52299Niklas
DeltagareSom Jerry brukar säga, vad tror du händer när du kör med din bil ute på vägarna när det regnar och hamnar bakom en bil eller lastbil, eller bara kör fortare än 5km/h? Hela motorrummet lär bli fyllt av vattendroppar ändå så det är nog inte så farligt.
Motorn vill ha luft, filtret sitter där för att skydda så att inte skit och fukt kommer in i motorn. Borde ju funka. Men jag går inte i borgen för det. Jag kommer köra utan skydd på höger gäl (gäle? gälis?) och om jag kan ha skyddet kvar på vänster så får det vara kvar för att skydda batteriet…inte för inbrott utan för onödig sjöbildning vid parkering utomhus.
13 april, 2004 kl. 17:27 #52300Niklas
DeltagareTvivlar att 22B-gälarna har en annan effekt än vad orginalgälarna har.
Verkar som om det är bäst om skydden får sitta kvar då alltså även om man har 22B, om det nu går.
15 april, 2004 kl. 05:59 #52292Allan
DeltagareDet ser tuffare ut utan skydd ..:*
15 april, 2004 kl. 07:54 #52297Assazel
Deltagare>Det ser tuffare ut utan skydd ..:*
Kör du med öppen motorhuv?:-)
18 april, 2004 kl. 08:32 #52294ohlinsstefan
Deltagaretänk på att vikten är avgörande, jag kör utan skydd för att bilen blir grymt mycket lättare och jag tror även att effekten har ökat väghållningen blivit riktigt bra sedan jag tog bort dom:D 😀 😀 😀
om någon tvekade så var det ett skämt:P
mvh stefan som har lite tråkigt just nu…19 december, 2005 kl. 06:19 #52289Manor
Deltagare>Som Jerry brukar säga, vad tror du händer när du kör med din
>bil ute på vägarna när det regnar och hamnar bakom en bil
>eller lastbil, eller bara kör fortare än 5km/h? Hela
>motorrummet lär bli fyllt av vattendroppar ändå så det är nog
>inte så farligt.Jerry brukar oftast ha rätt, men själv tvivlar jag starkt på att motorrummet fylls med vattendroppar även om man skulle ligga bakom en lastbil i regn. Kan detta verkligen stämma :o?
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #52290Manor
Deltagare>Med tanke på att bilen blir som nytvättad då man ligger bakom
>en lastbil som kör i regn och med våt vägbana så tror jag att
>några H20-atomer letar sig in i motorn också. Fronten är inte
>direkt solid på Imprezan. Sen blir det ju inte som om man
>skulle bada bilen i en sjö men jag tror mer eller mindre allt
>inne i bilen får påhälsning av lite vatten.Nja, fronten är ju inte solid, men vattnet ska ju tränga igenom kylaren också…och den är både tät och relativt varm…det lär väl inte vara så många vattendroppar som överlever.
mvh Mats N – ”som aldrig ens har vågat göra en motortvätt” 🙁
19 december, 2005 kl. 06:19 #52291Manor
DeltagareBlocken 😀 😀 😀 😀 😀 , tack för lektionen i svenska :).
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #52288Blocken
Deltagare>gäl (gäle? gälis?) och om jag kan ha skyddet kvar på vänster
BÖJNING: best. -en, ss. n. -et; pl. -ar, ss. n. ==.
FORMVARIANTER: ( ge(h)l (gee-) 1538 (: fiskageler)-1851. giel (gi-) 1651–1784. giä(h)l (gi-) 1651–1798 (: Gjähl-kammarne). g(j)äll 1751–1829. gä(h)l 1756 osv. hjäl 1764–1765. gilBETYDELSE: om de organ hos fiskarna o. vissa andra i vatten levande djur (l. djurlarver) vilka tjänstgöra ss. andningsorgan, dvs. upptaga syre ur o. avgiva kolsyra till vattnet; särsk. i pl., om fiskarnas (i hålrum i halsregionen befintliga) andningsorgan som huvudsakligen bestå av med blodkärl rikligt försedda, broskartade hudveck (gällblad) som sitta på av brosk l. ben bestående bågar (gälbågar) o. gm vilkas tunna väggar gasutbytet äger rum, i sg., förr stundom om andningsorganet i dess helhet (urspr. med tanke särsk. på gälöppningen), numera nedast zool. om enskild gälbåge med därpå sittande gälblad, äv. embrryol om motsvarande organ hos embryo
/AB :+ :+ :+
Det blev RE-GÄL-T långt svar ;):D:)
http://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif
Edit: Assazel – det är ett Gäl-lock du ska såga till!
GÄL-LOCK.
BETYDELSE: (av ben bestående) organ som täcker gälarna.Utanför gälbågarna ligga några platta ben, som med ett gemensamt namn kallas gällocket. STUXBERG Fisk. 11 (1894).
:+
19 december, 2005 kl. 06:19 #52301Niklas
Deltagare>Jerry brukar oftast ha rätt, men själv tvivlar jag starkt på
>att motorrummet fylls med vattendroppar även om man skulle
>ligga bakom en lastbil i regn. Kan detta verkligen stämma
>:o?Med tanke på att bilen blir som nytvättad då man ligger bakom en lastbil som kör i regn och med våt vägbana så tror jag att några H20-atomer letar sig in i motorn också. Fronten är inte direkt solid på Imprezan. Sen blir det ju inte som om man skulle bada bilen i en sjö men jag tror mer eller mindre allt inne i bilen får påhälsning av lite vatten.
Men jag kan ju inte svära på det, har inte stannat och tittat efter när jag legat bakom en lastbil. 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.