SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Ryckig gång & dålig gasrespons?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2472
    Fimpan
    Deltagare

      En Impreza -00:a
      Moddad med Ecutek 3, 3″ avgas, öppen dump & öppet filter.

      När jag krypkör eller kör lungt så kan den smårycka lite, samt att jag tycker den poffar lite ibland.
      Händer även kort vid gaspådrag ibland.

      Kan det vara tändstift eller nått som bör bytas?
      Bilen har gått c:a 8500mil.

      Jag tycker även att det är lite dålig gasrespons från tomgång.
      Om jag bara trycker till på gasen, så tycker jag inte att den svarar direkt utan den tvekar lite.

      Har ni likadant?

      LMM är bortplockad.

      Tacksam för all hjälp!

      #52311
      Fimpan
      Deltagare

        >är verkligen LMM bortplockad?
        >den borde krävas av en Ecutek’ad bil…
        >
        >/Ola

        Den är borta.
        Vad jag har luskat ut, så kan den mappas bort.

        #52312
        Fimpan
        Deltagare

          >hade samma problem med orginal ecu:n, att den inte svarar
          >direkt på gas från tomgång, inget att oroa sig över(såvida vi
          >inte snackar att det tar flera sekunder innan ngt händer)
          >
          >8500 jupp, har du inte bytt stift innan så är det dags nu.
          >Tror inte för fem öre på att stiften pallar 10 000, eller jo,
          >det gör de säkert men då går förmodligen motorn som en påse
          >skit oxå.
          >
          >annars är det bara att kolla mappningen :/
          >
          >-JR
          ¨

          Ok.
          Det händer inte alltid, och det är inte ens en sekund.
          Men det känns länge.

          Stiftbyte skall utföras…

          #52307
          Kvarnis
          Deltagare

            >Den är borta.
            >Vad jag har luskat ut, så kan den mappas bort.
            >

            ehh Jo på en MAP konverterad bil JA…..inget som man gör med nån mjukvara…..dock…

            Har då aldrig hört nån i Svedala som gjort det tidigare…

            #52320
            David
            Deltagare

              min bil beter sig lika dant fast bara när den är kall. när den blir varm så rullar den fint utan ryck
              JRM mappad.

              Mvh David

              #52313
              Fimpan
              Deltagare

                >ehh Jo på en MAP konverterad bil JA…..inget som man gör med
                >nån mjukvara…..dock…
                >
                >Har då aldrig hört nån i Svedala som gjort det tidigare…

                Skumt.
                Borta är den ialla fall.

                JRM som har mappat, dom borde ju kunna detta…

                Föresten, hårdare stift var köper man det?

                #52302
                SecretAgentMan
                Deltagare

                  Jag får sälla mig till de skeptiska angående MAF-sensorns försvinnanden – vad jag vet har inte ens ecutekgrabbarna en färdig lösning på det än.

                  Vad som krävs är en pryttel som simulerar MAF med hjälp av MAP och varvtal…och den är under utveckling.

                  Den sitter högst troligen där..

                  /J

                  #52309
                  Micke81
                  Deltagare

                    >En Impreza -00:a
                    >Moddad med Ecutek 3, 3″ avgas, öppen dump & öppet filter.
                    >
                    >När jag krypkör eller kör lungt så kan den smårycka lite,
                    >samt att jag tycker den poffar lite ibland.
                    >Händer även kort vid gaspådrag ibland.
                    >
                    >Kan det vara tändstift eller nått som bör bytas?
                    >Bilen har gått c:a 8500mil.
                    >
                    >Jag tycker även att det är lite dålig gasrespons från
                    >tomgång.
                    >Om jag bara trycker till på gasen, så tycker jag inte att den
                    >svarar direkt utan den tvekar lite.
                    >
                    >Har ni likadant?
                    >
                    >LMM är bortplockad.
                    >
                    >Tacksam för all hjälp!
                    >

                    Tror tyvvär inte att lmm:en är bortplockad… Lätt o kolla iofs, ta en titt om den verkligen inte sitter där.
                    Jag kopplade ur kontakten till min när jag brände min lmm för att det över huvud taget skulle gå att köra med bilen (den bluddrade bara annars). Och med den urkopplad så fick jag stryk av en micra på motorvägspåfarten och så dåligt hoppas jag inte att din bil går 😉 Kopplar du ur den så ställer original ecu:n in sig på något säkerhetsläge och eftersom Ecutek:en baseras på original ecu och man behåller alla original säkehetsfunktioner så gäller det nog även din bil…Vad jag vet så kan man inte ersätta lmm med Map-sensor då EcuTek:en inte är ett externt styrsystem utom som sagt integrerat med original ecu, en förfining kan man väl säga 🙂

                    Prova att byta stiften, men jag tror att du får leva med den lilla fördröjningen och de små ryckningarna då dessa är vanliga företeelser enlígt Subaru själva, främst när bilen är kall.

                    Lycka till med den ”nya” bilen 😉

                    /Micke

                    #52314
                    Fimpan
                    Deltagare

                      Aha.
                      Kollade bara lite snabbt, kikade lite bättre denna gång & visst sitter det en LMM där…:+

                      Är van från porscharna, då dom sitter på ovansidan av rören, denna sitter ju på undersidan *går & sätter mig i skamvrån*

                      Ska testa & byta stiften…

                      #52303
                      Strat
                      Deltagare

                        Då lmm’en sitter där kan det också vara den som håller på att ge upp. Kommer oftast gradvis och till och från.

                        #52315
                        Fimpan
                        Deltagare

                          Jo, men jag tycker den går ”för bra” för att vara LMM.
                          Jag jämför ju iofs med kundbilar som jag har felsökt på.

                          Det händer dock inte hela tiden, mest när den är kall & man ligger & krypkör i köerna i stan på 1:an/2:an.

                          #52310
                          Micke81
                          Deltagare

                            Denna lilla, men ack så viktiga sak på våra bilar verkar vara det som sätter flest frågetecken i huvudet på folk 😀 😀 Just pga ovan nämnda saker och det bästa av allt är att den kan paja utan att CE-lampan börjar lysa 😮

                            /Micke

                            #52304
                            Strat
                            Deltagare

                              Sen att den pajjar lite, lite i taget gör det svårt att säga när nåt blivit fel. Den borde ju faktiskt bytas varje 5000 mil som det verkar.

                              Ser fram emot den här:

                              http://bbs.22b.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=7;t=000240

                              (Edit: klipp & klistra. Html verkar inte funka heller…)

                              🙂

                              #52316
                              Fimpan
                              Deltagare

                                Jo LMM kan ju ge alla möjliga konstiga symtom.
                                När 996 Turbon kom hadde vi lite problem med att ABS+PSM lampan började lysa efter ett visst varvtal.
                                Detta var LMM som gjorde, tydligen går en signal frånn LMM & styr i antisladd styrdonet mm.

                                Får först testa at byta stiften, sen ev LMM.
                                Idag gick den som ett skott, lite små ryck vid jämn gas ibland bara.

                                Frågar igen, var köper man dom hårdare stiften!??

                                #52317
                                Fimpan
                                Deltagare

                                  Såå.
                                  Tänkte uppdatera lite.

                                  Bytte stiften, & bilen går bättre.
                                  Mindre ryck i motorn & svarar bättre.
                                  2st elektroder existerade knappt längre! 😮
                                  Dock ska jag nog investera i en ny LMM snart.

                                  Fanns det nån ny typ ”förstärkt”, eller vad jag läste när jag sökte.
                                  Får man denna om man knallar in på subaru & beställer eller?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.