› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Knackning efter hård körning….
- Detta ämne har 24 svar, 2,320 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
Niklas.
-
FörfattareInlägg
-
17 april, 2004 kl. 13:47 #2476
Jonas_GT
DeltagareKöpte en Impreza GT-99a som gått 12000 mil i Dec.. Efter en krock i Sthlm efter 9 dagars ägande så har bilen stått på verkstad tills förra torsdagen. =(
När jag och en komis var på väg hem från Båberg(Trollhättan) igår så rejjsade vi lite.. Vi låg mellan 200-235 i ca 1 mil.. Jag passade mej för att ligga och pressa de sista km/h eferson jag hört att det inte är så bra för Imprezan… När vi saktat in så hörde jag ett knackande ljud från motorn.. Öppnade huven och det lät som det kom från motorns vänstra topp. Körde hem i lugnt tempo och lär bilen stå och kyla en bra stund. När jag startade upp bilen i morse lät han lika illa..;(
Som nybliven Impreza ägare så har jag inte så stor koll på motorn, men antar att alla bilar har numera hydrauliska lyftare, och undrar om det kan vara nån sådan som packat ihop??
kan det vara någon bränd ventil??
Någon som varit med om samma resa??
Jag tycker att det verkar konstigt, den borde ju tåla att köras på det sättet, det var ju ingen som helst misshandel av den.
Tacksam för tips på vad som kan ha hänt.//Jonas -Orolig GT ägare-
18 april, 2004 kl. 08:39 #52362ohlinsstefan
Deltagarefy fan va trist, att köra som du gjort ska inte vara något problem. min bil får smaka lite då och då men jag behandlar den som ett litet barn och byter ofta olja, är det gjort på den bilen tro?:(
18 april, 2004 kl. 09:06 #52351Strat
DeltagareSäker på att kamrem och spännare är bytt?
18 april, 2004 kl. 14:15 #52356Subarumicke
DeltagareLåter som vev lagren har gått=Dyrt
18 april, 2004 kl. 15:47 #52363Jonas
DeltagareHoppas att du får ordning på den, den är jäkligt fin din bil.
/Jonas /Stylad blå GT i Götene.:)
18 april, 2004 kl. 20:02 #52347SecretAgentMan
DeltagareJag håller med ordis, ring och prata med Tommy (Stoffes farsa) på Tommy Nilsson Bil i Vinslöv, oerhört kompetent och trevlig herre – ingen slår honom på fingrarna när det gäller subaru. 🙂
/J
20 april, 2004 kl. 05:56 #52348SecretAgentMan
Deltagare…jag glömde ju att allas våran Autotec-Fredde har renoverat ett par imprezamotorer med, betydligt närmare till Västerås än till Vinslöv kanske.
021-135720, hälsa från Jerry.
/J
20 april, 2004 kl. 14:34 #52365Jonas_GT
DeltagareTack för tippsen!
Subben var inne på verkstaden i skara på en titt, de trodde först att det var kamremsspännaren, men det visade sig att den var ok, han hade varit med om en GT som bara gått 4000 mil och spännaren gett upp och den lät som min gjorde…
Det här kommer nog inte bli billigt..:(5 maj, 2004 kl. 17:18 #52366Jonas_GT
DeltagareSom sagt, de blir nog inte billigt..
Lämnade in bilen på AutoTec i v-ås för en dryg vecka sen.
Efter motorlyft och ena toppen avlägsnats så vad skymtar där nere i hålet??
Jo en skuren kolv och tillhörande lopp såg inte så fint ut, repigt & jävligt.. 🙁
Va har man gjort för att han där uppe ska till och förstöra ens fina GT??Jonas -En snart fattig Impreza ägare-
6 maj, 2004 kl. 15:16 #52360Kvarnis
Deltagareahh med block, så följer det med kolvar å sånt ..om man inte köper ett tomt förståss…man köper vanligtviss inte tomma block om dom inte är CDB dvs
Motor för mig är en hel med insug,toppar, snsorer etc…menjag är lätt skadad oxå iofs.. då man tittar på sånt här nästan dagligen ;):D
Ett block från en STi lr liknade rammlar väll i väg på ~15K totalt med frakt, toppar är lika dyra typ.
11 maj, 2004 kl. 15:52 #52367Jonas_GT
DeltagareJag undrar om det blir billigare med en annan motor, eller block heller för den delen..
Har kollat upp lite grann, och vad jag kan hitta så var den billigaste motorn från skrot ca:25k, och då ingick inte servopump, generator, startmotor mm. Altså, nån motor som inte var något fel på. En skrot skulle ha 15k för en motor som kamrem gått av på och han hade ingen aning hur den såg ut invändigt…
Block med kolvar har jag fått tag på för 14k, beg… Dyrt!
Tycker jag…
Det verkar som alla fyra kolvarna behöver bytas.. Men fyra nya kolvar går enligt AutoTec på Ca: 10k och borrning av block kan väl inte gå på mer än 4k, så då måste det väl vara bättre att renovera min motor för samma peng och få en nyrenoverad motor istället för att köpa grisen i säcken från en skrot!?? Eller?
Nån annan som varit med om samma visa?
Har läst i flera annonser på blocket att folk har fått nya motorer för att dem har skurit pga fabrikationsfel.. Undrar om det kan vara något fel på mitt block??
Ja är ju van att vänta på bil-jä..ln så tiden spelar inte så stor roll..//Jonas
11 maj, 2004 kl. 17:40 #52361Kvarnis
Deltagarestakar å kolvar i värre kaliber går lös på ~10K
köp det när du ändå måste upp med motornSå kan du ladda på duktigt sen om du vill 😀
Å får en motor som håller för även 500Bhp!!Bara ett tips..typ..
Om du skulle handla en motor lr block från UK så kostar det ~£1K
beror ju på hur mycket dom vill ha för arbetet.. men som sagt så låter inte Autotec pris allt för hemskt 😀De ena fin verkstad vet du 😀
11 maj, 2004 kl. 18:34 #52349SecretAgentMan
DeltagareJag har kikat lite jag med på eländet (var med och delade på blocket), och kan säga att det luktar luftmassemätarstrul (pipercrossfiltret är klart misstänkt), med snål gång och ras som följd – det har gått duktigt varmt i alla fall.
Så något fabrikationsfel skulle jag inte säga att det beror på.
🙂
/J
10 juni, 2004 kl. 18:40 #52352ExOrdis
DeltagareEn Impreza i bra skick tål att köras MYCKET hårdare än så.
Däremot är det i princip omöjligt att uttala sig om skicket
på just din bil/motor utan att känna till exakt faktisk
historik ang servicar och eventuella missöden.
Många problem uppstår av att köra för hårt med lågt oktantal
eller för låg bränsletillförsel i förhållande till luftflöde/laddtryck & tändning.
Öppet filter i många mil?10 juni, 2004 kl. 18:40 #52353ExOrdis
DeltagareMitt tips är att du först lyssnar med rallyStoffes far
(Subaruhandlare söderöver) ang motorrenoveringen alt bytesmotor.
Det är väldigt viktigt att sådana arbeten utförs med
största noggrannhet för att du inte ska drabbas av följdproblem.
Du har väl försäkring?/K
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.