SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor vad skiljer sig sti classic mellan olika versioner ?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24792
    volvosnubbe
    Deltagare

      Hej !
      Jag är inne på att köpa impreza (IGEN!) .
      Hade först en GT-00 för några år sedan.
      Sen köpte ja toyota mr2 turbo och fick renovera allt som gick o renovera
      viserligen med cp kolvar o eagle stakar o annat sprut med.
      Hursom det är inte relevant här.

      Jag vill veta vad som skilljer sig mellan de olika versionerna..
      Tänkte hållbarhets messigt.
      Såsom motor o transmission .
      Vevlagerras ,växellådsras etc e de vanligt ?
      Vilka klädslar o paneler e mindre intressant men självklart ett plus om någon orkar skriva det.

      Jag letade hela kvällen igår här på klubben angående skillnaderna men hittade inget så nu lägger ja ut en tråd.

      Och grabbar ,gräset e inte grönare på andra sidan 😉
      Har provat andra märken men inget va så bra som GTn ..JRM mappad sådan dock stoppade effekten vid 270 nått och det gick inte göra så mycket mer om man ville ha den hållbar så jag sålde denna.
      Där e skillnaden på toyota deras växellådor e nått så skottsäkra så de finns inte.

      någon som kan hjälpa mig genom o skriva lite sann fakta ?
      ps hur blir de om man mappar om en sti japan import till 95oktan ?
      / Dennis -ursäkta för mitt fula användar namn det har hängt med ett rejält tag sedan man var ”volvo raggare”

      #215493
      Adam K
      Deltagare

        Du får heta vad du vill, vi har ju tex högt respekterade B20mannen här 🙂

        De klassiska (GC8/GF8 (kombin) har alla svagheten i form av den 5växlade lådan.
        Är man oförsiktig så kan man rasa dem med originaleffekt, har man lite mekanisk sympati får man dem att hålla med 350/350. Tips, inga donuts eller rattlås-rejs på asfalt…
        I UK har ganska många Type R fått synkringar utslitna.

        Motormässigt har även STier/type R i UK/EU haft problem med lagerras på vevstakarna (big end failure), troligen beroende på för låga oktantal.

        Klart du kan mappa för 95 oktan, det viktiga med en JDM-import är att mappa om alla, sen beror det mast på hur mycket effekt/säkerhet du vill ha kvar.

        Det är bara MY99 och 00 som går att mappa om original-sprut utan att löda på någon hårdvara. MY97 o 98 går inte att mappa om alls utan där behöver du piggyback eller standalone eftermarknadssprut, pre MY97 finns det pålödbara eftermarknadssprut som ska funka rätt bra.

        Inredningsmässigt skedde en stor facelift iom MY97, och en upp-putsning till MY99.
        Utvändigt skedde huven och ljusen till MY97 och kofångarn till 99.

        #215494
        volvosnubbe
        Deltagare

          Du får heta vad du vill, vi har ju tex högt respekterade B20mannen här 🙂

          De klassiska (GC8/GF8 (kombin) har alla svagheten i form av den 5växlade lådan.
          Är man oförsiktig så kan man rasa dem med originaleffekt, har man lite mekanisk sympati får man dem att hålla med 350/350. Tips, inga donuts eller rattlås-rejs på asfalt…
          I UK har ganska många Type R fått synkringar utslitna.

          Motormässigt har även STier/type R i UK/EU haft problem med lagerras på vevstakarna (big end failure), troligen beroende på för låga oktantal.

          Klart du kan mappa för 95 oktan, det viktiga med en JDM-import är att mappa om alla, sen beror det mast på hur mycket effekt/säkerhet du vill ha kvar.

          Det är bara MY99 och 00 som går att mappa om original-sprut utan att löda på någon hårdvara. MY97 o 98 går inte att mappa om alls utan där behöver du piggyback eller standalone eftermarknadssprut, pre MY97 finns det pålödbara eftermarknadssprut som ska funka rätt bra.

          Inredningsmässigt skedde en stor facelift iom MY97, och en upp-putsning till MY99.
          Utvändigt skedde huven och ljusen till MY97 och kofångarn till 99.

          tackar för svar !
          Med andra ord så e de ungifär samma skräp lådor som i gtn då?
          trode type r och type ra hade något bättre med så va de inte då.
          Husom ja skulle nöja mig med o köra orginal igentiligen men de får väl bli en ommapp på 95oktan ,avgas,bränslepump o stift.

          Var i första hand en type r v4 ja va inne på men efter jag blev övertalad att hoppa v4 o kaffa v5 istället så får ja leta vidare.
          Är ju en bra prisskillnad på v4 och v5 dock.

          Påtal o vevlagerras har jag sätt flera som kört de här på klubben därför jag frågar.
          Vart väl en som fick de på en newage impreza med.
          /Dennis

          #215497
          calle gsi
          Deltagare

            Har varit en del diskutioner om hur vida det skulle vara grövre drev i type r och ra lådorna och jag vet inte om det kommit fram nått exakt svar på det. Men det verkar iaf som att dom håller bättre och det beror nog främst på att dom är tätare i drevningen vilket gör att det inte blir lika stora påfrestningar vid varje växling. På en vanlig gt/wrx blir det ett ganska stort hopp mellan 2:an och 3:an och det varkar vara det som gör att många gt-ägare, inkl mig själv, har fått byta lådor. Det blir helt enklet för mycket vird på för låga varv med standardlådorna.

            #215495
            volvosnubbe
            Deltagare

              Har varit en del diskutioner om hur vida det skulle vara grövre drev i type r och ra lådorna och jag vet inte om det kommit fram nått exakt svar på det. Men det verkar iaf som att dom håller bättre och det beror nog främst på att dom är tätare i drevningen vilket gör att det inte blir lika stora påfrestningar vid varje växling. På en vanlig gt/wrx blir det ett ganska stort hopp mellan 2:an och 3:an och det varkar vara det som gör att många gt-ägare, inkl mig själv, har fått byta lådor. Det blir helt enklet för mycket vird på för låga varv med standardlådorna.

              Jo detta har ja hört någonsans med.
              Får väl hoppas den håller iaf.. tänkt o köra nästan orginal ändå..eller göra en snällare mapp på 95oktan.

              Verkar som v4 har EJ20K motorn och v5 EJ207 (sti type r versionerna)
              1998 verkade ju finnsas som både v4 och v5.
              MEN vilken av dem är att föredra ?

              #215496
              Christian S
              Deltagare

                1998 verkade ju finnsas som både v4 och v5.

                nja, V4 är igentligen modellår 98 och V5 modellår 99 och det beror på att V4 byggdes mellan September 97 och Augusti 98 och V5 byggdes mellan September 98 och Augusti 99

                #215492
                Mats
                Deltagare

                  http://www.northursalia.com/techdocs/history/history.html

                  En bra sida med de viktigaste skillnaderna.

                  http://www.northursalia.com/techdocs/models/models.html

                  förklaring på de olika modellerna.

                  #215498
                  Eiiiiik
                  Deltagare

                    http://www.northursalia.com/techdocs/history/history.html

                    En bra sida med de viktigaste skillnaderna.

                    http://www.northursalia.com/techdocs/models/models.html

                    förklaring på de olika modellerna.

                    Superbra sida Mats! 😀

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.