SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vad händer vid 4000rpm?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24802
    RK
    Deltagare

      Då jag drar ur växlarna så händer något speciellt vid exakt 4000rpm(har monterat en knocklink precis rakt ovanpå cylinder nr2 tror jag, den som är längst fram på förarsidan) det som händer är att de första två lamporna blinkar till då varven passerar 4000, annars är de inget blinkande förutom då man närmar sig rödmarkeringen. Vad kan detta månne betyda? tycker det är lite värre nu då det är kallt än det var i somras.

      Kan tillägga att jag också har bredbandslambda och på den syns inget speciellt då det blinkar. Tycker det är konstigt att det händer vid exakt 4000 oavsett om man gasar försiktigt eller håller fullt. Någon som har några förslag på vad det är som händer vid 4000?

      #215525
      Garagekungen
      Deltagare

        Skulle vara intressant att se om det även hände när du passerar 8000rpm… (näe, prova inte det – det var bara rent tankemässigt 😉 )

        Om utslaget är ett resultat av att givaren blir lurad av någon form av resonans i motor eller kanske i elsystemet.

        Har du provat att flytta givaren till annan placering på motorn och se om det fortfarande ger samma symptom?

        #215524
        volvosnubbe
        Deltagare

          Då jag drar ur växlarna så händer något speciellt vid exakt 4000rpm(har monterat en knocklink precis rakt ovanpå cylinder nr2 tror jag, den som är längst fram på förarsidan) det som händer är att de första två lamporna blinkar till då varven passerar 4000, annars är de inget blinkande förutom då man närmar sig rödmarkeringen. Vad kan detta månne betyda? tycker det är lite värre nu då det är kallt än det var i somras.

          Kan tillägga att jag också har bredbandslambda och på den syns inget speciellt då det blinkar. Tycker det är konstigt att det händer vid exakt 4000 oavsett om man gasar försiktigt eller håller fullt. Någon som har några förslag på vad det är som händer vid 4000?

          min bettede sig precis likadant när 3:anständstift va taskigt.
          precis vid 4000rpm misstände den lite och gick fint vidare uppåt i registret.
          bytte stift och problemet försvann. kanske samma sak ?
          eller så spikar de..e väl som mest belastning vid 4000rpm vad vet jag .
          Verkade som allt mos kom runt de varvtalet på min gt.

          #215523
          RK
          Deltagare

            Skulle vara intressant att se om det även hände när du passerar 8000rpm… (näe, prova inte det – det var bara rent tankemässigt 😉 )

            Om utslaget är ett resultat av att givaren blir lurad av någon form av resonans i motor eller kanske i elsystemet.

            Har du provat att flytta givaren till annan placering på motorn och se om det fortfarande ger samma symptom?

            Har två givare, den ena är på cylindern och den andra har jag flyttat runt lite, ingen skillnad.

            min bettede sig precis likadant när 3:anständstift va taskigt.
            precis vid 4000rpm misstände den lite och gick fint vidare uppåt i registret.
            bytte stift och problemet försvann. kanske samma sak ?
            eller så spikar de..e väl som mest belastning vid 4000rpm vad vet jag .
            Verkade som allt mos kom runt de varvtalet på min gt.

            Några misständningar har jag inte känt av men man vet alldrig, spikar kan det göra men det har gjort såhär ända sedan jag monterade knocklinken(7månader), kanske lite värre nu då det är kallt men då den är riktigt varm så blinkar det mindre, så någon större fara tror jag inte att det är men man är ju nyfiken och vill veta vad det är.

            Vridmomentet är som högst vid 4000, men att knocklinken skall ge utslag för det tycker jag verkar lite konstigt. Kanske jag borde undersöka tändningen och kolla kablarna om det kan va nåt med de.

            #215526
            Garagekungen
            Deltagare

              För att undanröja elektronisk missvisning – skulle du ju kunna lossa sensorerna och hänga dem löst (fritt från kontakt med motorblocket).
              Får du fortfarande samma signal vid 4krpm så vet du att den orsakas av någon form av elektrisk impuls och inte en faktisk knackning i blocket.

              Om du inte får någon knackningssignal när du ”hänger dem löst” vet du att sensorena faktiskt reagerar på en knackningssignal i motorn.
              Då skulle jag ställa följande fråga…

              Är det möjligt att det händer något med tändkurvan just vid detta varvtal – det verkar ju märkligt att du skall få utslag även vid försiktigt/litet gaspådrag.
              Spikning brukar ju normalt vara resultat av för hög temperatur (=tryck) i cylindern – vilket du inte kan få med måttlig spjällöppning.
              Enda anledningen till att den skall kunna spika är ju att bränslet antänds för tidigt – och om detta inte sker ofrivilligt pga temperaturen så måste det ske tvångsmässigt och då återstår (i mina ögon) endast gnistbildning via tändstiftet.

              På den gamla goda tiden kunde man få lite märkliga effekter om rotorn/fördelarlock var skitigt – eller när brytarspetsarna stod med alldeles för stort gap… men med dagens elektroniska system tror jag det är en svunnen tid :rolleyes: 😀

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.