› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › spikningar
- Detta ämne har 19 svar, 1,732 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 3 månader sedan av
Sternborn.
-
FörfattareInlägg
-
3 januari, 2011 kl. 22:30 #24841
knotan
Deltagarebilen i fråga är en GT 99,
bytte tilll 3″ avgas i höstas och monterade en daves device för kopplingen ville slira av det högre trycket som blöev automatiskt…
gick dock bra i motorn , fick lite fuelcut på 5ans växel men annnars gick motorn som den skulle.
har nu sänkt ner trycket till samma som orginal.
(har sedan dess kört 2-300 mil utan problem så tror inte det hör hit men ändå ska jag nämna att avgaset är bytt)förra veckan höll jag på å köra soppatorrt i tanken så blev tvungen att slå i 20 liter BF 95. körde hem ett par mil sen dagen efter in till stan å fyllde upp tanken med 98oktan, tyckte bilen ville spika lite lätt på 4ans växel vid segdragning.
körde slut på tanken lugn körning, dvs lite blandat i stan och tjejen hade bilen ett par dagar, idag fylllde jag upp tanken med v-power (som jag brukar köra på normalt sett)men nu har den börjat spika ännu värre :confused:
2-3-4-5ans växel segdrar från 2000 rpm så spikar han mellan 2500-3500 på mellanlast och fullast just när turbon börjar ladda…
kan det vara så att boxen adapterat sej på nått vis när jag tankade i 95 oktan??
förra ägaren sa att han råkat ut för exakt samma sak ( andra ägaren som hade bilen mer eller mindre sen den var ny fram tills jag köpte den)
han hade tankat 95 oktan för tanken var tom, sen dagen efter fyllt upp men den fortsatte ”gå illa” han hade lämnat in den på subaruvberkstad som hade konstaterat att det va pga han hade tankat 95 oktan, fixxxat det å sen körde han hem.frågan är ju vad dem gjorde för att åtgärda felet isåfall?? kan man nollställa boxen på nått vis?? har försökt med olika OBD kontackter men lyckas inte komma in i boxen…
aaaa tips, vågar inte köra med bilen som den är nu å detta är den enda bil jag har för tillfället 😮
4 januari, 2011 kl. 08:49 #215860Gilarski
DeltagareJag VET inte hur subarus ingenjörer kodat motorstyr men det är inte alls omöjligt att den anpassar sig.
SAAB började med nåt de kallade APC, ett system som styrde laddtrycket beroende på knackbenägenheten, detta var en form av laddtrycks reglering, ev finns nåt liknande på Subaru (men som nu kanske inte fungerar på din) :confused: Som sagt, vet ej om Subaru har denna ’feature’.
Min gamla Volvo 855 anpassade tändningen ordentligt, när jag plockade ut de gamla stiften (risiga) och bytte till nya gick bilen som en potta skit i nån timme men allt eftersom gick den renare och renare. Dock, här var det inte så illa som knackningar utan snarare misständning och ojämn gång.
Om du inte har nån motorlampa tänd borde systemet vara fullt fungerande.
Knackar den på V-Power ’skall den knacka mera’ på 95, inte tvärtom då V-Power som bekant har mindre knacktendens då det krävs mer energi för att antända det.Är du helt säker på att det är knackning och inte nåt mekansikt problem som vid viss belastning/rpm synliggötrs extra mycket, verkar ju inte vara kopplat till bränslet ärligt talat 🙁
4 januari, 2011 kl. 09:54 #215863knotan
Deltagarejo jag känner till saabs apc system, tyvär hade dem nån typ av patent på det oxå , har nyttjat deras första system å konverterat över till andra bilar för några år sedan innan moderna styrsystem hamnade i ”min” prisklass….
jag är 100% säker på det är spikningar tyvär 🙁
jo jag vet att den inte ”ska” spika på 99oktan , men det va därför jag tänkte om boxen kunnat kalibrera om sej på nått vis, så den plötsligt får magrare under vissa laster…
jag får koppla dit en LC1 å se om man kan avgöra om soppapump eller soppafilter skulle kunna vara boven i dramat, kanske är värt å ta väck batteripolerna en stund med???
men det känns ju precis som du säger att motorlampan borde börjat lysa.. 🙁kan man ha sån jävla otur att man råkat få fel soppa eller helt enkelt tryckte på fel knapp när man tankde så man fick fel bränsle 😮
4 januari, 2011 kl. 10:08 #215853Turbovin
DeltagareLuktar LMM-ras tycker jag.
4 januari, 2011 kl. 15:19 #215856Fricke.w
DeltagareJag tycker nästan att de låter som de är någe vajsing med tändningen ja? är något stift dåligt eller om en tändspole är på gång, är de ju lite klassiskt att de blir miständningar vid just 2000-2500r/min när turbon ska börja ge på och stiften får en högre last på sig.
Men de är vad jag tror bara 🙂 kan vara värt att kolla i alla fall.
Och är de inte så att de krävs mer av stiften ju högre oktan man får, eller har jag fåt de om bakfoten 😀MVH
Fredrik4 januari, 2011 kl. 16:05 #215854NickeH
DeltagareHar du provat ta loss minus-polen så ECU:n reset:ar. Den(polen) ska vara av en stund, vet inte precis men 15 min kanske räcker.
Är ju en enkel första grej att kolla.4 januari, 2011 kl. 19:20 #215864knotan
Deltagarejag plockade av batteripolen ett par timmar idag på dagen. startade först giock den väldigt högt i tomgångsvarv (typ 2000rpm) men efter 10 sekunder eller nått gick den ner till vanlig nivå.
lät bilen stå å gå varm typ 20 min på tomgång, ut och körde.nu hör man inte att den spikar direkt längre, dock om jag ligger på 4an eller 5an å drar från 2000 rpm, håller fullgas å håller emot lite lätt på bromsen så snickrar det lite från motorn mellan 2700-3000 ungefär… helt lungt vid vanlig och hård körning, kommer enbart om jag håller emot med bromsen nu…
känns nästan som det är gränsfall till att oktanet räcker till, får nog testa med en annan laddtrycksmätare å se så trycket verkligen stämmer… tycker det är märkligt att man ligger så pass nära spik på en std motor bara :confused:
ska seo m jag kan låna en lambdamätare imorrn med, blev inte av att åka in till stan idag å orkade inte skruva ut min ur andra bilen :rolleyes:
10 januari, 2011 kl. 15:47 #215865knotan
Deltagarenu går den helt som den ska igen…
vet inte om det är boxen som ändrats sej något , alt att det är den lite högre utetempen som gjorde skillnad…typ 0an ute istället som när den bråkade typ 15 minus??
knepigt är det tur det inte va nått allvarligt iallafall
27 januari, 2011 kl. 08:23 #215866knotan
Deltagarei morse va det kallare än det vart på flera veckor å spikningarna var tebax 😡
verkar helt klart komma med kylan då det senaste veckorna legat konstant varmare å det funkat bra…
bara invänta sommaren, jag är förbannat trött på vintern nu 🙁
27 januari, 2011 kl. 10:41 #215857Fricke.w
DeltagareLåter ju nästan soim en luft temp givare de där som inte hänger med, blir vell för mager blandning helt enkelt.
27 januari, 2011 kl. 15:37 #215867knotan
Deltagarekan så vara 😡
vart sitter den givaren tro?? svindyr??
27 januari, 2011 kl. 15:46 #215851Adam K
DeltagareGTn har ingen iat-givare, bara STi’er av GC8/GF8 har det.
kan så vara 😡
vart sitter den givaren tro?? svindyr??
27 januari, 2011 kl. 15:54 #215861goffemannen
DeltagareGTn har ingen iat-givare, bara STi’er av GC8/GF8 har det.
Inga GC8 har väl iat sensor. Sitter då ingen på min va ja vet iaf.
27 januari, 2011 kl. 18:11 #215858Fricke.w
DeltagareAlla bilar har vell en luft temp censor:)
hur ska dom annars kunna räkna ut mängden luft vid väderomslag, skulle ju i annat fall vara rent av lifs farligt att mappa en sån bil på sommaren för att sedan ge gärnet med den på vintern, när den får bra mycket mer syre rik luft då, eller tvärt om 🙂
är vell bara så att vissa har en extra som ni nämner, i form av en separat givare, annars brukar vell i regel temp sensorn vara inbakad i LMM?27 januari, 2011 kl. 21:06 #215868knotan
Deltagarejafan på bilar med het-tråds mätare borde ju lufgtmängden korrigeas automatiskt efter utomhustemperatur…
så mao ifall Lmm är hel så borde den sköta det automatiskt,…hmm… aja får nog som sagt helt enkelt invänta sommartider å varmare klimat :rolleyes:
får helt enkelt köra vettigt så ska det väll hålla
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.