› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Impreza GT99 går ojämnt vid gaspådrag?
- Detta ämne har 7 svar, 4,347 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av
skede.
-
FörfattareInlägg
-
8 januari, 2011 kl. 19:03 #24871
MickeM
DeltagareTjoh!!!
BIL
Jag har en Subaru Impreza GT 99 (rallyblå juh) med få modifieringar, endast cat-back (Blitz Nür Spec R) samt öppen HKS dumpventil (som brukar orsaka att LMM tröttnar). Bilen har gått 121.000km och jag har inte bytt tändstift på den än fast man borde göra det vid 100.000km.SYMPTOM
Den började mitt i allt gå ojämnt och ryckigt vid gaspådrag (inte under körning, men då det vart kallt ute över en natt). Motorn funkar finfint upp till typ 3.500rpm. Kör man runt som man gör med en vanlig Svensson-bil så märker man ingenting. På hal is märker man inte så mycket så länge man inte far över kanske 4.500, dvs inte så mycket märkbart vid lätt belastning. Accelererar jag lugnt så kommer jag längre, accelerar jag rejält, typ belastar, så börjar det tidigare. Finns heller ingen ork när det väl börjar ”bööö” med ojämn gång. Märks avsevärt bättre när det finns fäste. Går inte köra om bilar om man säger så, om man inte gör en lugn omkörning. Den baktänder inte av detta, bara grövlar och går ojämnt, accar dåligt. Bilen blev tråkig och ryckig helt enkelt. =)LMM tyckte jag eftersom det hänt nåt liknande för typ 5 år sedan. Fast då var det sommar och märktes mycket bättre.
VERKSTAD
Har haft in bilen till en auktoriserad Subaru-verkstad och de hittade ingenting, ingen felkod vid avstängd motor, på tomgång eller olika gaspådrag. En åktur gav bara fler frågetecken. De trodde LMM eller tändningen/tändkablar/tändstift.Förra gången jag bytte LMM kostade den 192€ och nu kostar den 262€. Så jag har ingen lust köpa en för att prova. Vad tror ni? Borde jag först leta upp nån med likadan LMM och byta för att prova? Vet ni nåt annat klokt det kan vara?
Tacksam för svar! Det är ju roligt väglag ute!!! 😀
/MickeM
http://www.motorportalen.net8 januari, 2011 kl. 19:20 #216026MickeM
DeltagareJag minns att numret på original-LMM som var på bilen när jag köpte den, inte var exakt samma som den som är i nu. Jag har kvar original-LMM nånstans. Hos Subaru-verkstaden så visade de mig en sprängskiss så jag kunde bekräfta att det endast var LMM-givaren/sensorn jag ville ha, och inte hela röret. Det hette tydligen inte LMM, utan Air Flow Meter. Den hade inte alls samma beteckning, men var samma grej (min bil med mitt regnr och min VIN och rätt bilmodell o motor osv). Jag reagerade lite på priset, för den kostade som sagt 262€ idag och 192€ för 5 år sen och ni pratar om 1500kr från tex JRM. Häh? Är det den åländska bonusen man har, att allt kostar mer här? :o)
Hur som… vet ej om det är LMM. Det är bara en av mina egna funderingar. Nåt annat det kan vara?
8 januari, 2011 kl. 19:23 #216031Turbovin
DeltagareÄr det LMM så finns den till okej pris här http://www.importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=1141&cat=96&sub=97&sec=143&var=47&dc=y&gen=&searchKey=
8 januari, 2011 kl. 19:31 #216029Mats
DeltagareTycker det låter som luftläckage efter turbon. Nåt tryckrör som läcker under tryck. Y-röret av plast under intercoolern är ju en känd svag länk på GT:n.
Pröva att kolla upp alla rör och kopplingar efter turbon.9 januari, 2011 kl. 01:06 #216030specialized
DeltagareLaddar den lika mycket som vanligt om du gasar fullt, när den rycker/ misständer ?
Laddar den som vanligt :
Så lutar det nog mer åt tändstiften… även om en halvtrasig LMM kan ge samma effekter.
Det är ett klassiskt symptom att motorn misständer när den får laddtryck, när stiften är dåliga och ger dålig gnista.Laddar den däremot mindre än vanligt:
eller rentav bara 0.7-0.8, så går ECU`n i nödprogrammet, och det är LMM èn som är paj utan att ge felkoder.Stiften bör ju bytas enligt intervallerna, och om du kör moddat, så byt ännu oftare.
28 juni, 2011 kl. 19:32 #216027MickeM
DeltagareHar bytt LMM nu och det var ingen skillnad alls. =(
Den skall in på 125.000km-service om 2 veckor, då ska stiften bytas, för det har aldrig gjorts på bilen. Så håller tummarna att det hjälper nånting. =)
Skall kolla slangar o rör med. Kan det vara en synlig spricka i ett rör / slang eller snackar vi sånt man ändå inte ser? Tack för tipset i alla fall.
Som sagt så kopplades en sån där hand-dator in med motorn av, motorn igång. Ej under körning, det borde man ju gjort kanske. Den visade att allt var tipptopp. Hade en verkstadskille med i bilen o han trodde på stiften eller LMM. Jah…
13 juli, 2011 kl. 15:52 #216028MickeM
DeltagareEtt tändstifts ena elektrod hade gett upp. Bilen går nu som den ska igen med nya stift. 😉 Dom ska bytas vid 100.000 alltså och inte vid 125.000. =)
23 augusti, 2011 kl. 19:51 #216032skede
DeltagareHej, vill bara tacka för denna tråden 🙂
Fick samma symtom och det löste sig med nya tändstift.
Tråkigt problem som nu löste sig snabbt och billigt 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
