› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Impreza – Rost i fjäderbenstorn bak
- Detta ämne har 6 svar, 3,897 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 5 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
9 januari, 2011 kl. 01:37 #24877
Bumble bee
DeltagareSöker för nuvarande efter rätt objekt på Subarufronten och det går väl sådär… Kan bli en nyare, kan bli en äldre och om så har jag upptäckt denna brist som verkar vara ganska vanlig i vårt saltbeklädda landskap.
Hur som helst, vad jag kunnat läsa mig till som folk påpekar ur rostsynpunkt, ett av de sämre felen i mitt tycke, är ex bakskärmar, ovanför vindrutan, vid/innanför tackluckan, sparklådor etc. Säkert berättigade synpunkter då det torde vara inte helt lustiga ställen att åtgärda.
Tyvärr har jag insett att åtminstone Impreza har den usla konstruktionen med typiska fjäderbenstorn även i bak som många andra japsmodeller och där rostar det beviserligen. Frågan är då följande:
Hur mycket jobb är det att laga? Svetsjobb är en sak men hur mycket måste man demontera alt skära upp för att komma åt att rostlaga där?
För de som inte är insatta i rostproblemet med denna konstruktion så är det vanligaste rostangreppet (där det börjar) uppe vid övre fjäderbensinfästning på ”väggen” av tornet som är utåt/mot bakskärmen så att säga. Komma åt gör man förvisso hjälpligt genom att demontera fjäderbenet naturligtvis men frågan är hur bra man kommer åt, kan vara trångt och knepiga vinklar för svetsning. Har man svetsat rost vet man att hålet blir oftast avsevärt större än vad det först ser ut att vara om man ska göra en bra lagning med bortkapning av dålig plåt innan reparation.
Vissa modeller (japsar) så kommer man åt bra inifrån, man demonterar alltså inredning i bagageutrymmet och kan utföra svetslagningen inifrån bilen. Någon som vet hur det ser ut på Impreza för den nämnda rostskadan? Kan säkert i vissa fall sitta plåt eller stag ivägen för att styva upp konstruktionen eller annan funktion.
Frågan är även intressant för Legacy om den har samma sorts konstrukton, något jag inte har i skallen hurvida den har eller ej.
9 januari, 2011 kl. 11:57 #216048Bumble bee
DeltagareAh du har huvudet på skaft du, toppenbilder! =) Precis rätt vad jag menade. Då kändes det riktigt att avstå objektet jag kollade på sist, -99 med 16-17k på mätaren och sopslut där tyvärr. Lite oroväckande för framtida objekt för denna såg bra ut i karossen i övrigt, visst hade sparklådorna kexat vid domkraftsinfästning eller vad det är men det är ju ett mer överkomligt stället att svetsa.
Tips för andra spekulanter, upp med handen och tryck mot nämnd vägg i fjäderbenstornet o akta så att ni inte skär er =) Inga problem att göra när bilen står på backen om den inte är hatsänkt vill säga, bland det första jag gjorde på denna = ”krasch/fras!” sa det utan större ansträngning… skambuda lite efter berättigade fel men blev ingen affär.
9 januari, 2011 kl. 12:36 #216049Bumble bee
DeltagareJapp det blir att blåsa på en underredsbehandling av rang den dagen jag får tag på rätt objekt, det är lite synd att folk är så dåliga på att få det gjort och gjort i tid (helst direkt från leveranshallen) i vårat land trots att rostproblemen är ett välkänt faktum och en bra behandling gör enorm skillnad på problembilarna. (nej jag varken jobbar eller har något samröre med någon rostskyddsfirma så fick vi det sagt) Kostar inget speciellt om man inte har mittmonterad tumme =) Man skulle nog förhållandevis enkelt kunna bygga någon form av stänkskydd för bak, bara det blir välventilerat.
Fram är jag dock inte lika orolig även om det även där blir rostskyddat när det är dags men även de riktiga skräpbilarna så tar det lång tid innan tornen fram brukar ge sig, undantag finns garanterat men i allra flesta fall så klarar det sig hyggligt under lång tid.
9 januari, 2011 kl. 14:11 #216046Manor
DeltagareJapp det blir att blåsa på en underredsbehandling av rang den dagen jag får tag på rätt objekt, det är lite synd att folk är så dåliga på att få det gjort och gjort i tid (helst direkt från leveranshallen) i vårat land trots att rostproblemen är ett välkänt faktum och en bra behandling gör enorm skillnad på problembilarna. (nej jag varken jobbar eller har något samröre med någon rostskyddsfirma så fick vi det sagt) Kostar inget speciellt om man inte har mittmonterad tumme…
Det känns bra att jag har beslutat mig för en komplett rostskyddsbehandling på Outbacken. Den ska in någon gång de närmaste veckorna nu. Är det något som jag inte gillar med japanska bilar så är det det sämre rostskyddet :(.
9 januari, 2011 kl. 17:55 #216050Bumble bee
DeltagareFast International Motors (importören) blåste faktiskt på tectyl vid importhamnen fram tills 2004 eller 2005, fast det hjälper ju föga är bilen är 11-12år och har gått i salt varje år.
Jo precis, det beror ju lite på hur mycket jobb man ska lägga ned. Importörernas behandling bör man nog syna om de är något att ha. Säger inte att alla är bristfälliga men risk för fort och fel eller inte riktigt ämnade som en fullständig behandling utan mer att bilen inte ska se rostig ut första gången den hissas upp =)
Har haft lite äldre skrot som varit ordentligt behandlade genom åren, en 90´a och en 77´a och de såg till större delen ut som nya ut undertill så skillnad gör det och ingenting sitter fast eller annat smäck. 77´an blåste jag själv på när jag köpte den någon gång på 2000 talet, tvättade rent ordentligt, torka i 3 dygn och sedan 3-4 liter tunnflytande med tryckluft (liten bil). Blev helt ok när det torkat.
Men att skrapa karossen plåtren om det inte gäller någon rostlagning är överkurs även för mig 😉 Antingen gör jag det direkt om det är en nyare bil utan nämnvärt rostangrepp eller så rostlagas en äldre ordentligt, blåser/borstar rent allt ordentligt och sedan behandlar.
Det känns bra att jag har beslutat mig för en komplett rostskyddsbehandling på Outbacken. Den ska in någon gång de närmaste veckorna nu. Är det något som jag inte gillar med japanska bilar så är det det sämre rostskyddet :(.
Håller med på det sistnämnda, det och plåttankar är sorgligt även om jag inte är helt uppdaterad på just Subaru och val av bensintankar. Fördelen är ju lite högre markfrigång vilket faktiskt brukar skona ganska mycket av underredet. Kollade rostregistret på senaste Outbacken, 2 av 5 =/
9 januari, 2011 kl. 18:04 #216051Bumble bee
DeltagareAng tanken så är det iaf på alla Imprezor fram till 2007 plåttank med gummiyta över, ingen grundfärg under gummit utan bara ren plåt…!
Damn! Ja här ser man vikten av att kladda lite själv =)
Det är tur att det är så roliga bilar i övrigt som väger upp detta elände med rostskydd =0)
10 januari, 2011 kl. 08:10 #216047Manor
DeltagareKollade rostregistret på senaste Outbacken, 2 av 5 =/
Ja, jag såg också det trista betyget.
Jag ska lämna in den till Rostskyddsmetoder i Vinsta (Stockholm) som även har behandlat ett par forummedlemmars Imprezor. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.