› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › sti kammar från 96 i en EJ20g gt topp från 97
- Detta ämne har 14 svar, 1,174 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 9 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
25 januari, 2011 kl. 12:09 #25009
iron m///
Deltagareskulle det passa att montera dessa kammar från en sti 96`a i min gt med ej20g motor från 97.
läst lite om olika tryckare m.m.. men aldrig fått riktigt klart för mig om dessa kammar passar i gt topparna.
mvh micke
25 januari, 2011 kl. 15:06 #218062Kvarnis
DeltagareDet beror lite på..ö.finns sti med hyrdauliska lyftar och mekaniska.
Men du måste ju bygga om schimsningen om du ska höja rpm grnsänsen.
Toppar från STI V3/4 är bättre.Men vaför byta kammar?
25 januari, 2011 kl. 15:36 #218071iron m///
Deltagarelättare plocka mer effekt samt förbättra motorn.
shimsa? menas med hur gör jag. inga planer på köpa nya toppar utan för bättra dom jag har med kammar och portning.
mvh
25 januari, 2011 kl. 18:40 #218072iron m///
Deltagareingen? 🙁
26 januari, 2011 kl. 09:09 #218063Kvarnis
DeltagareHar du alla pakningar nya topplock bultar etc över???
Det är ju drygt 5k i övriga delar så jag ser inte iden med att röra kammarna om inte
-Du rasat motorn
-Måste justera ventil spel
-Är ute effter effekt över 400Byta kammar är inte det första man gör i för lite mer effekt, turbo bytre är billigare och enklare, du måste ändå mappa om bilen om du byter kammar men det visste du väl redan
Sti kammar från en 96 är inte så mycket att alla fall.
Hyralisk topparna hör hemma på skrotenSå fråga igen vad är du ute efter?
26 januari, 2011 kl. 11:31 #218073iron m///
Deltagareska upp i 350hk bara, men vill inte ha någon broms på vägen ditt!!! orginal kammar orkar inte mer en 360hk i gt topparna. har en kompis som byggt smid maskin men gick inte komma över 360hk om dom så laddade på 2,5bar 🙁
jag byter för jag köpt kammar ska köra på e85 740cc spridare troligen gt3076r turbo (annars tdo5 18g) 040 pump fmic vill inte ha någon som hindrar för 350hk. kammar kanske inte ger mer en 20-30hk? men det är alltid något på vägen.
kan du förklara hur man schimsar in kammarna?
hur mycket vågar man varva? orginal gt är ca 7000varv till varvstopp men sti har ju 8000varv till varvstopp.. finns det någon effekt att hämta på mer varv en 8000?
26 januari, 2011 kl. 11:34 #218074iron m///
Deltagareglömde att byggt egna grenrör och uppipe i 40mm rostfritt twin system till turbon. samt klasiska 3″ avgaset utan katt..
bilen ska mappas om med e85 sprut blir ett vipec
26 januari, 2011 kl. 13:34 #218069Gilarski
DeltagareEffekt = rpm * moment
Verkar som du har koll men jag skriver några rader ändå 🙂
Även om man höjer rpm så kommer momentet inte att öka nämnvärt, varför effekten ökar ’marginellt’ mellan 7000 och 8000 om man kör med GT kammar. Jag har inte testat/jämfört men det är min teori. Ju mer luft som skall levereras per minut, desto snabbare luftflöde krävs (om man skall ha nåt nytta av luften), högt laddtryck är egentligen
ett tecken på att motorn inte orkar svälja all luft, flaskhalsen kan ju vara storlek på ventiler/portarna, insugskanaler etc.Vad jag förstått så är det dragpåkänningnara i stakarna som gör att man har lägre rpm på en GT. I STI har man smidda stakar som därmed skall hålla bättre och man kan då tillåta högre rpm.
26 januari, 2011 kl. 13:51 #218067Turbovin
Deltagare3076R? Det blir en löjligt seg 350hk turbo. Jag körde 421hk på GT2871R med minsta avgashuset.
Gilarski: Menar du Newage STI? GC8/Classic STI har samma vevstakar oavsett om det är GT eller STI.
26 januari, 2011 kl. 14:18 #218070Gilarski
Deltagare3076R? Det blir en löjligt seg 350hk turbo. Jag körde 421hk på GT2871R med minsta avgashuset.
Gilarski: Menar du Newage STI? GC8/Classic STI har samma vevstakar oavsett om det är GT eller STI.
Järnvägar, menar EJ205 (99 ->) eller menar du att även dessa har vanligt gjutna stakar i STI rovorna :confused:
26 januari, 2011 kl. 14:36 #218066Adam K
DeltagareÅterigen lite osäker info.
Men jag har för mig att det är ventilfjädrarna/shimsen som är olika mellan GT/WRX och STi och möjliggör det högre varvtalsstoppet på STi’erna.26 januari, 2011 kl. 15:11 #218075iron m///
DeltagareEffekt = rpm * moment
Verkar som du har koll men jag skriver några rader ändå 🙂
Även om man höjer rpm så kommer momentet inte att öka nämnvärt, varför effekten ökar ’marginellt’ mellan 7000 och 8000 om man kör med GT kammar. Jag har inte testat/jämfört men det är min teori. Ju mer luft som skall levereras per minut, desto snabbare luftflöde krävs (om man skall ha nåt nytta av luften), högt laddtryck är egentligen
ett tecken på att motorn inte orkar svälja all luft, flaskhalsen kan ju vara storlek på ventiler/portarna, insugskanaler etc.Vad jag förstått så är det dragpåkänningnara i stakarna som gör att man har lägre rpm på en GT. I STI har man smidda stakar som därmed skall hålla bättre och man kan då tillåta högre rpm.
med orginal gt kammar är det ingen ide att varva mer en 7000 för efter det ger dom ingen i alla fall.. tänkte om sti kammarna gav effekt till 8500varv kanske?
och det angående turbo är ju inget jag bestämt en riktigt har ju td05 nu..
har hört väldigt olika om motorerna i sti en del har smid botten med kolvar stakar m.m… andra har inget alls utan bara vanliga stakar och kolvar?
någon som kan förklara hur jag schimsar?
mvh
26 januari, 2011 kl. 15:44 #218068Turbovin
DeltagareJärnvägar, menar EJ205 (99 ->) eller menar du att även dessa har vanligt gjutna stakar i STI rovorna :confused:
Ja stakarna i ej207 är samma skit och pallar inte mycket mer än 350 hk lite drygt. Med original vf28 dalar effekten rätt bra efter 7000 rpm också.
26 januari, 2011 kl. 19:59 #218064Kvarnis
DeltagareEffekt upp till 8500varv så får du ha typ 272grader och över 10mm i lyft.
För 350bhp så blir du den förste som bytt kammar skulle jag gissa på.
Särskilt på E85.26 januari, 2011 kl. 20:00 #218065Kvarnis
DeltagareÅterigen lite osäker info.
Men jag har för mig att det är ventilfjädrarna/shimsen som är olika mellan GT/WRX och STi och möjliggör det högre varvtalsstoppet på STi’erna.Korrekt Adam
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
