SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor sti kammar från 96 i en EJ20g gt topp från 97

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25009
    iron m///
    Deltagare

      skulle det passa att montera dessa kammar från en sti 96`a i min gt med ej20g motor från 97.

      läst lite om olika tryckare m.m.. men aldrig fått riktigt klart för mig om dessa kammar passar i gt topparna.

      mvh micke

      #218062
      Kvarnis
      Deltagare

        Det beror lite på..ö.finns sti med hyrdauliska lyftar och mekaniska.

        Men du måste ju bygga om schimsningen om du ska höja rpm grnsänsen.
        Toppar från STI V3/4 är bättre.

        Men vaför byta kammar?

        #218071
        iron m///
        Deltagare

          lättare plocka mer effekt samt förbättra motorn.

          shimsa? menas med hur gör jag. inga planer på köpa nya toppar utan för bättra dom jag har med kammar och portning.

          mvh

          #218072
          iron m///
          Deltagare

            ingen? 🙁

            #218063
            Kvarnis
            Deltagare

              Har du alla pakningar nya topplock bultar etc över???

              Det är ju drygt 5k i övriga delar så jag ser inte iden med att röra kammarna om inte

              -Du rasat motorn
              -Måste justera ventil spel
              -Är ute effter effekt över 400

              Byta kammar är inte det första man gör i för lite mer effekt, turbo bytre är billigare och enklare, du måste ändå mappa om bilen om du byter kammar men det visste du väl redan

              Sti kammar från en 96 är inte så mycket att alla fall.
              Hyralisk topparna hör hemma på skroten

              Så fråga igen vad är du ute efter?

              #218073
              iron m///
              Deltagare

                ska upp i 350hk bara, men vill inte ha någon broms på vägen ditt!!! orginal kammar orkar inte mer en 360hk i gt topparna. har en kompis som byggt smid maskin men gick inte komma över 360hk om dom så laddade på 2,5bar 🙁

                jag byter för jag köpt kammar ska köra på e85 740cc spridare troligen gt3076r turbo (annars tdo5 18g) 040 pump fmic vill inte ha någon som hindrar för 350hk. kammar kanske inte ger mer en 20-30hk? men det är alltid något på vägen.

                kan du förklara hur man schimsar in kammarna?

                hur mycket vågar man varva? orginal gt är ca 7000varv till varvstopp men sti har ju 8000varv till varvstopp.. finns det någon effekt att hämta på mer varv en 8000?

                #218074
                iron m///
                Deltagare

                  glömde att byggt egna grenrör och uppipe i 40mm rostfritt twin system till turbon. samt klasiska 3″ avgaset utan katt..

                  bilen ska mappas om med e85 sprut blir ett vipec

                  #218069
                  Gilarski
                  Deltagare

                    Effekt = rpm * moment

                    Verkar som du har koll men jag skriver några rader ändå 🙂

                    Även om man höjer rpm så kommer momentet inte att öka nämnvärt, varför effekten ökar ’marginellt’ mellan 7000 och 8000 om man kör med GT kammar. Jag har inte testat/jämfört men det är min teori. Ju mer luft som skall levereras per minut, desto snabbare luftflöde krävs (om man skall ha nåt nytta av luften), högt laddtryck är egentligen
                    ett tecken på att motorn inte orkar svälja all luft, flaskhalsen kan ju vara storlek på ventiler/portarna, insugskanaler etc.

                    Vad jag förstått så är det dragpåkänningnara i stakarna som gör att man har lägre rpm på en GT. I STI har man smidda stakar som därmed skall hålla bättre och man kan då tillåta högre rpm.

                    #218067
                    Turbovin
                    Deltagare

                      3076R? Det blir en löjligt seg 350hk turbo. Jag körde 421hk på GT2871R med minsta avgashuset.

                      Gilarski: Menar du Newage STI? GC8/Classic STI har samma vevstakar oavsett om det är GT eller STI.

                      #218070
                      Gilarski
                      Deltagare

                        3076R? Det blir en löjligt seg 350hk turbo. Jag körde 421hk på GT2871R med minsta avgashuset.

                        Gilarski: Menar du Newage STI? GC8/Classic STI har samma vevstakar oavsett om det är GT eller STI.

                        Järnvägar, menar EJ205 (99 ->) eller menar du att även dessa har vanligt gjutna stakar i STI rovorna :confused:

                        #218066
                        Adam K
                        Deltagare

                          Återigen lite osäker info.
                          Men jag har för mig att det är ventilfjädrarna/shimsen som är olika mellan GT/WRX och STi och möjliggör det högre varvtalsstoppet på STi’erna.

                          #218075
                          iron m///
                          Deltagare

                            Effekt = rpm * moment

                            Verkar som du har koll men jag skriver några rader ändå 🙂

                            Även om man höjer rpm så kommer momentet inte att öka nämnvärt, varför effekten ökar ’marginellt’ mellan 7000 och 8000 om man kör med GT kammar. Jag har inte testat/jämfört men det är min teori. Ju mer luft som skall levereras per minut, desto snabbare luftflöde krävs (om man skall ha nåt nytta av luften), högt laddtryck är egentligen
                            ett tecken på att motorn inte orkar svälja all luft, flaskhalsen kan ju vara storlek på ventiler/portarna, insugskanaler etc.

                            Vad jag förstått så är det dragpåkänningnara i stakarna som gör att man har lägre rpm på en GT. I STI har man smidda stakar som därmed skall hålla bättre och man kan då tillåta högre rpm.

                            med orginal gt kammar är det ingen ide att varva mer en 7000 för efter det ger dom ingen i alla fall.. tänkte om sti kammarna gav effekt till 8500varv kanske?

                            och det angående turbo är ju inget jag bestämt en riktigt har ju td05 nu..

                            har hört väldigt olika om motorerna i sti en del har smid botten med kolvar stakar m.m… andra har inget alls utan bara vanliga stakar och kolvar?

                            någon som kan förklara hur jag schimsar?

                            mvh

                            #218068
                            Turbovin
                            Deltagare

                              Järnvägar, menar EJ205 (99 ->) eller menar du att även dessa har vanligt gjutna stakar i STI rovorna :confused:

                              Ja stakarna i ej207 är samma skit och pallar inte mycket mer än 350 hk lite drygt. Med original vf28 dalar effekten rätt bra efter 7000 rpm också.

                              #218064
                              Kvarnis
                              Deltagare

                                Effekt upp till 8500varv så får du ha typ 272grader och över 10mm i lyft.

                                För 350bhp så blir du den förste som bytt kammar skulle jag gissa på.
                                Särskilt på E85.

                                #218065
                                Kvarnis
                                Deltagare

                                  Återigen lite osäker info.
                                  Men jag har för mig att det är ventilfjädrarna/shimsen som är olika mellan GT/WRX och STi och möjliggör det högre varvtalsstoppet på STi’erna.

                                  Korrekt Adam

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.