SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor GT -00 Olja och kylarvätska

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25025
    Bumble bee
    Deltagare

      Vet att det finns tusen trådar om ämnena men vill ändå ventilera lite mer specifikt…

      Blivit med Subaru :gladsmileypartyhattmedvisselpipadocknykter

      Blev en ganska billig pjäs, iaf om man ska tro på blocket… men hur som helst:

      • Oljenivån och kylarvätskenivån är ganska låg, inte plockat bort hasplåten men annars ser allt torrt och fint ut.
      • Expansionskärlet innehåller ingen olja och luktar bara glykol som det brukar.
      • Oljestickan/oljan har ingen vispad grädde eller annan missfärgning.
      • Avgasvärdena är klockrena och HC ligger på noll, mätning efter körning så motorn var varm o fin.
      • Motorn låter bra, går bra enligt mig och under 2-3mils körning hem så lös inte oljelampan och temperaturen höll sig fullt normal hela tiden.

      Alltså kan ju vara så enkelt att föregående ägare fyllt för lite olja eller att dom motorerna drar olja..? Hur mycket olja rymmer stickan? Alltså någon som har koll på hur mycket olja det handlar om mellan max och minimum?

      Vilken kylarvätska ska i, etylen eller propylen? Något speciellt att tänka på vid påfyllning av kylarvätska så att man får schysst nivå, visar det sig snabbt i expansionskärlet? Motorn igång att föredra?

      Tacksam för svar o tips, blir lite snabbfix bara så att jag kan besiktiga den och flytta på den tills allt ska fixas ordentligt med byte av oljor och vätskor utan att behöva oroa sig för lurande blåbär i buskarna 😉 Just det skyltlyktan funkar inte o tolkat det som ett ganska vanligt error på dem.. om det inte är lamporna är det något vanligt ställe som spänningen smiter?

      Vänligen

      #218164
      Sternborn
      Deltagare

        Alltså kan ju vara så enkelt att föregående ägare fyllt för lite olja eller att dom motorerna drar olja..? Hur mycket olja rymmer stickan? Alltså någon som har koll på hur mycket olja det handlar om mellan max och minimum?

        Inget ovanligt om dessa motorer drar lite olja så länge det är inom rimliga gränser. I regel så är det 1L mellan min och max på stickan på de flesta bilar 🙂

        Regskyltbelysningslamporna är det nog bara att byta, brukar vara lite klurigt att få upp dom oftast sönderskruvade stjärnskruvarna bara men det brukar lösa sig efter några svordommar 😉

        Nån annan får svara på dom andra frågorna 😛

        #218165
        Bumble bee
        Deltagare

          Tackar för infon =)

          Nu har jag varit under, är ju så man blir tårögd =O) Nä men så jäkla nöjd att man bara väntar på något generalknas för att det känns lite för bra… ja ni vet.

          Hur som helst, torrt o fint inte hittat något läckage alls så det är väl bara hoppas att den inte drar allt för mycket olja men om så vore fallet borde inte avgasvärdena varit så bra som de är. Hoppas på svar på de andra frågorna också, servicebok etc fick jag med men ingen instruktionsbok tyvärr.

          Någon som har koll på ifall oljelampan styrs av tryck, nivå eller både och?

          #218163
          Adam K
          Deltagare

            Oljelampan är bara tryckstyrd tror jag, men, ’glöm’ den, den tänds när tryckt redan är *Alldeles* för lågt (0,5bar?)
            Om du sätter in en oljetrycksmätare kan du lika gärna använda gängan där oe-givaren sitter…

            Blå vätska är det *förmodligen*.

            Skyltbelysningen, typfel. Byt bägge om bara en är släckt, och byt skruvar om du kan, så att du kommer åt nästa gång…

            Sa jag grattis o lycka till? 🙂

            #218166
            Bumble bee
            Deltagare

              TackaRRR! =)

              Nybesiktigad o klar, blankt papper och den gick förjäkla trevligt även denna gång. Jaja ska inte OT´a tråden allt för mkt, brukar man skriva lite allt möjligt om nyinköp någonstans på forumet¿

              Fyllde upp röret för kylarvätskan, körde och sen var det mindre i röret och nästan fullt i expansionskärlet så det borde väl lira. Oljan verkar inte slukas efter påfyllning men ska hålla lite extra koll efter bytet som sig bör.

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.