SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Gt -00 – Hittat fultrim – Hur återställa laddtryck?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25040
    Bumble bee
    Deltagare

      Jo jag fnula lite med bilen idag igen och hitta då något som inte var original under huven, är väl ingen raketforskning men tar hellre det säkra före något annat:

      På slangen från tryckklockan till insuget har man satt en ställbar ventil utan mätare. Bredvid låg en annan slang som var pluggad i efterhand som jag gissar går till någon laddtrycksvakt..?

      Hur ser det ut original, någon som kanske har en bild t.o.m.? Är det en T-koppling då = trycklocka – laddtrycksvakt – inug? Hur långa slangar är det till tryckklocka samt insug isåfall då jag vill minnas att det kan spela roll för laddtrycket? Slangen till tryckvakten tror jag inte ingenjören gjort mer åt än att plugga. Slangarna var risiga så jag bytte dem för att inte få något spännande skenladd i en högerböj och jag har väl i sig inget emot att den sitter kvar just nu. Brukar man skruva dessa med eller motsols för att sänka trycket? Något lätt sätt att kontrollera detta på utan att köra? Om jag vill koppla in laddtrycksvakten med ventilen kvar ska den in före eller efter ventilen då? Hur bryter den, tändningen? Klipper den ”hårt”?

      Har en original laddtrycksmätare i bilen, vet inte hur tillförlitlig den är men åtminstone 1.1 sticker den iväg till och det är väl lite högt. Drygt att inte kunna använda mer än halvgas på växlarna för att inte ladda för mkt…

      Lite bilder:

      Ventilen

      Översikt


      Gråa slangen är den pluggade, ligger vid klockan och är den jag misstänker går till vakten

      Hyffsat nya skivor sitter det på i fram, någon som vet fabrikat med endast hjälp av utförandet? Biltema, Realcrap¿ 😉

      #218237
      GT99
      Deltagare

        Ser ut att vara en så kallad dawes device på bilden och att ställa den på 1.1 är vanligt förekommande.

        #218240
        matte555
        Deltagare

          Det som blivit pluggat är den elektroniska laddtrycksstyrningen.

          Blir det för högt luftflöde så blir det fuelcut, händer ofta på högre växlar.

          Tycks minnas folk som råkat ladda runt 1,5 bar utan fuelcut på låga växlar omappat. Men det är knappast smart att ladda mer än runt 1,1 omappat

          #218241
          Bumble bee
          Deltagare

            Aaallright då behöver jag nog inte ha magsår över det här iaf :tummenupp

            Hörde efter lite med en fd Subarufantast (kanske fortfarande fantast men utan Subaru) och han ville minnas att det hade monterats på hans bil för att stabilisera laddtrycket som vid originalutförande kunde skena lite vid växlingar eller liknande.

            Har ställt ned det lite nu iaf, tog loss den igen och enligt uppgift så sänkte man genom att skruva ut den, en kula o fjäder som skulle sitta där i på denna modell. Nu verkar den hålla sig på 0.9-1.0 iaf. Kopplingen är något sliten på kärran (informerad vid inköp) och kändes som att föregående ägare inte visste om denna laddtryckstyrning. Nu ska man bara lista ut vem som kan byta ut kopplingen, bra jobb till vettig peng är alltid ett gissel att finna 😉

            #218239
            Steewe
            Deltagare

              Nu ska man bara lista ut vem som kan byta ut kopplingen, bra jobb till vettig peng är alltid ett gissel att finna 😉

              Vart håller du till? 🙂 Vi är tre i Gbg med garage som kan byta mot lite pengar. 😉 Skicka ett PM om det är intressant.

              /Stefan

              #218242
              Bumble bee
              Deltagare

                Toppenschysst att erbjuda hjälp men tyvärr (i detta avseende) så håller jag till här uppe i Sthlm =)

                Är väl inte helt handfallen i att skruva men jag kommer inte ge mig på detta själv… Kvalitén är naturligtvis viktigare än priset men som sagt, gäller att hitta nåt mellan och dyrt betyder för den delen inte alltid bra. Någon som ger det där lilla extra i skruvandet kan man väl säga är det jag söker.

                #218238
                Mumin
                Deltagare

                  Brommsskivorna kommer nog från brommsmannen.se skulle jag tro. jag hade såna och funkade bra ett tag tills man körde lite hårt och bytte till xp8 belägg fram.. då sprack dom 🙂

                  Kopplingbyte sa du? Kanske kan lösas senare om inte panik. Flyttade från sthlm till Falun nu efter jul men kommer ner lite då och då.. SÅ kan byta om så önskas.

                  #218243
                  Bumble bee
                  Deltagare

                    Mm det är ett straff med hålborrat på bilar, bygger enbart på okunskap = vad kunden vill ha. T.o.m. Porsche själva förklarade detta i något sammanhang där de var kritiskt mot dyra originalskivor som sprack, slitsat duger räcker gott och väl. Men men skiten satt på och är nästan nytt, är inte på långa vägar de som sätter gränserna ännu då jag håller fortfarande på att lära mig det här med fyrhjulsdrift =)

                    Verkligen flytta från stan sådär bara, men återigen tack för erbjudandet men jag har inte riktigt möjlighet att fixa verkstadsplats själv… tänker inte få det gjort i en förstör det själv hall om vi säger så =) De lyftar jag har tillgång till funkar inte för det jobbet = man skulle komma halvvägs o sen skulle det ta stopp.

                    Men men jag har varit i kontakt med två verkstäder som säger sig kunna göra jobbet, dock inte diskuterat några priser ännu. Får se hur det blir, kan ju bli läge att fixa svänghjulet samtidigt och då måste de ha rätt kontakter med det också osv. Vinner man något bra på att stoppa dit någon lättviktare till svänghjul på dessa bilar? Koppling funderar jag på original om de är bra i sig, vill inte skjuta lådan men det ska vara bra grejjer för det.

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.