› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Hvad er galt?
- Detta ämne har 16 svar, 2,296 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 8 månader sedan av
Larsk.
-
FörfattareInlägg
-
12 februari, 2011 kl. 16:06 #25132
Larsk
DeltagareJeg har en wrx sti 2010, som var til 1. service (1500 mil på garanti) fredag, og nogenting er sket under servicen. :confused:
Mit växelspråk gör ’motstand’, när jeg vil skifta, specielt, när jeg vil skifta ner i gear. Jeg koblar ut, tager växelspråken ur växel, men när den skal ind i näste växel, då gör den lite mothug, og skal ’pressas’ ind.
Dom fant at mine bremsskiver var lite skäve, og vil skifte dom på garantien. Dom måste ha’ bromset mycket hårdt för at märke det. Jeg märker det knappast.
Jeg gik genast tilbak til värkstället, og mekkaren kom ut, og påstod, at det var fordi den var kall. Men jeg er alene förar av min bil og har kört den i 8 måneder, også vinterdagar, utan detta problem.
Og det bliver ikke mycket bättra, när den er kört varm. På dansk ville jeg sige ”at den ikke kan gå ind i skiftekulissen”. Vet ikke hvad det hetter på svenska.
Jeg kan se at dom har kört lite över 3 mil på service? 😮 Så jeg mistänker at dom har kört race og kvadrat noget. Men hvad?
Er det selva växelspråk funktionen eller er det syncromeshen, som hindrar normalt snabbt skifta?
12 februari, 2011 kl. 19:25 #218756Mäki
DeltagareLåter nästan som om det kan vara en synkring om den gör motstånd att få i växlarna, är det på en och samma växel eller mot alla växlar?
Det är inte bara att du måste vara bestämd att växeln ska i utan det känns verkligen att det tar emot alltså?
12 februari, 2011 kl. 20:25 #218759Larsk
DeltagareLåter nästan som om det kan vara en synkring om den gör motstånd att få i växlarna, är det på en och samma växel eller mot alla växlar?
Det är inte bara att du måste vara bestämd att växeln ska i utan det känns verkligen att det tar emot alltså?
Det er alle växlar, men värst i 1., og det er som växlan er blokeret og man får give den et hårdt knuf for at gå in
13 februari, 2011 kl. 13:18 #218757Mäki
DeltagareDet er alle växlar, men värst i 1., og det er som växlan er blokeret og man får give den et hårdt knuf for at gå in
Då är det inte synkringarna i alla fall.
Är inte så duktig på Imprezorna än, någon annan som har bättre koll kanske har något förslag.
13 februari, 2011 kl. 13:22 #218750andreaswrx
Deltagarebytte dom olja i lådan på servicen? är ju rätt stor skillnad på olika växellådsoljor
13 februari, 2011 kl. 14:15 #218760Larsk
Deltagarebytte dom olja i lådan på servicen? är ju rätt stor skillnad på olika växellådsoljor
Nej, ingen växelolie byte i den service. Endast motorolie og luftfilter.
Tror efterhand, at det er koblingen som ikke slipper helt, när jeg träder den ned. Nu har jeg pumpat den og testet al mölit, og det er som den er blivit bättra på skifte nu under dagen.
Har läst at koblingen selv justerer efter f.eks. byte af koblingsväska, inom nogra mil.
Tror jeg har fået den at kompensera för hårdt slit i fredags, og nästa gång då bliver det koblingsbyta 😡 Men jeg er ikke mekanik-mand nog til at vida om det er sandt.
Fejlen er dock svunden under dagens månge test, som jeg har lärt mig på internettet. Kanske fejlen er periodisk og kanske jeg har fået koblingen at justere sig efter et nyt og sämra läge :confused:
Og hvem vet, den er här måske i morgen igen 🙁
Men stadig står at värkstädet har kört över 3 mil i min bil ’til service’ i sport sharp, og har brugt 25l/100km i gennomsnit på dom 3 mil. Det er ikke okay, det er misbruk af min tillid at köre race i min bil. Og när nu min kobling går af om 50 mil, så vet jeg varför, men kan ikke göre noget.
13 februari, 2011 kl. 14:35 #218751andreaswrx
DeltagareMen stadig står at värkstädet har kört över 3 mil i min bil ’til service’ i sport sharp, og har brugt 25l/100km i gennomsnit på dom 3 mil. Det er ikke okay, det er misbruk af min tillid at köre race i min bil. Og när nu min kobling går af om 50 mil, så vet jeg varför, men kan ikke göre noget.
vilken firmar lämnar du bilen till?
13 februari, 2011 kl. 14:37 #218761Larsk
Deltagarevilken firmar lämnar du bilen till?
Förenade Motor i Malmö – Subaru förhandler og autoriserat värkstad http://www.forenademotor.se/
Köbte min (nu solgte) wrx där samt min frus nye Legacy.13 februari, 2011 kl. 14:46 #218754Turbovin
DeltagareNåt med länkaget kanske?
13 februari, 2011 kl. 19:40 #218762Larsk
DeltagareNåt med länkaget kanske?
At fejlen er forsvundet idag, får mig at tro det ikke er rent mekanisk, men relateret til kobling, og at hydraulikken i koblingen nu ’skjuler’ fejlen för mig 😡
Men jeg kan jo blive klogere. 🙁
14 februari, 2011 kl. 13:47 #218763Larsk
DeltagareForenade Motor har nu svaret mig, og förklarer at 3 mil på service er helt normalt, og at et genneomsnitforbruk på 0,4 mil/l er resultat af intensiv men nötvendig test (??).
Jeg har aldrig hört make 😮
Min växellåde er også i dag som en hink med sten, men bliver bättra när den bliver brugt. Tänker stadig at det er koblingen som ikke slipper helt, før jeg har ’pumpet’ koblingen en del.
15 februari, 2011 kl. 08:42 #218753Andersson
DeltagareJag har gjort 3 servicar på min STi -08 och dom har aldrig kört några 3 mil med min. Anlita aldrig mer dom!
15 februari, 2011 kl. 09:16 #218758Garagekungen
DeltagareForenade Motor har nu svaret mig, og förklarer at 3 mil på service er helt normalt, og at et genneomsnitforbruk på 0,4 mil/l er resultat af intensiv men nötvendig test (??).
Jeg har aldrig hört make 😮
…
QUOTE]Nästa steg är väl att de skall prova skidhoppbacken i Falun med bilen åsså…
…för det avslöjar alltid om det är något problem med hjulupphängning/stötdämpare.
😀 😀 😮(lider med dig)
15 februari, 2011 kl. 09:54 #218752andreaswrx
Deltagarerint till subaru impotören och fråga om det är normalt att man kör 3 mil med en STI på 1500 mil servicen och den är svårväxlad efter det. vore bara skoj och se vad dom säger,
min brukar dom köra runt kvateret med typ 1 km
16 februari, 2011 kl. 11:26 #218764Larsk
DeltagareVD’en på Förenade Motor bad mig möte i går. Han fandt ingen fejl *surpise* – og förklaringen på de 3 mil skiftede en del, men slutteligen så var den:
Mekkaren skulle lave bromstest, og havde kört ud af E65 (bromstest på motorväg – den var ny? :eek:) og misset afåkningen, så han måtte helt til Svedala för at vende om.Der er så 3 avåkninger mellem värkstädet og Svedala, men…. han erkender der er sket fel.
Han gjorde dok 2 rigtige ting: han av mig en undskyldning og han ville sätte en test op med subaru-importörens specialist på drivlinen (nikolai?).
Så jeg venter på at få at vide när de har tid til en test af växellåden og kobling.
Men jeg aflyser service näste vecka på min frus Legacy 😎 Tror ikke mekkeran er ret glad ved mit namn mer
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
