› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Orginal eller andra bromsar
- Detta ämne har 13 svar, 3,740 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 5 månader sedan av
Christian S.
-
FörfattareInlägg
-
19 februari, 2011 kl. 09:10 #25174
abacus
DeltagareHar ett bromsok som jag snart blir galen på (vänster fram) ligger an men ytterst lite det blir varmt(inte så det ryker om det men det blir varmt) medans det på höger sida är iskallt, har slängt på nya skivor och klossar och har provat att motionera/smörja kolvarna …. -> samma skit det ligger fortfarande på lite.
Jag tok kör inte med bilen , ingen bana, eller is åkande, ska man köpa orginal ifrån Subaru (där dom lär kosta en månadslön) eller ska man gå på Mekonomen eller finns det bättre/billigare alternativ ?En dum fråga jag vet att man alltid byter klossar eller skivor på bägge sidorna samtidigt men gäller det broms oken oxå ?
O ja bilen är en Gt -97
19 februari, 2011 kl. 17:03 #219032Andersson
DeltagareBörja med att byta slangarna, dom kan svälla så kolvarna har svårt att gå tillbaka.
19 februari, 2011 kl. 19:56 #219027OzO
DeltagareEn dum fråga jag vet att man alltid byter klossar eller skivor på bägge sidorna samtidigt men gäller det broms oken oxå ?
Hmm, har aldrig hört talas om att man måste byta ok parvis. Gäller nog bara belägg och skivor vad jag vet.
Orginal från Subaru är hutlöst dyrt. Sorry Subaru, men tills ni sänker orginal reservdelspriser eller tills våran klubb får rejäl rabatt hos Subaru kommer jag aldrig köpa från Subaru.
Kanske köpa utbytesok (du lämnar in ditt och får ett nyrenoverat) från nån återförsäljare? Drygt 2000:- per ok kostar det… vet ej om man kan bara köpa ena.
I annat fall, kika ebay.co.uk efter beggade ok?20 februari, 2011 kl. 08:35 #219028FeA
DeltagareRenovera själv, är inte alltför svårt.
Beställ repsats här, http://www.importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=5647&cat=96&sub=97&sec=143&var=26&dc=y&gen=&searchKey=20 februari, 2011 kl. 09:30 #219036strannio
DeltagareSom utbildad och arbetande mekaniker kan jag säga till dig med 100 procents säkerhet att man aldrig byter båda oken bara för att det ena kärvar, kan dessutom rekommendera utbytes oken, fungerar hur fint som helst plus att du får pengar för ditt gamla ok, en stomkostnadsavgift som ligger på x antal hundra vilket ju är bra!
20 februari, 2011 kl. 10:39 #219029alrik
DeltagarePassa på att samtidigt uppgradera bromsarna till 99-00 fyrkolvsok med skivor.
http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=88448
Går säkerligen att enbart handla bromsarna.
21 februari, 2011 kl. 12:15 #219030abacus
DeltagareHar nu haft ner oket igen, när polaren trycker på pedalen så kommer kolvarna ut olika mycket den övre rör sig betydligt mindre än den andra, dom skjuter inte ut lika mycket men är väldigt lätta att pressa in igen.
Har smort upp det igen denna gången extremt grundligt, om det inte funkar nu så byter jag väl hela oket + slangen.
Tack för förtydligandet att man kan byta bara ett ok.
23 februari, 2011 kl. 21:10 #219037strannio
DeltagareEtt tips, stirra dig inte blind på att kolvarna i oket rör sig utåt när du pumpar på pedalen, det viktiga är att dom glider tillbaka in någon millimeter när du släpper pedalen, så bromsar din polare och du står ute vid oket, kika så dom drar in sig lite när han släpper pedalen, gör det inte detta så blir det anliggning även om oket ser ut att löpa och är lätt att pressa in!
Mvh
24 februari, 2011 kl. 09:09 #219035waern
DeltagareHar nu haft ner oket igen, när polaren trycker på pedalen så kommer kolvarna ut olika mycket den övre rör sig betydligt mindre än den andra, dom skjuter inte ut lika mycket men är väldigt lätta att pressa in igen.
Har smort upp det igen denna gången extremt grundligt, om det inte funkar nu så byter jag väl hela oket + slangen.
Tack för förtydligandet att man kan byta bara ett ok.[/QUOTE.
Jag har annars broms ok liggandes skriv ett pm om du är intresserad9 mars, 2011 kl. 09:47 #219038strannio
DeltagareLånar tråden lite granna bara, ngn som har erfarenhet av dessa eller är det ren skit?
http://www.brakedepot.co.uk/shop/product-info.php?Brake_Discs_and_Pads-pid1037.html9 mars, 2011 kl. 12:15 #219031Bodyshot
DeltagareBromsar går att få billigt från USA, titta istället på http://www.importimageracing.com tex och be dom sedan skriva ner värdet på paketet så slipper du billigt undan.
Att föredara är bromsar som är av känt märke…
Tex Hawk
9 mars, 2011 kl. 17:53 #219039strannio
DeltagareGrejen men halvfabrikaten är att skivorna slår sig eller? Brombsvib är ju något man helst undviker!
9 mars, 2011 kl. 18:35 #219034goffemannen
DeltagareJag har precis köpt nya skivor fram och belägg runt om till min type r. handlade på peansweden. DBA 4000 skivor och Stoptech sportbelägg. Samma som till en GT. Dock skiljer skivorna bak på type r. De är special så blir dyra. 4500kr paret tror ja DBA 4000 skivorna gick på.
9 mars, 2011 kl. 21:36 #219033Christian S
Deltagarehär har du 4 kolvs fram ok http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=88684
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.