SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Kliva av kopplingen?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2519
    Fimpan
    Deltagare

      Jag är lite feg när det gäller att vålda med grejorna.
      Men om man skulle vilja rejsa nån dag, håller grejorna för att kliva av vid 4000 rpm?

      Eller är det klenta prylar i axlar osv?

      Om vi nu teoretiskt säger att allt är friskt i drivlinan?

      #52766
      Fimpan
      Deltagare

        Det var inte det jag ville veta.
        Jag vill veta om grejorna håller, inte om jag har råd med ras!

        Får vell testa när det är blött då…

        #52755
        Strat
        Deltagare

          Det håller, men inte lika länge 😉 På gata, beroende på underlag, får man ligga mellan 4-5000 varv för att hålla ångan uppe. Och kliv inte av, släpp upp så fort som möjligt istället. Man vill dock definitvt inte slira på originalkopplingen med det startvarvet 😮 Luktar illa 😛

          #52759
          Micke81
          Deltagare

            Prova nu när det är blött ute så kan du dra iväg från ljuset med ställ 😀

            /Micke

            #52758
            jraberg
            Deltagare

              de som vet brukar rekommendera att man ”spänner” drivlinan innan man kliver av, detta för att slippa det ryck som annars kommer uppstå och det kan vara förrödande.
              Hur man gör? Ja, jag är ingen rattlåsexpert men jag skulle gissa(jag brukar göra så iaf) att man ”slirar” mkt lite med kopplingen precis innan man kliver av för att ha ”tryck” på drivlinan innan resten kommer. Jag menar inte att du ska stå och slira så det ryker i en minut utan bara precis innan 😉
              Ni Rattlåsrejsare
              Gör jag rätt om jag gör så eller sliter jag bara onödigt på kopplingen?

              -JR

              #52760
              Micke81
              Deltagare

                Känns som en bra taktik, lite farligt om man står nära fotocellen i starten bara, man kanske triggar den av misstag… Jag har gjort så de få ggr som jag har gjort snabbstarter. Känns inge bra att plåga bilen på det viset men man måste ju prova vad pärlan går för någon gång under ägandeskapet 🙂

                /Micke

                #52756
                Strat
                Deltagare

                  Man ”stagear” ju alltid in framåt, på ettan. På så vis har man fått bort det mesta av glappet. Viktigt att inte rulla bakåt eller lägga ur växeln då sen bara.

                  Sen finns det ju dom som använder handbromsen också. Har aldrig provat det själv…

                  #52769
                  ImprezaNicke
                  Deltagare

                    Tjena.. Jag har andvänt mig utav handbromsen.. Det blir en jävla skjuts vill jag lova.. Men jag rekomenderar 4500 rpm, sen släpp sakta upp till dragläge, när du har det.. Då kan du släppa upp..

                    #52765
                    Mr Walle
                    Deltagare

                      har klivit av på ca 6500
                      flertalet ggr inte så snällt kanske men inge ras än

                      #52761
                      Lefty
                      Deltagare

                        >Tjena.. Jag har andvänt mig utav handbromsen.. Det blir en
                        >jävla skjuts vill jag lova.. Men jag rekomenderar 4500 rpm,
                        >sen släpp sakta upp till dragläge, när du har det.. Då kan du
                        >släppa upp..

                        Kan du förklara lite närmare hur du gör då ?
                        Du drar i handbromsen… går i draglage så de som ” spänns” släpper du sedan handbromsen eller ?

                        Dom gånger jag provat kan räknas en hand… vågar man hålla på med sånt här ? Min bil är original men ändå… 😮

                        #52767
                        Fimpan
                        Deltagare

                          Från det ena till det tredje…

                          I morse kom jag åkandes i vårby, på väg till jobbet.
                          När man kör på påfarten till E4, så är det ganska brett där.
                          Kastade i 2:an från 3:an & matade fullt!
                          JIIHAA vilket jäkla bakvagns släpp!
                          Var ganska blött på asfalten, så jag höll mera gas & bilen ville mera!
                          Rätade ut den lite snällt på påfarten.
                          Fan vad kul att den är såpass bakhjulsdriven.
                          Var glad hela vägen till jobbet & klappade lite på framskärmen när jag gick ur bilen.

                          Första riktigt fina sladden med bilen! 🙂

                          Iallafall, grejorna borde alltså hålla rätt ok om man inte våldar allt för ofta..

                          #52770
                          ImprezaNicke
                          Deltagare

                            >>Tjena.. Jag har andvänt mig utav handbromsen.. Det blir en
                            >>jävla skjuts vill jag lova.. Men jag rekomenderar 4500
                            >rpm,
                            >>sen släpp sakta upp till dragläge, när du har det.. Då kan
                            >du
                            >>släppa upp..
                            >
                            >
                            >Kan du förklara lite närmare hur du gör då ?
                            >Du drar i handbromsen… går i draglage så de som ” spänns”
                            >släpper du sedan handbromsen eller ?
                            >
                            >
                            >Dom gånger jag provat kan räknas en hand… vågar man hålla
                            >på med sånt här ? Min bil är original men ändå… 😮

                            Tjena.. Du får hålla handbromsen uppe och släppa upp kopplingen på dragläge vid ca 4500 rpm.. När du har dragläge och ladd då släpper du handbromsen samtidigt som du släpper upp kopplingen.. Men jag rekomenderar att du skiter i handbromsen och kör det jag sagt efteråt istället.. Jag fick aldrig något ras eller nått.. Men när man var för het på gröten kunde det stiga in en liten vidrig doft av koppling.. När du gör en start som denna så var noga med dragläget,,får absolut inte bara stiga av från botten! Då kan det nog pajja=( Ha de/ Nicke ( rött är som sagt gött)

                            #52762
                            Lefty
                            Deltagare

                              Okej där ser man… brukar köra skonsamma versionen att släppa upp kopplingen helt och sedan gasa 🙂 alltså NORMAL start… hehe
                              Fast jag har ju provat ”banzai” startat… men nyttigt verkar det ju inte vara…
                              Vad är det som kan pajja egentligen ? drivaxlar? kopplingen verkar ju hålla ? lådan ? 🙂

                              #52754
                              syke
                              Blockerad

                                Jag har gjort ett par banzaistarter, och allting funkar fortfarande. Jag har även lyckats elda koppling med handbroms i, 4500 varv och dragläge i ca en minut. Lukten kom ikapp efter 201m, och det luktade inte gott! 😀

                                Hur som så funkar både koppling och bil fortfarande utmärkt.

                                #52771
                                ImprezaNicke
                                Deltagare

                                  >Okej där ser man… brukar köra skonsamma versionen att
                                  >släppa upp kopplingen helt och sedan gasa 🙂 alltså NORMAL
                                  >start… hehe
                                  >Fast jag har ju provat ”banzai” startat… men nyttigt verkar
                                  >det ju inte vara…
                                  >Vad är det som kan pajja egentligen ? drivaxlar? kopplingen
                                  >verkar ju hålla ? lådan ? 🙂
                                  >
                                  >

                                  Ärligt talat så vet jag inte vad som kan gå åt skogen.. Men jag kan tänka mig att om man inte har dragläge vid 4500rpm och stiger av så kan inte drivaxlarna vara din bästis.. Dom kanske inte har greppat riktigt om du backat och sen lägger i ettan.. HA de Nicke

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.