SSC Allmänt snack Träffar Timeattackserie 2011 Bankartellen

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25199
    Fast Ford
    Deltagare

      [LIST=1]
      Hej svejs på alla Subaruåkare..

      Hoppas ni har en bra vinter och inte trimmar för mycket:p

      Vi är några stycken i Fordklubben som tycker det vore trevligt med en liten ”Timeattackserie” innom bankartellen men efter att jag bollat frågan vidare till våran styrelse har den tyvärr dött ut och nu orkar jag inte tjata på dem mer.
      Så eftersom vi inte ser några regelöverträdelser med vårt upplägg/tankesätt så tar vi tag i det själva och kollar om det finns något intresse.

      Man kan ju inte få mycket mer än ett nyp i örat om man är olydig eller…

      Hoppas ni i subaruforat kan lyssna på våra tankar och att det kan angagera några här, jag vet att ni kan åka fort så det borde ju locka lite.

      För det första ska det inte bli någon tävling på banan, dvs ingen körning bil mot bil.
      Endast tidtagning och detta skall ske under dagens B-pass, där det idag är tillåtet med tidtagning vid körning utan passagerare.
      Detta gör även att det inte själ någon tid från ordinarie körningar, utan kan kanske på sin höjd öka på antalet bilar lite i grupp B, vilket inte skulle skada.

      Det skulle under första året inte bli någon som helst klassindelning, utan allt som är besiktigat och godkänt för träffen är också godkänt att starta med. Inte heller några andra däcksregler än kartellens.

      De kraven som ställs på de startande är att man erlägger en startavgift, 300:-/person som gäller alla fyra träffarna och att man har en Performancebox eller Driftbox tillgänglig vid körning. Man behöver alltså inte ha en box per bil utan det går fint att dela en box på tre bilar om man bara kör ett pass och sedan flyttar boxen till nästa bil.

      Poängräkning på förslag enligt 10-8-6-5-4-3-2-1 och att man räknar de tre bästa resultaten, eller färre om man inte kört alla träffar.

      De pengar som kommer in går tillbaka till segraren, och eftersom vi inte tror på något jätteintresse går allt till en vinnare, enda undantaget är 1000:- som kommer användas till trofé och ev administrativa kostnader.

      Om det blir bra intresse skulle det kunna se ut ungefär såhär.

      12 bilar x 300:- = 3600:- -1000:- = 2600:- till segraren!

      Vi hoppas nu på ett positivt mottagande och att man ser möjligheter i detta och inte problem från klubbarnas sida.
      Vi kör i gruppen med tidtagning, vi har besiktigade bilar och vi är försäkrade. Inga regelbrott, att vi sedan samlar våra tider privat och utser en segrare i vår ”Timeattackserie” tror jag inte ska ställa till något.

      Kommer att publicera detta på Honda och Peugotforumen också framöver men för att inte få för mycket trådar att svara i kommer jag endast lägga ut länk till denna tråden så sköts allt ev snack på samma ställe.

      Kom nu gärna med synpunkter och idéer för att göra detta så enkelt och bra som möjligt för alla parter så får vi se om det går att genomföra denna idé.

      //Petter Wejsfelt

      #219316
      Rowbean
      Deltagare

        Mycket fint förslag, är själv väldigt glad för att försöka plocka tider 🙂 Jag är definitivt intresserad av att engagera mig mer i detta!

        #219301
        TomK
        Deltagare

          Det låter kul! 😀

          #219300
          Fricke.w
          Deltagare

            bra initiativ, skulle vara kul att pröva nu när bilen äntligen är i gång och rullar 😀 så ska försöka att hinna med lite körningar i år, och förväntar mig inte att kamma hem nå pengar, för så bra är varken bilen eller jag 🙂 huvud saken man har kul.

            #219299
            mikke
            Deltagare

              Kul idé! Får man bilen till att gå så låter detta helt klart intressant 🙂

              #219287
              Subarumicke
              Deltagare

                Bra förslag!!!

                Om man är tex.. 20 st som vill vara med och leka så kan man köra typ 2 st pass kval. sen så så kollar man vilken som är snabbast och tar dom 10 snabbast bilarna och kör en final

                3 varv och man kör i väg finalbilarna 2 st i taget ute på banan när final reporna är averkade så korar man en vinnare.

                #219302
                Fast Ford
                Deltagare

                  Bra förslag!!!

                  Om man är tex.. 20 st som vill vara med och leka så kan man köra typ 2 st pass kval. sen så så kollar man vilken som är snabbast och tar dom 10 snabbast bilarna och kör en final

                  3 varv och man kör i väg finalbilarna 2 st i taget ute på banan när final reporna är averkade så korar man en vinnare.

                  Självklart kan man köra så också men tanken med att bara köra och klocka tider under dagen för att sammanställa när dagen är slut är ju att man slipper låsa upp bantid med något som inte alla vill delta i.
                  Om vi kör i B-gruppen och bara kollar tider blir det ju ungefär som ett gokartkval, dvs det är upp till föraren att se till å få ett fritt varv, inte funktionärer eller att man ”bara” kör timeattackbilar på egen tid.
                  Tror det kan vara svårt att motivera egen tid på banan då jag tvivlar på fler än kanske 8-10 som är intresserade. Men helt klart värt att diskutera.
                  Verkar som att det finns vissa som gillar idéen ändå.

                  //Petter

                  #219307
                  team_hink_racing
                  Deltagare

                    Jag är klart på. Tyvärr kan jag bara medverka om det tillåts race-bilar i år då jag måste ”låna” in bil.

                    Frågan är ju hur varven ska registreras, alla har ju egna laptimers men ska man lita på dom?

                    #219303
                    Fast Ford
                    Deltagare

                      Ang frågan om vilka bilar som tillåts tycker vi att man kör med Kartellens regler för att slippa göra någon egen besiktning eller strul om något skulle hända.
                      Samma med däck, tilllåter Kartellen tex slicks är det ok, annars köra på deras regler även där.

                      Känner att vi bör göra det så enkelt som möjligt första året för att sedan om intresse finns utöka och göra ev klassindelningar och liknande.

                      Ang tidsregistrering finns ju idag ett antal olika, performance/drift-box, RaceCrono, och Harrys bl a.
                      Första tanken var att bara godkänna performance/drift-box men för att få mer tillgänglighet och betydligt lägre kostnader kanske även klassa in några andra system.
                      Jag är inte själv insatt i exakthet och tillförlitlihet i de olika systemen men det får man titta över om det nu blir aktuellt med en liten ”serie”.
                      Litar på att det finns folk som kan den biten betydligt bättre än jag.

                      Att man sedan rapporterar in tiden omg till en utvald funktionär när man kommer in i depå efter ett körpass är väl enklast.

                      Sedan får man väl lita på att den uppvisade tiden är äkta, vet inte om man kan fuska med denna utrustningen men det kan väl säkert myglas här också tyvärr men det får vi väl leva med.

                      //Petter

                      #219289
                      Pedersen
                      Deltagare

                        Ber er notera att det inte finns några förslag till ändringar av reglerna inför säsongen 2011 varför följande FORTFARANDE gäller:

                        På banan:
                        • Detta är inte en tävling, utan förarutveckling. Kör med förstånd! Tidtagning är endast tillåtet i klass B.

                        Klassindelning:
                        • I Grupp B så är individuell tidtagning tillåtet, men passagerare förbjudet. Eventuell tidtagningsutrustning måste sitta fast ordentligt. Observera att det fortfarande inte är frågan om någon tävling, utan förarutveckling! Eventuellt

                        #219304
                        Fast Ford
                        Deltagare

                          Hej Stefan och tack för ditt svar.

                          Jag vill bara poängtera att detta INTE gjorts för att reta upp någon eller på något sätt försöka komma undan med något som strider mot reglerna för gällande träffar.

                          Anledningen till att jag tog upp detta här är för att undersöka om det finns intresse av det i klubbarna då jag skälv tycker det är kul och utmanande att köra mot klockan samt en stor risk att åka på lite attack i A-gruppen med allt för varierande hastighet på bil och bristande uppsyn från vissa förare.

                          Jag har bollat frågan med vår ordförande P-A och han skulle föra det vidare genom styrelsen till bankartellens årsmöte.
                          Vet inte om detta skett då responsen från vår styrelse varit låg.
                          Har även blivit uppmanad av P-A att inte ta upp denna fråga själv utan invänta svar, men har tröttnat på att tjata på honom då han verkar ha fullt upp med annat så jag la upp en liten blänkare här istället då det snart är tussilago i vägkanten:).

                          Från de svaren du gav känns det helt omöjligt att på ett enkelt och billigt sätt komma igång med något som liknar en serie eller på något sätt få gämföra tider ofentligt, vilket kanske är synd om nu Timeattack slår igenom lite på sverigemarken också, men har full förståelse och respekterar det.

                          Är det även mot gällande regler om man skulle samla märkesoberoende bantider från kartellens träffar på en plats likt ”rejsas superstagelista” om något av forumen upplåter plats och teknisk support?

                          //Petter

                          #219290
                          Pedersen
                          Deltagare

                            Petter,

                            Det är lugnt. Tycker det är en viktig diskussion (och PA också, vi har diskuterat det här fram och tillbaks OÄNDLIGT mycket även om ni kanske inte märker så mycket utåt).

                            Precis som du tycker jag det är synd att det inte finns någon naturlig ”instegsklass” för de som börjar växa ur de vanliga banträffarna. Den stora frågan är om det ligger i de mindre märkesklubbarnas intresse att försöka anordna något dylikt eller om det är bättre att man låter ”riktiga” motorklubbar sköta den biten?

                            Personligen är jag tveksam. Vi klarar nätt och jämnt av att få ihop funktionärer till banträffarna (det har ju hänt ett flertal gånger att det inte finns flaggvakter till sista passet t.ex.) och att hyra in extra personal finns det definitivt inte ekonomi till med dagens medlemsavgifter/startavgifter.

                            Vi skulle förmodligen även behöva ”dubblera upp” på ansvarigsidan om vi skulle införa en ”klass” till, som det är idag så har jag fullt upp i nästan en hel månad med allt inför träffen (planera, boka/hämta utrustning, fixa funktionärer, svara på frågor, skriva ut listor o protokoll osv).

                            I övrigt får vi hålla ett öga på SBFs försök att locka till sig gatbbilsförarna och se om det är en framkommlig väg, kommande säsong lär utvisa om det blir succe eller fiasko…

                            Forsätt gärna diskutera i tråden dock, vi kanske kan komma fram till en lösning/förslag gemensamt trots allt. Föreningarna består ju av oss medlemmar och ingenting annat.

                            #219308
                            team_hink_racing
                            Deltagare

                              Ang frågan om vilka bilar som tillåts tycker vi att man kör med Kartellens regler för att slippa göra någon egen besiktning eller strul om något skulle hända.
                              Samma med däck, tilllåter Kartellen tex slicks är det ok, annars köra på deras regler även där.

                              Vad jag förstått då diskuteras det idag om det även ska vara tillåtet med vagnboksbilar på kartellens körningar.

                              #219317
                              Rowbean
                              Deltagare

                                Det som Pedersen säger låter intressant, försöka få hjälp av våra lokala motorklubbar att arrangera en timeattackkörning.

                                Dock är det ju så att liksom vår klubb har de också en budget, men sen finns det ju andra organisationer som kan bistå med bidrag, ex. lions club etc.

                                #219309
                                team_hink_racing
                                Deltagare

                                  Vad jag förstått då diskuteras det idag om det även ska vara tillåtet med vagnboksbilar på kartellens körningar.

                                  Fast det verkade vara kört i år igen

                                  Det har diskuterats en ren tävlingsklass men det är otroligt svårt att få det att gå ihop resursmässigt och ekonomiskt och intresset har väl inte heller varit så där överdrivet stort.

                                  Har ni gått ut i varje klubb och frågat hur många det kan finnas intresserade?

                                  Motivera vad som skulle bli dyrare?
                                  Vilka resurser behöver vi mer ha en den som finns i dag på träffarna för att få åka med en ej SBP godkänd/ej trafikförsäkrad bil?

                                  Eftersom arrangerande banträffsansv. (och förmodligen även ordf.) är juridiskt ansvariga för kontrakten med banägaren, försäkringsbolag samt eventuella incidenter under träffarna så är inte toleransen med egna ”påhitt” speciellt stor. Vill ni ha ändringar i reglementet får ni se till och ta det den officiella vägen.

                                  Vad är det för scenario ni är så rädda för?
                                  Alla är personskadeförsäkrade genom Sma, bilarna är inte försäkrade om du inte har riktigt tur eller om du ljuger för ditt försäkringsbolag.
                                  Den sista mest roliga frågan, vad händer med kontraktet med banägaren om vi kör med ”race” bilar, är inte banan till för tävlingsbruk bara att vi banträffsåkare tror att den är till för gatbilar och inte tvärt om, vart är vi på väg? :confused:

                                  Alltså jag tycker att det känns så jäkla tung jobbat allting i ”kartellens” banträffsstyrelse så jag undrar om ni inte ska ta er en stor funderare på om ni jobbar för eller emot ibland alltså.
                                  Jag har själv kandiderat för att bli stödperson/utvecklings drivande för Psc banträffs person gentemot ”kartellens” styrelse och blivit inröstad för att så skulle ske, men utvecklingen inte sådan blivit och jag undrar om jag inte bara hade blivit galen i en sådan konstilation som verkar enbart se allting i grått och svart istället för lite positivt när det kommer ideer och önskningar.

                                  Jag har i några år nu försök med kanske friare däckreglemente bilreglemente osv men det varit stopp alla ggr, nu kommer detta vilket är en utveckling dit sanningen är på väg, våra bilar byggs trimmas stylas i denna riktningen men vi använder dom på väg till Ica fast på banträffar, hellre står vi och tittar på dom och skryter om vem som var snabbast ifrån banan.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.