Jag har problem med att turbon laddar för mycket.
När jag kör fullt på 5an och 6an och kommer över 5000 rpm så skenar turbotrycket till 1.4 – 1.5 bar, därefter slår ecu av tändningen. (som tur är). på 1-2-3-4 så finns inte problemet.
Bilen är en STI 02.
Det stämmer att den är mappad med Tek 3.
Men jag hade problemet redan innan mappningen och trodde att överladdningen berodde på att jag bytt avgas.
Jag hoppades på att mappningen skulle avhjälpa problemet, med icke.
Wastegaten på min vf34 vart tvungen att portas då den annars stack iväg till 1,6 bar på 4:an och 5:an. JRM vet om fenomenet nu 😉
Enklast att kolla om det är boost-creep är att koppla direkt från nippeln på turbons trycksida till wastegate-aktuatorn (svenska?). Om den fortfarande sticker iväg på höga växlar och mycket last måste wg’n portas upp.
Har ju lite funderingar på å bygga ett nytt avgasingsrör(tm) i 0.3 mm rostfritt. Med inkopplingsbar dämpare a la porsche.
Kanske e dags å sätta den planen i verket. http://www.svia.se/arilainen/headkratz.gif
Författare
Inlägg
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.