SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Laddar för mycket.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2522
    arikesti
    Deltagare

      Jag har problem med att turbon laddar för mycket.
      När jag kör fullt på 5an och 6an och kommer över 5000 rpm så skenar turbotrycket till 1.4 – 1.5 bar, därefter slår ecu av tändningen. (som tur är). på 1-2-3-4 så finns inte problemet.
      Bilen är en STI 02.

      #52790
      Wiklundh
      Deltagare

        Detta borde väll vara JRM:s problem om dom mappat bilen.
        Borde väll bara vara att prata med dom.
        Du kör Tek 3 nu om jag fattat allt rätt.

        #52792
        arikesti
        Deltagare

          Det stämmer att den är mappad med Tek 3.
          Men jag hade problemet redan innan mappningen och trodde att överladdningen berodde på att jag bytt avgas.
          Jag hoppades på att mappningen skulle avhjälpa problemet, med icke.

          Hmm

          #52791
          Wiklundh
          Deltagare

            aj fasen.
            Men problemet fanns väll inte när du körde med original system?

            #52788
            SecretAgentMan
            Deltagare

              I vissa extremfall kan man bli tvungen att porta wastegaten en smula för att få bukt med det – tyvärr låter det som att det lutar åt det i ditt fall.

              /J

              #52789
              Strat
              Deltagare

                Wastegaten på min vf34 vart tvungen att portas då den annars stack iväg till 1,6 bar på 4:an och 5:an. JRM vet om fenomenet nu 😉

                Enklast att kolla om det är boost-creep är att koppla direkt från nippeln på turbons trycksida till wastegate-aktuatorn (svenska?). Om den fortfarande sticker iväg på höga växlar och mycket last måste wg’n portas upp.

                #52793
                arikesti
                Deltagare

                  Ahaa.

                  Det här forumet är ju så wunderbaar, http://www.svia.se/arilainen/rockon.gif tack för svaren.
                  En portning är nog inget jag ger mig på i första taget. http://www.svia.se/arilainen/uhoh2.gif
                  Jag funderar på att begränsa avgasningsrörets(tm) diameter. liite bara så att maxflödet genom röret sänks.

                  Har ju lite funderingar på å bygga ett nytt avgasingsrör(tm) i 0.3 mm rostfritt. Med inkopplingsbar dämpare a la porsche.
                  Kanske e dags å sätta den planen i verket. http://www.svia.se/arilainen/headkratz.gif

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.