› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Ecutec vs Dawes ?!?
- Detta ämne har 7 svar, 1,081 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
26 maj, 2004 kl. 12:34 #2524
Jimmie
DeltagareHar läst massor i forumet om detta, men fattar ändå inte…vad är skillnaden mellan att skaffa ett Ecutec 2(alt3) program eller en Dawes + knocklink + lambdamätare ??
Då den senare lösningen kostar hälften av den första så undrar jag vilket mervärde ecutec ger ??
Om man skruvar upp trycket med en Dawes och ändå håller koll med ovan nämnda mätare, så borde man ju ändå ligga ”säkert” till, dessutom är ju originalspärrarna i ecu`n kvar.
Vad är då fördelen med ecutec, om man har originalturbon kvar..och inte planerar att byta ut den heller ??
Jag vill veta !! 😉
//Jimmie
WRX-0126 maj, 2004 kl. 13:04 #52817Kvarnis
DeltagareTek2 bilen är anpassad för ett högre laddtryck…kommer inte i håg vilket tryck som används…skulle gissa på ~1.25Bar fuel cut’n höjs
Tek3 optimerad för din bil&mods
dawes med lambda&knock link så har du fulcut’n som spärr för att du ska för roligt… å ligger man nära gränsen så får vädret en stor betydlese för om man åker på Fc’s lite nu&då. Fc för MY99-00 är ~17psi har jag för mig.
En dawes är en bra början tillsammans med en knocklink&lambda link + större avgas… behöver jag nämmna att du måste ha en laddtrycksmätare oxå ;):D
det skiljer väl ~10-20Bhp å en del vrid på en bil med Dawes& en mappad bil(Tek,Link,unchip etc)
26 maj, 2004 kl. 13:35 #52822Niklas
DeltagareKvarnis: Va fan, skall jag behöva köpa en Lamdalink också, tar det aldrig slut? Jävla downpipe till att kräva grejor! }( 😀
26 maj, 2004 kl. 18:22 #52818Kvarnis
DeltagareAilen ja helst WB-lambda ;):D
Nä men det är inte fel, kocklink å turbotrycks mästare är ett måste om man vill pillra själv, å ha nån typ av koll på vad som är ¨å väg att hända/händer
27 maj, 2004 kl. 08:11 #52819Micke81
DeltagareDen stora skillnaden är att du anpassar ladd, soppa och tändning med Tek:en och med dawes så höjer du bara laddet samt som det nämndes tidigare så har du alla originalfunktioner kvar med Tek:en. Kör du dawes så kan inte ecu:n kontrollera laddet vilket kan va vanskligt, men med lite extra mätare så kan du ju övervaka och se så att det inte går åt h*lvete 😉
Döm efter plånboken och önskemål. Vill du ha högre ladd eller vill du optimera alla tre ingredienser??? Jag tror bilen går bättre med Tek:en på alla sätt och vis samt att det är säkrare men kostar som du säger en del mer./Micke
27 maj, 2004 kl. 17:50 #52821Jimmie
DeltagareTack för alla bra svar, det verkar som det blir till att rensa hushållskassan 😉 för vem behöver mat när man kan få extra effekt 😀
Får se om det blir tec 2 eller 3…
//Jimmie
28 maj, 2004 kl. 09:42 #52820Micke81
DeltagareÄnnu en som har fastnat i g-krafts träsket 😀 😀 😀
19 december, 2005 kl. 06:19 #52816Manor
DeltagareTjenare Jimmie !
EcuTek innebär att vissa delar i ECU:n mappas om. Man ställer alltså in diverse parametrar direkt i ”datorn”. Detta ska/bör innebära att alla originalspärrar finns kvar, och att ECU:n t.o.m kan gå ner i ”limp home mode because i hate you” ;). Om en Dawes monteras med aldrig så många extramätare så är det endast du själv som styr trycket. Då solenoiden kopplas bort så kan inte ECU:n greja det själv.
Som tidigare har skrivit på forumet så är monteringen av en Dawes relativt säkert, men man bör helst inte gå över 1,1 bar…och vid 1,2 slår ”fuel cut:en” till. EcuTek kan ladda mer än så och också flytta upp gränsen för ”fuel cut:en” (enlig vad jag har förstått).
Kort sagt så är EcuTek är en seriösare trimning, även om en Dawes kan ge en del också.
mvh Mats N
PS! Observera att både EcuTek och Dawes i princip kräver en bättre downpipe och 3″ avgassystem för att göra rejäl nytta.>Har läst massor i forumet om detta, men fattar ändå
>inte…vad är skillnaden mellan att skaffa ett Ecutec 2(alt3)
>program eller en Dawes + knocklink + lambdamätare ??
>
>Då den senare lösningen kostar hälften av den första så
>undrar jag vilket mervärde ecutec ger ??
>
>Om man skruvar upp trycket med en Dawes och ändå håller koll
>med ovan nämnda mätare, så borde man ju ändå ligga ”säkert”
>till, dessutom är ju originalspärrarna i ecu`n kvar.
>
>Vad är då fördelen med ecutec, om man har originalturbon
>kvar..och inte planerar att byta ut den heller ??
>
>Jag vill veta !! 😉
>
>//Jimmie
>WRX-01 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.