› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Hjälp, knack!?!
- Detta ämne har 20 svar, 8,612 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 4 månader sedan av
strannio.
-
FörfattareInlägg
-
7 mars, 2011 kl. 19:45 #25321
strannio
DeltagareSom sagt, köpte mig min första Subaru för snart en vecka sedan!
Det blev en Impreza GT -00!
Snubben hade kvitton på motor renovering som gjordes för ca 1200 mil sedan på en auktoriserad Subaru verkstad!
Dom bytte block,satte i smidda kolvar och stakar, renoverade topparna osv, anledningen till motor renoveringen var att den tydligen hade tappat komp på en cylinder tidigare!
När jag hämtade den hördes ingenting, nu en vecka senare hör jag vad som låter som ett vevlager knack på tomgång som följer med upp till ca 2000 RPM, sen hör man inte det, kan bero på 3″ tums engine back systemet…
Nu undrar jag bara om det är vanligt med något knackljud på boxermotorerna!? (Har ej tidigare ägt Subaru)
Börjar nojja lite, och är inte direkt taggad på att riva ur motorn nu när det börjar bli säsong för bana osvNågon som har erfarenhet av sånna här otäcka oljud, fan blir riktigt förbannad och tycker det känns rubbat med tanke på att den är nyrenoverad!
Och JA, olja finns det och är nyligen bytt!
Mvh Strannio
7 mars, 2011 kl. 19:52 #220017volvosnubbe
Deltagareoftast e de nyrenoverade subarus man INTE vill ha då folk inte byter veven efter ett ras utan slipar/polerar den och då rasar den strax igen .
MEN det är INTE säkert du har fått nått ras!
Ett vevlager brukar oftast inte sluta banka. man hör dem bäst när man gasar upp .
Du får la lägga upp det på youtube eller nått så vi får höra 😉OFTAST hör man inte vevlager knack på tomgång utan först när du gasar !
De låter mer som lite för stort ventilspel kanske ?/ Dennis
7 mars, 2011 kl. 19:53 #220022TomK
DeltagareOm Subaru har gjort jobbet så lär det väl finnas garanti?
7 mars, 2011 kl. 20:34 #220026strannio
DeltagareJag ska lägga upp en ljud fil under morgondagen! Känns lite surt eftersom jag har ca 20 mil till verkstaden som gjorde jobbet för föregående ägare!
8 mars, 2011 kl. 08:14 #220027strannio
DeltagareJobbet som gjordes på verkstaden är gjort för ca 1.5 år sedan, dessvärre gäller endast 1 års garanti på sådana jobb vilket suger för min del!
Dock märkte jag något konstigt i morse, bilen knackade inte…
Knackljudet uppenbarar sig endast när motorn är varm..
Känns som att jag får byte olja och hälla i riktiga grejer, vem vet vad den förra ägaren hällde i då han servade den precis innan jag fick den!Mvh Strannio
8 mars, 2011 kl. 20:27 #220028strannio
DeltagareHar nu fått spelat in ett videoklipp, hur ljudkvaliten osv är kan man ju diskutera, men man kanske hör något iaf, ljudet kommer bara när bilen är varm, olja och filter byttes i eftermiddags senast!
8 mars, 2011 kl. 21:12 #220014Subarumicke
Deltagaretesta och öppna huven och filma så hör man bättre
8 mars, 2011 kl. 21:15 #220018volvosnubbe
DeltagareLåter ju inte bra men måste ju heller inte vara ett vevlager.
Men öppna huven och gasa till lite så hört man lättare om de e vevlager.
Ofast brukar inte vevlager låta på tomgång. Utan först när man gasar.Har nu fått spelat in ett videoklipp, hur ljudkvaliten osv är kan man ju diskutera, men man kanske hör något iaf, ljudet kommer bara när bilen är varm, olja och filter byttes i eftermiddags senast!
9 mars, 2011 kl. 18:41 #220029strannio
DeltagareFick in en legacy på jobbet idag med stift byte och hjullager byte!
Jag kikade lite på den och märkte att motorn inte hoppade någonting alls på tomgång, ja körde in min bil bredvid och öppnade huven, jag misstänker att den misständer…
Jag kikade även på legacyns tändkablar och den ena tändkabeln har en rak anslutning till tändspolen och är hård om man säger så, jag kollade på min och det verkar som att min tändkabel är av innuti där stiftet till tändspolen sitter.. helt lealös mer eller mindre… beställde ett kabelkit,känns som att det bör bytas i första hand tillsammans med stiften, får hem det imorgon, nu undrar jag bara om det kan handla om en LMM om motorn går ojämnt på tomgång och verkar misstända en aning, för motorn hoppar ju lite granna vilket jag antar att den inte ska göra!?
Kan inte man höra ett visst ventilknack-påminnande ljud eller liknande om den nu skulle misstända? Känns dumt att som mekaniker sitta här och fråga men har aldrig i hela mitt liv jobbat med boxermotorn och är jävligt grön inom det området!Tacksam för svar!
Mvh Strannio
9 mars, 2011 kl. 18:44 #220030strannio
DeltagareLåter ju inte bra men måste ju heller inte vara ett vevlager.
Men öppna huven och gasa till lite så hört man lättare om de e vevlager.
Ofast brukar inte vevlager låta på tomgång. Utan först när man gasar.BTW, får bara fram ljudet ibland när bilen är varm, eller om jag kört en sväng, aldrig hört det när den är kall ännu.. vevlager är uteslutet, håller jag jämn gas stillastående så försvinner ljudet direkt när jag ligger på ca 2000 varv.. så det är bara på tomgång, detta känns ju som ventilknack om något, kanske i samband med misständning på någon cylinder då!?
9 mars, 2011 kl. 19:04 #220021Mäki
DeltagareKan det vara så enkelt som för tunn olja?
9 mars, 2011 kl. 20:06 #220031strannio
DeltagareKan det vara så enkelt som för tunn olja?
Nej det tror jag inte, gjorde en oljeservice på den igår för att testa, och hällde i en lite fetare olja än den som va i, tyvärr likadant ljud när den var varm!
9 mars, 2011 kl. 20:57 #220015Manor
DeltagareJag hörde ett högt knackande/tickande ljud från min Impreza när jag stannade för att tanka en gång. Den lät som en diesel…kanske inte lika hårt som ditt ljud…men helt klart ett ljud som jag aldrig tidigare hade hört.
Chefen/ägaren till verkstaden sa…det där låter inte billigt. Kundmottagaren sa…det där ljudet har jag aldrig hört någon gång förr. Mekanikern sade efter att ha lyssnat några minuter…det är tändkabeln till treans cylinder. Den byttes på två minuter och allt knackande missljud var borta. Några hundralappar istället för 20.000:- som jag hade räknat med. Kan jag tillägga att jag bjöd hela verkstaden på tårta :D.
I de bästa av världar så kan det vara ett liknande problem för dig. Jag hörde inte heller något knackande ljud när motorn var kall, och den gick bra med mer varv än tomgången.
Jag håller tummarna :).
10 mars, 2011 kl. 08:29 #220032strannio
DeltagareSÅnt här är ju en mardröm med en ny bil, speciellt när man inte varit med om det innan.. i värsta fall får jag åka till subaru verkstaden i orten bredvid och be dom läsa den bara, kanske satt någon felkod även om inte motorlampan lyser… Kablarna kommer idag kl 14, väntar spännt!
10 mars, 2011 kl. 08:39 #220024Rowbean
DeltagareSÅnt här är ju en mardröm med en ny bil, speciellt när man inte varit med om det innan.. i värsta fall får jag åka till subaru verkstaden i orten bredvid och be dom läsa den bara, kanske satt någon felkod även om inte motorlampan lyser… Kablarna kommer idag kl 14, väntar spännt!
Om bilen misständer ska motorlampan börja lysa, först blinkar den sen övergår den till ett fast (äckligt) gult sken.
Min impreza fick jag byttat stiften i, sedan slocknade lampan.
Dock har jag också ett tickande ljud i min motor när den blir varm, vet inte om de kan vara ventiler, men det är def. inget knack. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.