SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor 1.3 bar på GT 00’a… Lite i överkant?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2533
    Roggan
    Deltagare

      Jag kör en GT 00’a trimmad på Turbocenter (chippad?) med 3″ Supersprint utan kat, Forge öppen dump samt utan snorkel med org filter. Har rätt nyligen monterat på avgasystemet (hade 2½” med org downpipe och 1:a kat kvar innan)

      ”Problemet” jag har nu är att Turbon laddar som satan, när jag plattar på 3:an eller 4:an vid runt 3.500 varv så smäller tycket upp till 1.4bar i nån sekund sen lägger den sig stabilt på 1.3 till ca 5.000varv och sjunker sedan ned till ca 0.9 vid varvstoppet 7.000.

      Bilen går bra som fan 🙂 Men känns lite risky att ladda så pass. Det sitter en liten ställ pryl med en skruv ifrån vastegaten, men jag har skruvat ner den i botten, känns som den laddade ännu värre om jag skruvade upp den mer (vågade inte maxa då trycket stack upp fort som satan).

      – Nån som har några kloka ord om vad som bör göras. Farligt med 1.3 bar? Vad kan man göra för att sänka trycket något?

      #52865
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Börja med att höra med Turbocenter exakt vad som är gjort åt bilen.
        Jag laddar (och håller) 1,5 bar med en större turbo, men den är mappad för det.. 🙂

        /J

        #52870
        Roggan
        Deltagare

          Jo låter som en bra ide, dom borde veta vad man kan göra. Även fast jag inte direkt har nått emot 1.3bar 😉

          Jerry har du bytt spridare för mer brännsle eller är det org? Enda problemet med 1.3 är väl blandningen… Men jag misstänker att om Turbocenter har chippat den så har dom nog biffat på brännsle mängden rätt rejält vid max gaspådrag… Kan man hoppas iallafall 🙂

          Men som sagt, bäst att höra med dom direkt!

          Föresten, hur snabbt går din bil? När jag laddade 1.2 med 2½ avgasystemet med kat så gjorde bilen 260 och ev nån km/h till på mätaren, borde gå ett par KM/h till med det nya avgasystemet! Den känns ganska mycket snabbare och ger mer kraft längre upp i registret. Trodde inte den skulle gå så pass snabbt med tanke på 4hjulsdriften…

          #52866
          SecretAgentMan
          Deltagare

            >Föresten, hur snabbt går din bil?

            Hyfsat exakt 245 knyck med 215/40×17. 😀

            /J – som har en smula kortare utväxling än standard. 😉

            #52873
            Roggan
            Deltagare

              >OK, lungt.
              >
              >Själv vart det en sån där aha-upplevelse vid första
              >regnskvätten
              >när jag testade lite hårigare vinklar. Det var nära en tur
              >till
              >plåtverkstan den gången… oxå. 😉

              Hehe ok, tack för tippset. Ska vara lite extra uppmärksam och testa där det inte är allt för tajt, och framförallt innan man tvingas göra nån inbromsning om man skulle rejsa nån så man inte gör bort sig för mycket 🙂

              Återkommer när jag testat sen! Ska väl regna snart tror jag bestämmt enligt väderprognosen.

              #52867
              ExOrdis
              Deltagare

                En liten fundering bara Roggan.

                Du har en väldigt fin setup för i huvudsak torr asfalt.
                Hur blir det när du bromsar och då särskilt på vått?

                Själv upplever jag att bromspunkterna flyttas bakåt ganska rejält vid
                alltför kraftig negativ camber.
                Alltså inbromsningen måste påbörjas tidigare pga försämrat grepp.

                Nyfiken Kjell

                #52868
                ExOrdis
                Deltagare

                  OK, lungt.

                  Själv vart det en sån där aha-upplevelse vid första regnskvätten
                  när jag testade lite hårigare vinklar. Det var nära en tur till
                  plåtverkstan den gången… oxå. 😉

                  #52871
                  Roggan
                  Deltagare

                    OK, mats får eventuellt kolla på en Dawes… Men trycket känns bra 🙂 Men kanske för att skydda snarare än för att körningen ska bli bättre.

                    >>Föresten, hur snabbt går din bil?
                    >
                    >Hyfsat exakt 245 knyck med 215/40×17. 😀
                    >
                    >/J – som har en smula kortare utväxling än standard. 😉

                    Coolt, misstänker att din låda inte har det sugiga jättehoppet mellan 1:an o 2:an som Subaru lär ha använt för att få Imprezan så snabb till 100 som möjligt (utan att växla till 3:an)…

                    Föresten så har jag satt på 18″ fälgar nu med 215/35 däck och monterat en Eibach 30mm sänksats samt ställt om hjulvinklarna rätt rejält. Kör nu med:
                    FRAM:
                    2.0mm total Toe-In (1.0 per sida)
                    -2.6 grader total Camber (1.3 per sida)

                    BAK:
                    2.0mm total Toe-Out (1.0 per sida)
                    -2.2 grader camber (1.1 per sida, blir tydligen så med sänkningen)

                    Bilen styr in bättre initialt och plöjer inte längre utan är rätt neutral i låga farter och i höga farter (Högvarv 2:an och upp) så ställer bilen sig i en överstyrningsvinkel och svänger in som fan, fast det blir mer 4hjuls ställ med lite överstyrnins vinkel, inte totalt bakhjuls släpp. Väldigt trevligt faktiskt 🙂

                    Dock så hävs överstyrhings tendenserna när man går på gasen, men inte alls lika plöjigt som med org vinklar! Det känns som det är optimalt inställt för att gå snabbt på bana, men för lite överstyrning vid gas för att leka brett på torr asfalt. (kan funka i blött dock! Har inte testat ännu ;))

                    #52872
                    Roggan
                    Deltagare

                      >En liten fundering bara Roggan.
                      >
                      >Du har en väldigt fin setup för i huvudsak torr asfalt.
                      >Hur blir det när du bromsar och då särskilt på vått?
                      >
                      >Själv upplever jag att bromspunkterna flyttas bakåt ganska
                      >rejält vid
                      >alltför kraftig negativ camber.
                      >Alltså inbromsningen måste påbörjas tidigare pga försämrat
                      >grepp.

                      Tjena Kjell

                      Ja setupen är för Asfalt, eventuellt så ställer jag om den till vintern, men förmodligen inte då jag gillar att åka lite extra på snedden 🙂

                      Har inte testat bilen under hård inbromsning ännu då jag precis har monterat nya skivor och pads och det är rekomenderat att köra in dom 30-40 mil innan man grillar dom + att det inte varit blött sen jag monterade 18″ och ställde in vinklarna.

                      Men dom relativt hårda inbromsningar jag gjort har kännts väldigt stabila faktiskt. Men jag återkommer sen när jag testat dom ordentligt, blir dock svårt tyvärr att jämföra bromspunkter då jag bytt däck och fälg i samband med hjulinställningen…

                      #52869
                      Manor
                      Deltagare

                        Hej Roggan !

                        Ett tips är Dawes Device, som du kan hitta mer info om på forumet. Du kan då åtminstone se till att du slipper laddtrycksspikarna, men givetvis fortfarande ladda för mycket…så kontakt med Tubocenter bör du ta ändå.

                        mvh Mats N

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.