SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vad göra för 300hästar?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2536
    WasteGate
    Deltagare

      Tja,

      har lite funderingar på lite mer klös i bilen :9

      Har nu en 00 som jag har dessa modds på:

      – Magnex Twin DP
      – Scoobysport BB
      – Dawes Device
      – Autometer Turbotrycksmätare
      – Knock Link
      – mm icke motorrelaterat

      Vad jag förstått ska detta kunna ge ca 250 hästar om man håller
      sig strax under laddtrycksspärren.

      Vad behöver göras för 300 hästar?

      Är detta ett bra recept och vad kostar det mellan tummen…

      + VF34 snurra
      + Samco IC slangar
      + Ny soppapump
      + Remap, Tek3

      Kör ej bana eller strip, är nog rätt snäll mot transmissionen
      och hoppas att lådan ska stå pall för mina eventuella planer.

      Hur stor känns skillnaden mellan det jag har nu och 300 ärliga
      pållar, någon som kan sätta ner det i ord?

      // Freddy

      #52892
      dlehtihet
      Deltagare

        jag kan försöka ge dig lite ledning om skillnaden:

        bilen drar till varvstoppet!
        bilen drar betydligt ”hårdare” ( i positiv bemärkelse ).

        Eftersom du redan har DP ditpulad så har du ju märkt av att spool-up har tidigarelagts ~1000rpm, när du dessutom funderar på Tek3 och/eller större turbo så lär du kunna känna betydligt mer kraft ifrån tidigt varv och hela vägen till maxvarv. Redan på den td04 jag hade så var skillnaden markant jmf mot orginal.

        Å andra sidan, det är svårt att beskriva. Min rekommendation är att du kör en mappning. Det lär märkas ganska snabbt (på ditt flin om inte annat) att något har hänt 😉

        M v h

        Danne

        >Tja,
        >
        >har lite funderingar på lite mer klös i bilen :9
        >
        >Har nu en 00 som jag har dessa modds på:
        >
        >- Magnex Twin DP
        >- Scoobysport BB
        >- Dawes Device
        >- Autometer Turbotrycksmätare
        >- Knock Link
        >- mm icke motorrelaterat
        >
        >Vad jag förstått ska detta kunna ge ca 250 hästar om man
        >håller
        >sig strax under laddtrycksspärren.
        >
        >Vad behöver göras för 300 hästar?
        >
        >Är detta ett bra recept och vad kostar det mellan tummen…
        >
        >+ VF34 snurra
        >+ Samco IC slangar
        >+ Ny soppapump
        >+ Remap, Tek3
        >
        >Kör ej bana eller strip, är nog rätt snäll mot
        >transmissionen
        >och hoppas att lådan ska stå pall för mina eventuella
        >planer.
        >
        >Hur stor känns skillnaden mellan det jag har nu och 300
        >ärliga
        >pållar, någon som kan sätta ner det i ord?
        >
        >
        >// Freddy

        #52897
        zeaflower
        Deltagare

          tror inte att samco-slangar kommer ge hejdlöst med ökat hästantal iaf!=) men snyggt e de!

          // Sjöblom

          #52890
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Nej, men de kommer att behövas för originalskräpet överlever inte länge på den nivån. 😉

            /J

            #52895
            WasteGate
            Deltagare

              Hopp, mitt svar kom inte in, provar igen då!

              Som SAM säger är Samco slangar och soppapump för tillförlitlighet/säkerhet.

              Danne, du menar att jag ska strunta i ny snurra och endast mappa
              om bilen (Tek2). Hur stor skillnad kan det ge mot det jag kör nu,
              DP, BB och Dawes Device?

              Om man skulle gå på det recept jag skrev i första inlägget,
              hur många kusar skulle det ge, 320 kanske? Bör jag titta efter
              en annan snurra om jag vill lägga mig strax över 300 hästar eller
              är VF34:an den lämpligaste?

              När är börjar låda/koppling ge upp, vill helst inte behöva köpa
              ny låda, kostar ju rätt mycket kulor? Jag tycker jag kör snällt
              med bilen, inga rattlåsrace eller så.

              // Freddy

              #52891
              SecretAgentMan
              Deltagare

                Rattlåsrace eller inte, du gasar väl fullt ändå på 3:an ibland? 🙂

                Pillar man skall man vara beredd på att det kan gå snett, men kör du med sansat laddtryck så kommer inte det riktiga drevmördarvridet.

                En 34:a är alldeles lagomt till vad du är ute efter, och har utrymme uppåt, men kom ihåg att många har haft lite problem med laddtrycket på den och blivit tvungna att porta wastegaten för att få kontroll på det (själv gillar jag 23:an som bara funkar ;)).

                /J

                #52893
                dlehtihet
                Deltagare

                  Tjena,

                  Bara en mappning med det du har går nog att uppskatta till runt 270 häst, det som begränsar dig nu är mellankatten (utan den ska du landa på ~275 med Tek3 vilket nog också är max för td04:an). Funderar du på att mappa är det klokt att titta på ny turbo i samma veva och mappa med denna installerad, då lär du hamna där du vill. Växellådan bör (allt är relativt) hålla för dig om du är lugn i högerfoten. Vad jag har förstått så är det oftast treans drev som lämnar in först.

                  De som gillar banzaistarter tar nog snabbt död på lådan med hårdare koppling ganska fort.

                  M v h

                  Danne

                  >Danne, du menar att jag ska strunta i ny snurra och endast
                  >mappa
                  >om bilen (Tek2). Hur stor skillnad kan det ge mot det jag kör
                  >nu,
                  >DP, BB och Dawes Device?

                  #52896
                  WasteGate
                  Deltagare

                    Tackar för svaren. 🙂

                    Jag får ta och fundera på det här.

                    Var hittar man annars en VF34 till bäst pris då?

                    // Freddy

                    #52894
                    Kvarnis
                    Deltagare

                      USA

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.