› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › hk????
- Detta ämne har 26 svar, 2,873 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 8 månader sedan av
hedberg____.
-
FörfattareInlägg
-
14 mars, 2011 kl. 19:09 #25384
hedberg____
Deltagaretänkte uppgradera min bil lite måste mappa den tänkte byta spridare och grenrör/up pipe. sitter redan helix system efter turbon…
tänkte köra på orginal turbo men höja laddet till 1 bar.. frågan är då hur mycket hk får man ut då ca? och håller drivlinan för de?14 mars, 2011 kl. 19:29 #220399Gilarski
DeltagareJag utgår från att du har en fas 2 motor i en GT. Då flödar dina spridare 440 cc, vilket vid 3 bars tryck skulle teoretiskt räcka till ~240hk på veven vid 85% dutycycle. 240 på veven kan räknas om till 285 på hjulen om man räknar med ~15% förlust i drivlinan.
Orginalturbon lär tangera gränsen för hur mycket luft den orkar leverera på det övre registret. Gissningsvis pratar vi ett laddtryck kring 1,4 bar för att få en hyfsad luft/bränslemix. Problemet med orginalturbon lär vara att dess verkningsgrad sjunker snabbt och den genererar mera värme -> mer ladd men inte nödvändigtvis mer effekt då varm luft tar mer plats än kall luft.
Det finns andra här på forumet som kan detta ämne avsevärt bättre, men ovan torde vara en hyfsad vink.
14 mars, 2011 kl. 19:37 #220396challe
Deltagare~240hk på veven vid 85% dutycycle. 240 på veven kan räknas om till 285 på hjulen om man räknar med ~15% förlust i drivlinan.
Hmmm nu måste du ha snubblat till lite i tanken va???:D:D:D
14 mars, 2011 kl. 19:46 #220408hedberg____
Deltagarekänndes som 285 på veven å 240 på hjulen men ja vill inte trimma jätte mycket vill bara höja laddet till 1 bar å byta grenrör efter som ja måste mappa pga av ny downpipe så ville ja få tag på grenrör å spridare kasnke om inte orginal räcker. har en impreza gt 99
14 mars, 2011 kl. 19:55 #220400Gilarski
DeltagareHmmm nu måste du ha snubblat till lite i tanken va???:D:D:D
Hahaha, ja faan 😮 240 på veven blir ju 205 på hjulen. Räknade igen och med ett lite lägre B.S.F.C. (0,5 mot tidigare 0.6) så blir det 280 hk på veven -> 240 på hjulen.
Det är lite olika skolor för vad B.S.F.C. skall ligga men på öveerladdad är det åtminstone 0,5 brukar man säga, kan vara över 0,6 men då är det nog rätt ordentligt med ladd.
14 mars, 2011 kl. 20:02 #220409hedberg____
DeltagareJag utgår från att du har en fas 2 motor i en GT. Då flödar dina spridare 440 cc, vilket vid 3 bars tryck skulle teoretiskt räcka till ~240hk på veven vid 85% dutycycle. 240 på veven kan räknas om till 285 på hjulen om man räknar med ~15% förlust i drivlinan.
Orginalturbon lär tangera gränsen för hur mycket luft den orkar leverera på det övre registret. Gissningsvis pratar vi ett laddtryck kring 1,4 bar för att få en hyfsad luft/bränslemix. Problemet med orginalturbon lär vara att dess verkningsgrad sjunker snabbt och den genererar mera värme -> mer ladd men inte nödvändigtvis mer effekt då varm luft tar mer plats än kall luft.
Det finns andra här på forumet som kan detta ämne avsevärt bättre, men ovan torde vara en hyfsad vink.
ingen aning om vad det är för spridare i dom är gula… men ja har ju ny DP så måste ändå mappa bilen för att den ska gå riktigt så tänkte byta grenrör å höja laddet till 1.0 bar vilken effekt tror du man får ut av de?
14 mars, 2011 kl. 20:11 #220401Gilarski
Deltagarekänndes som 285 på veven å 240 på hjulen men ja vill inte trimma jätte mycket vill bara höja laddet till 1 bar å byta grenrör efter som ja måste mappa pga av ny downpipe så ville ja få tag på grenrör å spridare kasnke om inte orginal räcker. har en impreza gt 99
Nuvarande spridare bör räcka till för 1 bar ärligt talat. Att du byter grenrör innebär bara att avgaserna flödar snabbare -> motorn andas bättre -> kan hantera mer avgasflöde -> mer effekt men även viss förbättring i gasrespons torde uppträda.
Downpipe -> lite kvickare spoolup på framförallt låga rpm.
Det sägs att Imprezans orginalmapp klarar hantera ladd upp till 1 bar men detta låter jag vara osagt. :confused: Om jag fick välja skulle jag köra mappning på riktig landsväg, hursom, mappning är en sund investering. Vid 1 bar skulle jag tippa du får 260-265 på veven under gynsamma förhållanden, inte mera.
14 mars, 2011 kl. 20:29 #220410hedberg____
DeltagareNuvarande spridare bör räcka till för 1 bar ärligt talat. Att du byter grenrör innebär bara att avgaserna flödar snabbare -> motorn andas bättre -> kan hantera mer avgasflöde -> mer effekt men även viss förbättring i gasrespons torde uppträda.
Downpipe -> lite kvickare spoolup på framförallt låga rpm.
Det sägs att Imprezans orginalmapp klarar hantera ladd upp till 1 bar men detta låter jag vara osagt. :confused: Om jag fick välja skulle jag köra mappning på riktig landsväg, hursom, mappning är en sund investering. Vid 1 bar skulle jag tippa du får 260-265 på veven under gynsamma förhållanden, inte mera.
okej för har ny DP ny å vid fullt gaspådrag med bra fäste så motorn får jobba då är det som den klipper bränslet då å då så sen rycker. däför ja tänkte mappa så vill ja inte ta ut för mycket hk är rädd att växellådan inte ska hålla kör även på den halv sliten orginal koppling inte hittat nån billig koppling heller.
14 mars, 2011 kl. 21:34 #220404Gystompa
Deltagareokej för har ny DP ny å vid fullt gaspådrag med bra fäste så motorn får jobba då är det som den klipper bränslet då å då så sen rycker. däför ja tänkte mappa så vill ja inte ta ut för mycket hk är rädd att växellådan inte ska hålla kör även på den halv sliten orginal koppling inte hittat nån billig koppling heller.
Hade inte du en stum motor enligt en annan tråd som du startat?
14 mars, 2011 kl. 21:48 #220411hedberg____
DeltagareHade inte du en stum motor enligt en annan tråd som du startat?
jo de har ja men har nog fått veta vad det är ska skruva ur motorn imön å då får ja veta exakt har juh haft igång den och då gick den sådär dåligt å ryckte trodde de va soppa pumpen men visa sig att förra ägaren bytt till en 255/L nyss.
14 mars, 2011 kl. 22:09 #220405Gystompa
DeltagareVerkligen bra idé att trimma motorn då! =)
Varför ska du byta grenrör, enligt folk som vet så är grenröret ingen begränsning innan ca 350hk.
Mm det verkar ju smart 🙂 och på ett ställe skriver du att du kört lugnt med motorn dom 6,5 mil du kört. Men i den här tråden beskriver du att du gett full gas med fäste på hjulen och med en eftermarknads downpipe utan att ha mappat om..
Ptja… alla har väl olika uppfattningar om vad lugnt är 😉
14 mars, 2011 kl. 22:13 #220412hedberg____
DeltagareMm det verkar ju smart 🙂 och på ett ställe skriver du att du kört lugnt med motorn dom 6,5 mil du kört. Men i den här tråden beskriver du att du gett full gas med fäste på hjulen och med en eftermarknads downpipe utan att ha mappat om..
Ptja… alla har väl olika uppfattningar om vad lugnt är 😉
det var en gång för att se så allt funka som de skulle.. ja körde ur lungt 6.3 mil då ja åkte fan inte fortare än 80…. ja ville bara ha lite respons för att se om de är värt att lägga ner pengar på mappning å grenrör lite sånt.
14 mars, 2011 kl. 22:26 #220406Gystompa
DeltagareMin respons och mitt tips till dig är nog att kolla upp vad det är som blivit knas innan du ens tänker på nån form av trimning.
15 mars, 2011 kl. 19:16 #220413hedberg____
DeltagareMin respons och mitt tips till dig är nog att kolla upp vad det är som blivit knas innan du ens tänker på nån form av trimning.
en ventil har gått av så ska byta topp å kolv nu… har redan skruvat isär de nu:P
15 mars, 2011 kl. 21:03 #220414hedberg____
DeltagareFett bruchan :P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P
Kommer kosta några slantar, själv kollade jag spec C motorer i England häromdagen och dom kostade ju fan inte mer än 25-30 ungefär (kompletta med turbo, grenrör, insug, generator etc), visst sen åker man väl på nytt styrsystem för att det ska lira med ventilstyrningen men det känns ändå som det är ett bättre alternativ än att börja modda å trimma en originalmotor, eller vad säger dom som kan? Själv ska ja inte köpa nån motor men det är ändå kul att kolla utbudet. 🙂
ja ska inte heller köpa nån motor tar från den andra motorn jag har som blocket e trasigt på:D
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
