› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Sipa bort rost – grundmåla – Tips sökes
- Detta ämne har 5 svar, 2,636 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av
Vio.
-
FörfattareInlägg
-
22 mars, 2011 kl. 16:53 #25452
Bumble bee
DeltagareKändes inte som något modellspecifikt det här men Imprezan ska få lite kärlek på bakskärmarna. Det har rostat lite och lacksläpp som följd, kanske 5cm per sida men plåten är fortfarande duglig så jag tänkte försöka bättra på det hela. Det viktiga är naturligtvis att få bort all rost vilket kan vara svårt i porerna med vanligt slippapper, blästring hade väl varit optimalt. Nu råder det dock brist på sådan utrustning för mig samt lite mekigt att få till bra runt kanter med enklare utrustning, tror jag.
Finns det något bra medel, syra eller liknande man kan använda som går att få tag på i handeln för en lekman? Alltså slipa först för att sedan gå på med något medel för att få plåtrent ner i porerna?
Nästa fundering är vad man lägger på först, back in the days när jag själv skruva så jobba jag med en sjörövare som hade någon (förbjuden?) båtfärg för metallskrov och skulle stå emot det mesta. Något tips gällande detta då jag inte har kvar dessa uppgifter? Ska/kan man spackla på grundfärgen och om inte är det något särskilt spackel som rekommenderas för att förhindra rost?
22 mars, 2011 kl. 17:55 #220684Bumble bee
DeltagareToppen, tack för tips! Härda en vecka var ju dock ett straff… hmm jaja får försöka klura ut något =)
22 mars, 2011 kl. 18:40 #220683johan_gt
DeltagareHagmans CA primer är riktigt bra.
Målade mina hjulhus med detta och missade att bodyspruta en liten centimeter och primern såg som ny ut efter ett år.
Tror knappt att många andra primrar hade klarat att stå imot sten salt och tårar i hjulhuset.Minns inte att den var så seg på att torka, men en tråkig färg att få i håret iaf :P.
22 mars, 2011 kl. 20:57 #220685Bumble bee
DeltagareSka nog få till, det har två bilar än så länge att röra mig med men det är ju svårt att vara utan nöjet med subban =) Men men mc´n får nog bekänna färg snart så då kan man nog klara sig en vecka kanske.
6 april, 2011 kl. 20:58 #220681Vio
DeltagareSedan är det epoxiprimer som gäller, lackfirmor använder etsprimer/syraprimer endast för den har snabb torktid, epoxi är bättre men tar ca 1 vecka att härda i normal temperatur.
Om din epoxiprimer tar en vecka att härda så har du glömt att slå i härdare..
7 april, 2011 kl. 05:28 #220682Vio
DeltagareÖh nej, den torkar på nåt dygn men det tar runt en vecka för den att fullt härda ut, står väl till och med på burken att den härdar fullt efter 10 dagar i 20+ grader… Mitt garage håller runt 15 grader. Man märker det mest vid slipning, innan den har härdat 100% så ”klumpar” och segar den mer än när den är helt härdad och bara dammar.
Hade man inte haft i härdare så hade den ju inte härdat efter en vecka heller.. 😀
Du ska ju dock inte slipa en epoxiprimer, utan om du behöver jämna till ytan så ska du ju lägga slipgrund först, slipa den och sen lacka..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.