SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor GC8 STI, Startar inte.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 46 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25486
    type_ra
    Deltagare

      :mad::mad:
      Har plockat bort insug för att lacka om det. Köpte nya insugspackningar, ny spjällhus packning samt nya spridar tätningar. Tog bort orginal BTR och koppla förbi den med en TOMEI ställar BTR ställt på 3bar nu. Bort orginal plast insugsrör till silicon slang som var för stor fick kapa ”här & där” 😀
      Bytte samtidigt tändkablar till Magnecore Competition KV85.

      Startade bilen och den gick bra på tomgång i ca 10min, ställde bränsletrycket. Sen så torrgasade jag lite och efter ca 15sek tomgångs körning efter det så dog bilen. Försökte att starta den igen men den ville inte, känns sur.

      Två dagar senare försökte jag starta den igen men samma sak, vill ej starta, startmotorn går lätt låter inte som den har komp men subarus kanske låter så, låter dock inte som en gammal BMW motor (M20) för dom låter inte alls som dom har komp fast dom har det!

      Tog bort spridar kontakterna och körde ett tag på starten, testade med startgas utan spridarna och den puffade till nån gång. Kopplade in spridarna men den vill inte alls gå igång. Luktar bränsle ifrån avgasystemet.

      Åkte hem…

      Nästa dag, tömde ut 7L gammal soppa av ca 15L och fyllde med 5L 98oktan soppa. Försökte starta men samma sak, puffar inte ens. 🙁

      Vad kan jag göra nu !? Vad kan vara felet… Dum fråga då det kan vara så jäävla mycket, men något tips kanske ?

      #220827
      Turbovin
      Deltagare

        Spjällhuspackningen sitter rättvänd (den går att vända fel)? Fast då borde den ha gått skit redan vid första uppstarten. Har du ställt bränsletrycket på 3 bar utan vakum till BTR:en?

        Låter ju spontant som att det skulle va nåt med tändningen nu eller nån missad kontakt.

        Du har inte tillgång till felkodsdator? Om du fortfarande har original styrsystem dvs.

        #220847
        type_ra
        Deltagare

          Spjällhus packningen ska vara rätt. Fick fel först som inte hade hål för ja hmm tomgångsmotorn ? Sen fick jag en ny som hade det.

          Japp trycket är ställt utan vacum till 3Bar. Testade att sätta en annan tändkabel på ”coilpack:en” med ett annat stift och då fick jag gnista. Men ska testa att sätta på ett stift på en av megnacor kablarna och se om jag får gnista då med.

          Den tjocka nippeln som sitter på insuget under spjällhuset. Vad är det ? kan kanske vara nånstans tjuvluft :S

          Nej, kan alla subaru verkstäder läsa koderna eller kan andra som mekonomen tex göra det med ?

          #220826
          Adam K
          Deltagare

            Den tjocka nippeln är pcv-ventilen, backventil till vevhusventilationen, ja, den skulle kunna hänga sig, men om den hängde sig stängd skulle inte göra något och hängd eden sig öppen skulle du få lite mera luft på tomgång och lite mindre på ladd, tror inte det skulle vara så avgörande.
            Funkade motorn en liten stund efter ’torrgasandet’?

            #220848
            type_ra
            Deltagare

              Efter torrgasandet så gick den i ett par sekunder 15 max. Sen började den ”hosta” och dog sen.

              och där är jag nu….

              #220849
              type_ra
              Deltagare

                Ska testa byta alla vakuum slangar idag då dom jag slängt på bilen är lite stora sitter inte jättebra på nipplarna, så får man se om det hjälper. Kan det kanske vara så att man kopplat någon vakuum slang fel kanske :confused: Finns det någon ”sprängskiss” eller liknande så man kan se vart vakuum slangarna ska nånstans.

                Sen finns det något smidigt sätt att göra så att inte motorn får soppa när man ska testa starta, typ ta någon säkring/relä eller liknande ?

                #220828
                Turbovin
                Deltagare

                  Säkringen SBF5 är till bränslepumpen.

                  #220850
                  type_ra
                  Deltagare

                    Okej, ska rycka säkringen då 🙂

                    #220843
                    Mäki
                    Deltagare

                      Sitter jordkabeln ordentligt? Fick riktigt huvudbry på min bil men då var den dåligt åtdragen bara.

                      #220837
                      Gilarski
                      Deltagare

                        Kompet lär inte påverkas pga av insugsjobbet såvida tändstiften inte sitter löst, soppan ska funka även om den är tokgammal (Diesel är värre då det kan bildas bakterier som är klumpaktiga och sätter igen bränslefiltret).

                        Du tycks satt tändkablarna rätt då den gick en stund, bränsletrycket verkar rätt också.

                        Antagligen har nåt skakat loss medan den stod & puttrade. Kolla alla lufslangar, tändning, samt alla elektriska anslutningar som du petat på.

                        För skojj skull kan du dra ur LMM-kontakten, om LMM packat ihop kan detta göra att bilen inte startar. Kopplar du ur den borde motorstyr gå in i limp home.

                        #220851
                        type_ra
                        Deltagare

                          Hittade inte säkringen till bensinpumpen. Vart sitter den ? Visa med bild ? 😀

                          Hittade nedanför spjällhuset en kontakt som satt i nån liten givare med två vakuum slangar till sig där hade jag glömt bort att dra en vakuum slang till insuget. Men den startade ändå inte..

                          #220829
                          Turbovin
                          Deltagare

                            Orkar inte åka ut till garaget och fota min egen box men hittade en bild på nätet som nog stämmer på ett ungefär Det är alltså den som är bortplockad i mitten mot vänster. Är ganska säker på att den är numrerad 5 om du kollar ditt lock.

                            #220852
                            type_ra
                            Deltagare

                              Japp det var rätt säkring 🙂 TACK !

                              men f*n bilen vill inte starta. Tycker jag har kollat det mesta nu.

                              Känns som nästa grej att gå på är att ta loss tändstiften och kolla på dom. Men är det lätt att byta dom ? Hur gör man för att ta dom i så fall. Eller vet någon vart man kan lämna bilen för felsökning i Göteborg som kan subaru´s 😮

                              #220834
                              Christian S
                              Deltagare

                                det är inga problem att byta stift, har haft ur mina x antal gånger fast jag har ju iof fmic på min så jag har ju varken luftburken eller vattenbehållarn till ic sprayen kvar vilket nog underlättar lite.

                                #220853
                                type_ra
                                Deltagare

                                  Ser jäkla jobbigt ut faktiskt..

                                  Någon som har fler tips vad jag kan göra eller som vet nån som är grym på felsökning ?

                                  menar, den gick ju ett tag… suck

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 46 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.