› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Kamrem kuggat??
- Detta ämne har 4 svar, 2,061 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 10 månader sedan av
blurra.
-
FörfattareInlägg
-
1 juli, 2004 kl. 09:00 #2549
blurra
DeltagareJag har lite problem…
Hur är det egentligen???, Att det blir ventilsallad om kamremmen kuggar,det har jag förstått, men räcker det med att den hoppar ett kugg eller behövs det fler??
Anledningen att jag undrar är att min Impreza har blivit dum.
Jag var och skulle göra en besiktning igår och eftersom det är en rallybil så tog jag den på släp dit, när jag skulle lasta av den så
tippade jag släpet och lät bilen rulla av släpet med växel i.
Sedan när jag skulle starta så vart den väldigt svårstartad,han sköt och small och tuggade emot men startade till slut,fast motorn gick väldigt illa typ 3 ½ cylindrig. det som också är konstigt är att varvräknaren gav fel utslag,hur mycket jag än varvade så gick den knappt över 2000varv trots att motorn var uppe på 5000varv.Nu säger en kompis att han har varit med om att kamremmen har kuggat ett kugg på en alfa romeo när dom drog bilen bakåt med växel i, och anledningen säger han var den att remspännaren inte han sträcka upp remmen när motorn gick bakåt, undrar om det kan vara det som hänt på min bil??? Själv är jag skeptisk… det är väl knappast troligt att
varvräknaren ska få spelet om remmen kuggar??Dessutom så låter ju motorn inte kompressionslös när man kör den
på starten.
Jag började fundera på om det inte kan vara vevaxelgivaren eller kamaxelgivaren som har börjat spöka….? så att motorn inte riktigt vet var den är, (går dom att mäta upp)?
Det låter ju som att tändningen är väldigt tidig eftersom den tuggar emot vid startförsök.
Jag har legat vaken halva natten och funderat men inte direkt kommit fram till något, nån annan som kan ge mig lite mer kött på benen…
Mvh. Patrik.
Ska fara hem efter jobbet å riva lite i skiten….1 juli, 2004 kl. 14:36 #52994ExOrdis
DeltagareDu är förhoppningsvis på rätt spår ang givarna.
Det låter ju så med tanke på varvräknaren. Om kolven/arna tar i ventiler så lever det om rätt illa mekaniskt och det brukar inte
starta om det tar i ordentligt.
Givarna går att mäta upp. Det finns ohm/volt uppgifter
i servicemanualen. Vilken är det du behöver, MY?1 juli, 2004 kl. 16:59 #52996blurra
DeltagareHar varit i garaget nu och plockat bort kamremskåporna, å visst
fan har kamremmen kuggat över två kugg……..:o x( x( x(Men jag tror faktiskt att ventilerna har klarat sig å det kan jag nog tacka mina stora uttag i kolvtopparna för (Cosworth)
Ska ringa till den gode Nilsson i Vinslöv i morgon å se om han har nån ny remspännare, törs inte sätta dit den gamla, den känns lite slapp när man trycker ihop den dom första två milimetrarna……
/Patrik.
1 juli, 2004 kl. 17:12 #52995ExOrdis
DeltagareWhoa! Dax att köpa trisslott?
Om du vill ha uppgifter för givarna så PM:a din mail
så får du PDF:er.6 juli, 2004 kl. 06:57 #52997blurra
DeltagarePjjhuu! Nu går fansskapet igen…. 🙂
Stoffes farsa sa att den klarar 3 kugg på vevaxlen innan
det blir ventilsallad, så nu vet ni det om ni skulle få för
er att prova…. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.