SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Problem med min innovate bredbandslamda!

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25519
    Just try
    Deltagare

      Hej på er kära subaru vänner!

      Nu har jag äntligen fått ihop bilen efter allt slit i garaget under vintern. Allt verkar fungera precis som det var tänkt.
      Nu återstår bara lite små saker innan jag är redo för årets säsong!

      Nu till mitt problem!

      När jag startar bilen kall så verkar bredbandslamdan funger som den brukar den visar typ 7-8 efter en liten stund så börjar den blinka ( tror att det är när den värmer upp sig eller? ) när den slutar blinka då borde den vara varm, går den upp till 22,4 och stannar där, den ligger kvar på 22,4 även om jag ligger på jämn gas eller full gas vilket är riktigt konstigt. Ända gången den ändrar värde är när jag släpper gasen och dumpar ut luften då går den ner för att sen gå upp till 22.4 igen.

      Vad jag kan komma ihåg så fungerade den perfekt när jag ställde in bilen i somras.

      Kan det vara så enkelt att det är sonden som pajat? Någon som vet om det är en orginal sond eller en bosch? Vore kanon om jag kunde få ett art nr.
      Kan vara bra att veta att jag kör bilen på e85, det gjorde jag dock även förra säsongen.

      Någon som vet om den kan behövas ställas in?
      Vad tror ni kan vara felet?
      Knack varnaren ger inget utslag, så det borde inte vara möljigt att den går så snålt ovaset gas mängd.

      Tacksam för seriösa svar.

      Mvh Magnus

      #221170
      Kvarnis
      Deltagare

        Låter som sondnen är paj alt behöver kalibreras.

        Det är en bosch sond, en sån här borde det vara
        http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=300398843754&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

        #221175
        Just try
        Deltagare

          Misstänker också att sonden är paj, lite underligt att den går sönder när bilen står mer eller mindre. Dock har det varit en hel del del kall starter när bilen varmkörts då och då i vinter.

          Kvarnis vet du hur man gör för att kalibrera den? Kan ju vara värt att prova.

          #221181
          type_ra
          Deltagare

            Kan man verkligen kalibrera den. Låter märkligt.. Visste inte att det gick.

            #221180
            Mäki
            Deltagare

              Har för mig att dom ska kalibreras med jämna mellanrum. In på innovates hemsida så hittar du nog lite info om hur du gör där.

              #221179
              Steewe
              Deltagare

                Var tredje månad ska de kalibreras om man följer riktlinjerna.. 😉

                #221174
                Pedersen
                Deltagare

                  Känsliga rackare det där. Ogillar fukt å det grövsta (därför de ska monteras pekande neråt). Boschs senaste sensor (4.3) är bättre men Innovate har inte stöd för dem (än?).

                  #221171
                  Kvarnis
                  Deltagare

                    Misstänker också att sonden är paj, lite underligt att den går sönder när bilen står mer eller mindre. Dock har det varit en hel del del kall starter när bilen varmkörts då och då i vinter.

                    Kvarnis vet du hur man gör för att kalibrera den? Kan ju vara värt att prova.

                    Hm vilken typ av har du+
                    Jag har ju en Lm-1 och den väljer man att göra en kalibering på, lc-1 gissar jag på data kabel+mjukvara för kalibrering

                    #221176
                    Just try
                    Deltagare

                      Stort tack för alla snabba svar. Ska ner till garaget ikväll och försöka lista ut vilken variant jag har. Tror det är en lm1. Det är en svart box som kabeln från sensorn går in i och andra ändan sitter i bilens kabelmatta. Sen sitter mätaren inne i bilen.

                      Med andra ord borde den vara kopplad till mitt apexi eller?
                      Tror ni det är farligt att köra med bilen på lågt laddtryck?
                      Knack sensorn till apexit har inte gett några utslag.

                      Mvh Magnus

                      #221172
                      Kvarnis
                      Deltagare

                        Tror inte du har en aktiv wb reglering, nej.

                        Det brukar man inte ställa in vanliga fall.
                        Du har bytt turbon lr hur?, så undvik att åka med laddtryck så är det nog lungt.

                        #221177
                        Just try
                        Deltagare

                          När jag pratade med Per sist så var det ingen aktiv reglering inställd.
                          Turbon är bytt och laddtrycket ställt till 0.9 bar.
                          Tänker dock inte ligga och tok kör utan bara få några lugna bil för att kolla att det mesta verkar fungera.

                          Återigen stort tack för hjälpen.
                          Ska prova att kalibrera mätaren ikväll, funkar inte det så har jag fått tag på en ny sond på vw art nr som stod med på innovates hemsida.

                          #221173
                          Kvarnis
                          Deltagare

                            Håll dig under 0.5bar så är det hyfsat lungt 🙂

                            #221178
                            Just try
                            Deltagare

                              Efter lite letande, funderande mm så hittade jag hur allt var kopplat. Det verkar som om att en kalibrering gjorde susen!

                              Tack Kvarnis för snabba svar samt alla andra som engagerat er i mitt problem.

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.