› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Laddtrycket tappar efter peakning
- Detta ämne har 13 svar, 1,092 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 1 månad sedan av
Niklas.
-
FörfattareInlägg
-
8 juli, 2004 kl. 19:14 #2560
Niklas
DeltagareStällde upp laddtrycket igår till 15PSI eftersom det hade fallit med några PSI då jag ställde in Dawesen i vintras vid utetemperatur nära nollan.
Jag gjorde Jerrys test, fjärde växel vid 3000rpm sen fullgas. Laddtrycksmätaren går upp till 15PSI men efter en sekund faller den till ca 12-13PSI där den ligger stadigt.Är detta normalt, är det samma sak för er som har Dawes eller är det något som inte är som det skall?
Bilen rör varjefall på sig, Storm hade inte en chans att hänga på med sin WRX…fast den hinner ju inte ens med en Nissan Primera. 😀 😉 :+
8 juli, 2004 kl. 20:15 #53041Storm
DeltagareÄH }( }( 😛
8 juli, 2004 kl. 21:18 #53038Kvarnis
DeltagareNormalt, den laddar mindre när det är varmt.
bara att dra ått den lite till 😀
Kom i håg hur mycket bara så kan du lätt ställa ner den till hösten.9 juli, 2004 kl. 07:05 #53045Niklas
DeltagareKvarnis: Jo det vet jag, men skall trycket sjunka efter peak eller skall det ligga kvar på 15? Nu peakar det på 15 men jag laddar bara 13. Laddar 15 i ca en sekund innan det faller.
9 juli, 2004 kl. 08:05 #53036SecretAgentMan
DeltagareLaddtrycket är ju rackarns beroende av varvtal och turbons kapacitet, när du säger att det dalar, vilket varvtal är du och kikar på?
🙂
Men som K säger, skruva åt den lite. 😉
/J
9 juli, 2004 kl. 14:45 #53037jraberg
DeltagareÄljen, känner igen det där med orginal turbon, Jag fick för mig att det var för att den blev varm och därför laddade sämre(det var sommar då), men det kan ha varit ecu’n som drog ner laddtrycket åxå iofs(körde inte link då)
har för mig att det var runt 4500-5000 som det började dala inte toksjunka..-JR
9 juli, 2004 kl. 16:35 #53046Niklas
DeltagarePrecis, det dalar lite, det faller inte som en sten.
Jerry: Tja, svårt att säga, får nog ut och testa men jag skulle gissa att det börjar dala vid 4500rpm kanske. Har för mig att det uppförde sig på samma sätt innan jag höjde men dalningen var inte lika stor då.
Jag försöker att inte gasa över 4000rpm innan motorn blivit varm så jag vet inte hur trycket uppför sig då.
9 juli, 2004 kl. 23:38 #53042moken
Deltagarehm, jag gasar knappt över 2500 med kall motor..
tänk på att en olja inte börjar smörja bra förrns ca 80 grader, och ofta kan man ha som tumregel att när vattnet på mätaren har drifttemp tar det lika lång tid innan oljan har det…
Inte svaret på frågan, men…. kan va bra att veta… kör helst inte med laddtryck alls med kall motor…10 juli, 2004 kl. 09:07 #53043MDE
DeltagareBilen är ju nästan död vid 13psi:D själv så letade jag upp en lång backe när ställde in min dawes stämpla fullt på 4an o kolla laddtrycksmätaren perfekt 17psi i peak efter nån sekund ca16psi stabilt en helt ny bil stooor skillnad.
obs!köra med denna inställning körs bara på sommaren ej vinter då vädret kan göra att man går över gränsen för fuel-cut ca 17.5psi
/MDE
10 juli, 2004 kl. 14:53 #53047Niklas
DeltagareMDE: Tycker det är lite dumt att lägga laddtrycket precis under spärren, då kör jag hellre med några PSI under för att ha lite marginal.
10 juli, 2004 kl. 18:54 #53039Kvarnis
Deltagare..LOL 😀
Om man håller ~16,5Psi är det bra precis rätt med orginal ecu ;):D
…Om jag lyckas hålla mitt ladd under 22psi vid 7000rpm med nya turbon:9 då kommer jag vara nöjd 😉
11 juli, 2004 kl. 16:21 #53044MDE
Deltagare>Jisses vilket vrid du kommer att få, får man fråga om du kör med org.låda.hehe.
Är det ok o komma förbi framtiden o titta på bilen när den är klar med nya turbon bor ju bara 9mil från dej.
/MDE
..LOL 😀
>
>Om man håller ~16,5Psi är det bra precis rätt med orginal ecu
>;):D
>
>…Om jag lyckas hålla mitt ladd under 22psi vid 7000rpm med
>nya turbon:9 då kommer jag vara nöjd 😉11 juli, 2004 kl. 17:20 #53040Kvarnis
Deltagare>>Jisses vilket vrid du kommer att få, får man fråga om du kör
>med org.låda.hehe.
>
>Är det ok o komma förbi framtiden o titta på bilen när den är
>klar med nya turbon bor ju bara 9mil från dej.
>
>/MDEOT..Varning ;):D
Orginal lådan dg för länge sedan… den förstärkta är snart inte i min ägo längre… en ny anländer om jag har tur innan nästa helg..
samma gäller turbo agg&div motor detaljer..Men visst det är bara at titta förbi när allt är klart…
Lär ju skriva en rad lr två senare 😉Just nu sitter mest i nya delarna, som måste dyka upp om man säger så… 😉
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Motor/PICT0012.sized.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Motor/PICT0016.sized.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Motor/PICT0036.sized.jpg11 juli, 2004 kl. 20:46 #53048Niklas
DeltagareUpptäckte idag att trycket inte sjunker efter peak på 2an och 3an. Då låg trycket stabilt på 15PSI när jag flög om två blå GT och en blå WRX. :9
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.