› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Bilen laddar inte ? Generator fel ?
- Detta ämne har 16 svar, 2,309 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av
type_ra.
-
FörfattareInlägg
-
14 april, 2011 kl. 04:27 #25642
type_ra
DeltagareNu fick jag ett till fel 😀 Visst, verkstan jag hade inne bilen hos hade sagt till mig att mitt moppe batteri bör bytas ut, någon cell som var trasig tydligen + bara 33amp.
Körde med bilen ändå, och den laddade oftast 14v enligt autogauge mätarna i bilen. Men blev sämre, laddade inget dom första 10min körning sen gick den upp o ladda enligt mätarna.
Men här om dagen så la den av helt, laddade inget. Körde hem bilen precis och den tog batteriet slut och dog. Kom just då på, varför lyste inte min ”batteri” lampa ??
Bytte ut batteriet till ett dyrt Tudor batteri 65amp, bytte batterikabelskorna. Klippte, drog bort relän och kablar som låg som ett ormbo vid batteriet som tydligen har gått till extra ljus. Drog om jordpunkterna och aa kollade allt. Alla kablar sitter fast på generatorn.
Startade bilen, men mina autogauge mätare visade bara 12v ändå, SAMT, ingen ”batteri” lampa nu inte ens när man bara slår på tändning. Måste inte den lysa för att generatorn ska kunna ladda ? Mina voltmätare i bilen visar bara volt var 10e minut och då i kanske 30sek. Så jag plocka fram multimetern och mätte på batteriet, på generatorn och ja testade massa jordpunkter vid motorn när den var igång, och va fan, då laddar den enligt multimetern 15,5v :confused:
Låter lite mycket ??, stängde av bilen och starta den igen för att se vad mina autogaug mätare visar, och det var samma visade 12v medan jag mätte på batteriet med multimeter att det var 15,5v skumt.
Samt kan det vara lampan i intrumentet som har gått i sönder ? Och vart går säkringarna till vid ratten ? Står på japanska så man vet inte, ifall någon har med lampan att göra kanske ?
14 april, 2011 kl. 05:44 #222570TomK
DeltagareNär min generator pajade så lös inte lampan heller.
Den laddade också konstigt men sen så dog den helt och bara laddade 10 volt.
Så 6000:- senare så fungerade allt som det ska.14 april, 2011 kl. 07:52 #222573type_ra
DeltagareOk. Så min generator är död efter 12000 mil? laddar ju 15.5v känns som förmycket?
14 april, 2011 kl. 07:58 #222571TomK
DeltagareOk. Så min generator är död efter 12000 mil? laddar ju 15.5v känns som förmycket?
Min dog efter 10000 mil. När laddnings relät pajar så kan den överladda vilket brukar sluta med trasigt batteri.
14 april, 2011 kl. 08:34 #222574type_ra
DeltagareVar sitter relät. Står inte på engelska på min bil ju
14 april, 2011 kl. 09:54 #222572TomK
DeltagareVar sitter relät. Står inte på engelska på min bil ju
i generatorn.
14 april, 2011 kl. 20:12 #222575type_ra
Deltagarefy fan, hatar el fel..
Generatorn laddar inte 15,5v utan INGET alls. Det var fel på min multimeter. Vet inte vad jag ska testa mer ? Ska man chansa på att köpa ny generator och se om det hjälper ?
Vad kan jag mer göra ? Hur är det med gc8 sti, måste laddnings lampan fungera för att generatorn ska ladda ?
17 april, 2011 kl. 07:19 #222576type_ra
DeltagareHar jämfört min och steewe´s GT lite och kommit fram till. Om man mäter på generatorn kontaktstycke med multimeter mellan pin L och sen + på batteriet får steewe en ca 12,2v signal och på min bil är det 0v där. Tyder på kabelbrott någonstans eller annat fel ??
Finns det elschema någonstans ?
17 april, 2011 kl. 09:34 #222567LegacyLarsa
Keymasterfy fan, hatar el fel..
Generatorn laddar inte 15,5v utan INGET alls. Det var fel på min multimeter. Vet inte vad jag ska testa mer ? Ska man chansa på att köpa ny generator och se om det hjälper ?
Vad kan jag mer göra ? Hur är det med gc8 sti, måste laddnings lampan fungera för att generatorn ska ladda ?
Du kanske ska och testa multimetern någon annanstans, för att se att det är multimetern som är trasig eller inte.
En multimeter är billigare än en generator../Larsa
17 april, 2011 kl. 10:12 #222577type_ra
DeltagareSjälvklart bytte jag multimetern.
//
Har jämfört min och steewe´s GT lite och kommit fram till. Om man mäter på generatorn kontaktstycke med multimeter mellan pin L och sen + på batteriet får steewe en ca 12,2v signal och på min bil är det 0v där. Tyder på kabelbrott någonstans eller annat fel ??Finns det elschema någonstans //
17 april, 2011 kl. 12:24 #222568LegacyLarsa
Keymasterhur är det med jordningen?(från generatorn)
Har råkat ut för att hylsorna som sitter på polerna, inte suttit fast ordentligt, och då lagt lite kopparkabel(flertrådig) imellan./Larsa
17 april, 2011 kl. 14:13 #222578type_ra
DeltagareGeneratorn jordar ju i sitt chassi och det är ju bra har jag mätt och kollat.
17 april, 2011 kl. 14:15 #222579type_ra
DeltagareLetar el schema men hittar inget. Skulle vilja veta vart kablarna från kontaktstycket till generatorn tar vägen 🙂
17 april, 2011 kl. 14:41 #222569Nikke McRae
DeltagareDen här brukar vara till hjälp:
http://www.imprezive.com/ftp/Verkstadsmanual%20-%2098-00.zip18 april, 2011 kl. 20:50 #222580type_ra
DeltagareTack, men den var lite svår att förstå boken 🙂
Har nu bytt generator mot kompisens men det hjälpte inte. Laddar ändå inte.
Om man tar bort kontaktstycket från generatorn och kopplar in en kabel på L stiftet i kontaktstycket och sen andra änden jord. Slå på tändningen så ska batteri lampan lysa i instrumentet. Det gör inte min! Men på min kompis bil funkar det.
Vet inte vad jag ska testa mer ? Nån som vet vart kablarna tar vägen ifrån generatorn ? Jag har tagit loss hela säkringsboxen och tagit loss alla relän, säkringar och kontaktstycken på baksidan. Sprayat WD40 överallt, letat efter trasiga kablar. Återmonterat osv, men vi får det inte att fungera. Behöver verkligen hjälp av någon som pillat med detta innan kanske ?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.