› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vinande ljud (från växellådan?)
- Detta ämne har 4 svar, 3,819 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år sedan av
jraberg.
-
FörfattareInlägg
-
17 juli, 2004 kl. 13:49 #2566
syke
BlockeradHej allahopa!
Jag har upptäckt ett något oroväckande, vinande ljud. Det följer motorvarvet, och låter som det kommer från mitten av kupén, men jag är halvdöv, så det kan komma nån annanstans ifrån också. 🙂
Ju högre varvtalet blir, desto högre (i frekvens) blir pipet. Om man trampar ner kopplingen i botten så tar det kanske en halv sekund, så sjunker vinandet och till slut försvinner det. När man släpper upp kopplingen kommer det tillbaka. Det låter likadant på alla växlar tror jag (svårt att höra på 5:an t.ex pga vägljud).
Vad kan det vara? 😮
/Mvh en orolig Stefan
18 juli, 2004 kl. 20:15 #53102Fimpan
DeltagareFörmodligen urtrampningslagret.
Det låter när du har friläge i, pedalen uppe & bilen på tomgång?
Om du frikopplar ett tag så stannar lagret & ljudet försvinner.
Kan även bli mindre ljud om du belastar lagret lite, genom att trycka ner kopplingen ngt.Lagret kan hålla hur länge som helst med missljudet, men kan även rasa om en vecka…
//Jimmy
18 juli, 2004 kl. 21:42 #53099syke
Blockerad>Det låter när du har friläge i, pedalen uppe & bilen på
>tomgång?Har jag inte testat, men jag tror inte det.
>Om du frikopplar ett tag så stannar lagret & ljudet
>försvinner.Jopp
>Kan även bli mindre ljud om du belastar lagret lite, genom
>att trycka ner kopplingen ngt.
>Ska testa!
>Lagret kan hålla hur länge som helst med missljudet, men kan
>även rasa om en vecka…
>Blir det till att byta koppling då?
Nu har 3 st sagt urtrampningslagret, så jag känner mig benägen att hålla med 🙂
12 augusti, 2004 kl. 19:21 #53100syke
BlockeradEn liten uppdatering ang. detta. Det verkar ha något med generatorn att göra.
Om jag använder t.ex fönsterhissen, så hörs ljudet mycket kraftigare under tiden jag använder den.
Batteriet verkar även bli lite sämre, då bilen har börjat bli lite tveksam till att starta. Den spottar och fräser lite längre tid innan den stampar igång.
Om man låter den stå på tomgång tills fläkten går på, så går motorn ner lite i varv och lysena blinkar till en gång (mitt egna ord för detta, en power-dip) i fläktens startögonblick.
När jag monterade givaren till oljetrycksmätaren var jag tvungen att ta loss remmen som sitter till bl.a. generatorn, kan det vara den som är spänd för hårt eller för löst? Jag har tittat på den, och den verkar inte slira. Någon som har något mer tips eller vart med om något liknande på sin subba / nån annan bil?
18 augusti, 2004 kl. 21:11 #53101jraberg
Deltagarevill bara flika in med en kommentar så du inte leds på villovägar =)
power-dippen du beskriver känns igen, även på min bil(många andra märken åxå) Men kolla remmen och mät spänningen över batteriet, ska(bör) ligga ngnstans mellan 13,5-14,xx volt när den laddar.Kolla även spänningen när motorn är avslagen, ska inte ligga under 12v gärna lite över. Hur är det med ditt ljudsystem? kan det vara därifrån det kommer? (det är sällan det är ren likspänning till stereon)
Låter som ett nytt batteri kan sitta som en smäck.😀
-JR(med fobi för att få krämslut i batteriet och köper batterier som kalsonger. . nästan)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.