› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › vevhus vent stora problem
- Detta ämne har 12 svar, 1,946 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 3 månader sedan av
Eiiiiik.
-
FörfattareInlägg
-
25 april, 2011 kl. 17:48 #25724
iron m///
Deltagarehar en ny byggd smid motor ej257 som bara trycker ur sig olja. ryker ibland vid gas på drag och ibland inte?
vevhus venten är ansluten in på orginal insugs slang som det std på impreza ej20. sen är det 1 x-tra vevhus vent på ej257 blocken den har jag anslutit till insugs slangen där orginal dump rör sitter.
motorn går kanon på tomgång ryker inget men trycker ur olja i dumpen och fyller fmic med olja..
tipps på fel eller hur har alla andra gjort med vevhus venten?
mvh micke
25 april, 2011 kl. 18:08 #223101Mäki
DeltagareHar du anslutit vevhusventilationen till dumpventilen eller missförstår jag dig?
25 april, 2011 kl. 20:00 #223098Mumin
DeltagareTill min 2.5 kör jag med dubbla vevhusventilationer.. funkar kanon!
25 april, 2011 kl. 20:07 #223107iron m///
DeltagareHar du anslutit vevhusventilationen till dumpventilen eller missförstår jag dig?
du har fattat fel 😉 har plockat bort röret som går till orginal dumpen. sen är det ju kvar ett hål i insugs slangen som man måste pluga när man tar bort dumpen. där lede jag in min vevhus vent från den 1 x-tra vevhus ventilationen.
är det bättre att ta lede alla vevhusen in i en behållare/kärl som man får töma själv?
mvh
25 april, 2011 kl. 20:10 #223106iron m///
Deltagarenär jag startat bilen efter den varit i gång ca halv timme kommer det ett tjock vit måln bakom bilen. just vid upp start när den redan är varm.
gjort komptest på den och alla är på ca 7-8kg
förbränings rummen i toppen är upp portade för att passa 2,5 liters blocket, topparna är 2 liters toppar v5 sti.
turbon är en td05 kullagrad historia som gått 2000mil.
mvh
25 april, 2011 kl. 20:18 #223103TomK
DeltagareKan det vara någn topp packning som inte är som den ska?
Vit rök brukar vara vatten.25 april, 2011 kl. 20:26 #223108iron m///
Deltagaresitter cosworth stålpakningar och arp bullt i toppen. kört motorn på 0.5bar.
drar ingen vatten alls kärlet fullt inge övertryck i det heller. nya v-pump termostat alu kyllare.
kan det vara turbon???? har känt inge glap eller att den kladar i down pipen med olja utan bara tryckrören…
kan den lilla ventilen som sitter under spjälet vara sönder och till låta över tryck i blocket? att man kör laddtryck ut i vevhusventen?
mvh
25 april, 2011 kl. 20:50 #223104TomK
DeltagareTesta att plugga den under Spjället och låt vevhusventen gå rakt ut alt ner i en flaska så slipper man smeta ner allt med olja. Så ser man om det trycker ut eller inte.
26 april, 2011 kl. 11:25 #223102Mäki
Deltagaredu har fattat fel 😉 har plockat bort röret som går till orginal dumpen. sen är det ju kvar ett hål i insugs slangen som man måste pluga när man tar bort dumpen. där lede jag in min vevhus vent från den 1 x-tra vevhus ventilationen.
är det bättre att ta lede alla vevhusen in i en behållare/kärl som man får töma själv?
mvh
Bra!! Blev orolig där, för jag har sett en sån lösning på en kompis bil när han köpte den innan, bara att den tryckte ur sig oljan ovanpå växellådan så den slirade på kopplingen haha!
26 april, 2011 kl. 15:18 #223099Fricke.w
DeltagareBra!! Blev orolig där, för jag har sett en sån lösning på en kompis bil när han köpte den innan, bara att den tryckte ur sig oljan ovanpå växellådan så den slirade på kopplingen haha!
😀 rejsigt väre
26 april, 2011 kl. 15:24 #223100Fricke.w
Deltagaresitter cosworth stålpakningar och arp bullt i toppen. kört motorn på 0.5bar.
drar ingen vatten alls kärlet fullt inge övertryck i det heller. nya v-pump termostat alu kyllare.
kan det vara turbon???? har känt inge glap eller att den kladar i down pipen med olja utan bara tryckrören…
kan den lilla ventilen som sitter under spjälet vara sönder och till låta över tryck i blocket? att man kör laddtryck ut i vevhusventen?
mvh
Kör också med smid ej257 motor, men jag har koplat förbi vevhus venten till catchtank som ventilerar till atmosfären, och de ända som blir i min burk är yterst lite olja, men mycket kondens, men de kan ju i och försig bero på dom råa nätterna och att fukt letar sig in via filgtert till motorn, som sedan letar sig upp till baks i tanken vid körning.
Där emot så blå rycker min bil nu, och de lutar åt att ta ur motorn i gen, men ska komp testa den i helgen och ta bort turbon och kicka i genom den, så får vi se om de kannske behövs lyfta ur motorn i helgen också 😀 vi får se vi får se.26 april, 2011 kl. 18:00 #223109iron m///
DeltagareKör också med smid ej257 motor, men jag har koplat förbi vevhus venten till catchtank som ventilerar till atmosfären, och de ända som blir i min burk är yterst lite olja, men mycket kondens, men de kan ju i och försig bero på dom råa nätterna och att fukt letar sig in via filgtert till motorn, som sedan letar sig upp till baks i tanken vid körning.
Där emot så blå rycker min bil nu, och de lutar åt att ta ur motorn i gen, men ska komp testa den i helgen och ta bort turbon och kicka i genom den, så får vi se om de kannske behövs lyfta ur motorn i helgen också 😀 vi får se vi får se.låter precis som vi har samma fel ;).. kopplade väck vevhus venten från insugs slangen idag. utan något vidare bra resultat. bilen går jämnare helt annan tomgång en innan dock kommer det vit rök vid upp start även på kall motor nu. ibland ryker den inget alls vid upp start på varm motor. obs!! den rycker bara någon sekund för sedan återgå till helt normala avgaser.
blir tokig på vad felet kan vara!!!!!
TIPSA gärna 🙂
mvh
3 augusti, 2011 kl. 05:35 #223105Eiiiiik
DeltagareKommit fram till något? 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
