SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor etanol; bra eller dåligt?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25775
    zeaflower
    Deltagare

      Pratde med några som mappar mycket olika bilar och han sa att imnprezan älskar etanol. stämmer detta? vilkka moddar behövs och vad finns det för nackdelar?

      #223439
      Gilarski
      Deltagare

        Har talat med rallyfolk som testat E85 i subaru, men de hade gått över till V-Power då det inte gav mer effekt med E85 samt blev motorerna sjukt rena av E85, så rena att de rostade inifrån om de stod ett tag i garaget.:confused:

        Föredelen med E85 är att det kyler mer eftersom det är alkohol, därtill pytsar man in ~30% mera, vilket kyler ännu mera. Ju kallare desto mer syre får du in -> mer soppa -> bättre explosion -> mer effekt 🙂

        Personligen tror jag man kan få ut mer på E85 men det beror säkert på bilens setup. Du kan ju t.ex köra högre ladd med E85 eftersom bränslets ’knackbenägenhet’ är lägre än med vanligt bränsle.

        Finns folk på forumet som konverterat till E85 så här finns mycket kunskap.

        #223438
        Turbovin
        Deltagare

          Bara spridarna räcker till så går det nästan alltid att plocka mer effekt på E85, men det blir ett jäkla förbränningstryck också så man kan behöva hålla nere vridet i mellanregistret för att originalstakar och kolvar ska klara sig.

          #223437
          Nikke McRae
          Deltagare

            Spridare, soppapump och gärna nytt styrsystem typ Link, Autronic, etc. Man kan även köra med Ecutek som mappar om orginalboxen, men då behöver man koppla in ett kallstartsmotstånd med en knapp för att få bilen att starta lättare när det är kallt.

            Jag har brukskört och bankört min bil med enbart E85 i tanken i över 3 år och 3300 mil nu. Helt utan några problem. Kör även vintertid och startar utan större problem i 10 till 20 minus.
            Fördelarna är väl att det är billigt att tanka och är ett bra bränsle om man vill ha en driftsäker bil när man trimmar. Man får även tidigare ladd och fin respons.
            Enda nackdelen är väl att man måste tanka var 35:e mil, men när det bara kostar 300-400kr att fulltanka så är det ok.

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.