SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor WRX 05 – 3st lambdor.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25779
    Mäki
    Deltagare

      Hej

      På min WRX har jag 3 lambdasonder, en efter sista katten, en vanlig i up-pipen och en 2-trådig i up-pipen, är den 2 trådiga en smalbandare?
      Och vad har alla för funktioner?
      Går det bra att flytta från up-pipen till downpipen?

      Anledningen att jag funderar är att nya up-pipen endast har 1 lambdauttag.

      //Marcus

      #223453
      LinkanGBG
      Deltagare

        på min wrx satte ja bara i uppipe lambdan i upipen och dom andra där dom ska med, inga problem, vill du ha en billig HKS uppipe så hojta till har en liggandes:) saknar dock bultarna till den men packningarna finns.

        fattade fel kanske har du 2 lambdasonder i uppipen?

        #223446
        Mäki
        Deltagare

          på min wrx satte ja bara i uppipe lambdan i upipen och dom andra där dom ska med, inga problem, vill du ha en billig HKS uppipe så hojta till har en liggandes:) saknar dock bultarna till den men packningarna finns.

          fattade fel kanske har du 2 lambdasonder i uppipen?

          Japp, sitter 2 i up-pipen och en efter sista katten, har nu en rostfri up-pipe men ska byta då jag byter grenrör, och på nya fanns det bara en lambdamutter.
          Vill inte heller kapa bort en lambdamutter från min nuvarande up-pipe då grenrör och up-pipe ska skiftas tillbaks i vinter och jag ska göra koll och leta sprickor på grejerna jag ska montera nu. 🙂

          #223454
          LinkanGBG
          Deltagare

            skumt, e la det att min e japanimport då har en i uppipen en i downpipen och en i mitten på systemet(ingen cat. får gärna meddela hurpass skillnad grenröret gör:P

            #223447
            Mäki
            Deltagare

              skumt, e la det att min e japanimport då har en i uppipen en i downpipen och en i mitten på systemet(ingen cat. får gärna meddela hurpass skillnad grenröret gör:P

              Har ingen katt på mina bilar heller, men inte heller någon lambda direkt i downpipen. Får se hur jag löser det här 😉

              Återkommer med info, bilen är inte mappad och har inga planer på det än på ett tag heller så väntar mig ingen superskillnad, men annat ljud hoppas jag på! 😉

              #223455
              LinkanGBG
              Deltagare

                låter trevligt:) ja laddar upp me turbo kalluftsintag och spridare +civinco system:)

                #223448
                Mäki
                Deltagare

                  Att döma härav var tydligen en av givarna en ”EGT” sensor, och verkar som att det går och lura bilen med hjälp av ett motstånd.
                  http://www.scoobymods.com/best-damn-wrx-downpipe-uppipe-t6649.html?

                  #223456
                  LinkanGBG
                  Deltagare

                    vad gör EGT sensorn då?

                    #223449
                    Mäki
                    Deltagare

                      vad gör EGT sensorn då?

                      EGT-Sensorn mäter avgastempen, när den blir för hög varnar den och bilen går in i felsäkert läge, så att inte främre katalysatorn ska smulas sönder och gå genom turbon och resten av kattarna. Eftersom det inte sitter katalysator där nu fyller den ingen funktion 😉

                      Motståndet man ska använda är ett 2,2KOhm 0,5w det finns nog på radiofirmor och brukar kosta runt 25öre 😉

                      #223457
                      LinkanGBG
                      Deltagare

                        lär väl ej behövas göras om man inte får upp ngt meddelande?

                        #223450
                        Mäki
                        Deltagare

                          lär väl ej behövas göras om man inte får upp ngt meddelande?

                          Motorlampan kommer tändas om du inte använder motståndet eller EGT-givaren. 🙂

                          #223458
                          LinkanGBG
                          Deltagare

                            skumt e nog ngt annat med min bil då min motorlampa har ej tänt sig iallafall och ja den är ikopplad. men som sagt kanske skiljer mellan japan och svenska bilarna

                            #223451
                            Mäki
                            Deltagare

                              skumt e nog ngt annat med min bil då min motorlampa har ej tänt sig iallafall och ja den är ikopplad. men som sagt kanske skiljer mellan japan och svenska bilarna

                              Alltså, det är ju om du helt plockar bort EGT:n som du behöver motståndet för att lura boxen att EGT:n är kvar. Verkade som du missförstod mig. 🙂

                              Sen är det nog mycket som skiljer mellan JDM bilarna och våra Europeiska, så där kan ja inte svara för hur din bil är 😉

                              #223459
                              LinkanGBG
                              Deltagare

                                Alltså, det är ju om du helt plockar bort EGT:n som du behöver motståndet för att lura boxen att EGT:n är kvar. Verkade som du missförstod mig. 🙂

                                Sen är det nog mycket som skiljer mellan JDM bilarna och våra Europeiska, så där kan ja inte svara för hur din bil är 😉

                                jaha haha nu är ja med! missförstod big time!

                                önskar du hade kunnat svara på allt för de e mkt ja undrar! haha

                                t.e.x hur många cc toppmatademörkblå spridare är 😛

                                #223452
                                Mäki
                                Deltagare

                                  Tror dom är 440cc 😉

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.