SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Transmissionsproblem GT -99 vinande ljud

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25807
    AndersH
    Deltagare

      Hej ärade Subaruvänner !

      Har fått ett högfrekvent vinande från min transmission och det känns in det kommer från lådan eller främre diff. Det uppstod efter en 18mils tur i hög fart på en norrländsk guppig assfaltväg. Tyvärr hör man inte så mycket annat än oväsen i dessa farter så jag upptäckte vinandet först när jag var framme men det lät inte som en katastrofproblem utan mer som ett nytt litet distinkt oljud som inte hörts tidigare.

      Upptäckte sedan vid återfärden att ljudet inte hördes så tydligt förrän bilen blev lite varm men annars var det ganska konstant och verkade inte förvärras av hemfärden.

      Ljudet eller de högfrekventa vibrationerna med samma frekvens känns även i växelspaken och har ungefär lätet av generatorpipet man brukar kunna få in i sin bilsterero men detta är rent mekaniskt. Det låter ungefär likadant oavsett gaspådrag eller motorbroms eller frikoppling och följer helt bilens fart. Vid stillastående hörs det ej.

      Hoppades att det skulle vara oljenivå eller tort i lådan men oljan såg ut ungefär som lite tjock motorolja och kändes bra men det låg lite flisor i pluggen och dessa såg ut ungefrär som chimsdelar eller delar från kulhållaren i ett kullager.

      Är det tack och godnatt eller är det ett solklart fall av pinjonglagerhaveri eller nått annat ? Jag älskar ju min subaru och trodde att vår relation skulle vara smärtfri längre än såhär 🙂

      Tilläggas bör att innan detta problem dök upp tyckte jag att bilen ormade sej vid fullt rattutslag när den var varm, ungefär som en låst framdiff eller så.. Tycker mej oxå ha käntn lite oljelukt på sistone så kan det vara något lagerhaveri som gör att det låter som man har rakskurna drev och i samband med det skadat panån packbox så det läck lite olja som luktar ? Kan det finnas nått samband ? Har bara haft bilen nån dryg månad och den har funkat klockrent fram till detta..

      Tack för de kompetenta svaren som kommer att dyka upp..

      Bild på bitarna finns här.. OBS: De två mynten fanns inte i växellådan 😉

      [img=http://forumbilder.se/thumbs/832011104451P2068.jpg]
      #223622
      AndersH
      Deltagare

        Det är alltså ingen av de drygt 50 läsarna som drabbats av att era 5-petade lådor börjar vina efter 25000+ mil ?

        Jag tackar er som läst för att ni läste och förbereder en nerlyftning av lådan för att kolla vad som är fel. Själv misstänker jag nått lager i slutväxeln eller ingående axel samt att nått har hänt med diffen så att den är stum eller kärvar.

        Nån som har tips på var man hittar delar eller vad är smartast ? Finns det lådor i Storbrittanien som ligger i rätt kurs ?

        Funderar på att konsultera nån som jobbar med lådor som Encrantz eller nån.

        Nån som sitter med nån havererad GT-låda som inte behövs ?

        /Anders

        #223618
        FeA
        Deltagare

          Låter precis som samma problem jag fick efter en dag på Mittsverigebanan, på vägen hem så var det ett konstant vinande från lådan.

          Jag hade sån jääkla tur så att det var urtrampningslagret på min. Så det är bara att riva ner lådan och hålla tummarna 🙂

          #223623
          AndersH
          Deltagare

            Låter som du hade tur..

            Mitt vinande följer bilens fart och bryr sej inte om jag frikopplar eller håller in kopplingen så jag tycker att det borde vara nått annat.

            Hur kan du få vinande från urtrampningslagret vi normal körning. Urtrampningslagret borde väl inte snurra annat än när du trycker ner kopplingen helt eller delvis. Det sitter väl en fjäder på kopplingsarmen som ser till att den dras tillbaka när man släpper upp kopplingen.. Eller vilar du foten mot kopplingspedalen? 🙂

            Sedan verkar min låda ha kärvande/skuren diff så jag tror att det kan vara läge att öppna och kolla. Det kan kanske bidragit till att nått annat i lådan blivit överbelastat. Stum diff på dålig landsväg i hög fart lär ju inte vara skonsamt. Hittade lite metalldelar när jag tömde ur lådan oxå..

            #223619
            matte555
            Deltagare

              Låter som det är dax att plocka ner lådan för översyn innan den rasar totalt. Lådan är inte speciellt komplicerad uppbyggd och är det bara nått lager som är dåligt blir det inte speciellt dyrt.

              #223624
              AndersH
              Deltagare

                Precis min tanke.. Gäller det min krånglande fram-diff oxå ?
                Den sitter ju ihop med lådan men diffar brukar ju kunna vara lite bökiga eller ?

                /Anders

                #223620
                matte555
                Deltagare

                  Ja altså allt sitter i själva lådan, först plockar man av bakre delen med centerdiffen (viskokopplingen) sen delan man lådan på mitten… kortfattat 😉

                  #223625
                  AndersH
                  Deltagare

                    Ja altså allt sitter i själva lådan, först plockar man av bakre delen med centerdiffen (viskokopplingen) sen delan man lådan på mitten… kortfattat 😉

                    Perfekt med kortfattade instruktioner !! Tack !

                    Är det bara viskokoppling mellan fram och bak-drivningen eller är det nån broms mellan framhjulen eller bakhjulen ?

                    Anledningen till frågan är att mina konstiga kliv med framhjulen vid fullt rattutslag kanske är en skuren visko mellan fram och bakaxel och inte diffen mellan framhjulen som borde göra bilen nästintill okörbar. Krånglande mellandiff borde ju ge det symtomet då framhjulen vid fullt ska snurra mycket längre än bakhjulen.

                    Är viskokopplingen servicemöjlig eller är det byte som gäller.

                    Känns som jag frågar saker som jag skulle kunna läsa mej till men det känns enklare att föra en dialog med nån som redan gjort resan 😀

                    /anders

                    #223621
                    matte555
                    Deltagare

                      Det sitter ”bara” viskokoppling 🙂 Har svårt att tro att det skulle vara framdiffen då den är helt öppen på en gt.

                      Så vitt jag vet så är det byte som gäller, kan ju vara värt att köra lite ringar med bilen och se om den vill släppa.

                      #223626
                      AndersH
                      Deltagare

                        Tack för svaren !

                        Ska försöka hitta en fräsh visko när jag ändå plockar ner. Har tömt oljan och vill inte plåga prylarna när det inte är helt fräsht därinne.

                        /Anders

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.