SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Subaru Impreza STI – passform Ferrita 3″ avgas? 02->04

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2599
    Cobolt
    Deltagare

      Subaru Impreza STI – passform Ferrita 3″ avgas? 02->04

      Tjenare!
      Enligt tips från Aliendice så frågar jag här där det borde finnas en HEL del subaruholics! =) =) =)

      Har ett rostfritt komplett 3″ Ferrita avgas som ska lyftas på en STI -04:a

      Funderingen är följande:

      Ferrita har i sin produktkatalog ett annat artikelnummer from -03 och avgaset är alltså ett -02 system som ska på en -04:a (årsmodeller alltså). Har från en tämligen säker källa fått uppgift om att det inte ska vara någon skillnad, men tycker att skillnaden i artikelnummer och exakt samma pris tyder på att något skulle kunna skilja sig – skulle skilnad existera, så slipper jag gärna en onödig provmontering, så vet du något om detta säg till!

      Självklart har jag provat ringa Ferrita men fick inget bra svar.

      Någon av er som vet om det finns några skillnader from -03 ??

      Nästa fråga:
      Någon som vet maxflödet på orginal bränsletrycksregulator? – dvs klarar den att reglera flödet från dubbla orginalpumpar? är ju aldrig fel att slippa byta och spara någon krona! =)

      Alla vettiga svar emottages tacksamt!

      #53318
      Cobolt
      Deltagare

        Fick ett svar på zatzy.com från Kenneth ”KENO” Nord som jag tackar för, han verkar ha precis den infon jag är ute efter och jag tänkte dela den med er eftersom jag öppnat frågan i ert forum!

        ———————-

        Det som gör att det finns 2st produkt nr. följande.

        På de äldre Subbarna monterar vi katten efter lådbalken för att få så bra markfrigång som möjligt , går igentligen att sätta den vart som hälst då lambdan sitter direkt efter aggregatet.

        På de nyare sitter en lambda efter kat i höjd med växellådsbalken och måste då sitta där för att fungera som den skall, vilket gör att katten hamnar jämte lådan ,(men det resulterar i lite sämre markfrig.), för att man skall slippa laburera med lambakabeln.

        Rördragningen tror jag dock är den samma på båda , kan dock skilja lite på ändrörslängden då jag tror den nyare har lite rundare bakparti.

        Då vi ändast bygger Subarusystemen direkt på bil , har det aldrig varit intresant för oss att veta om årsmodellerna passar varandra , då man alltid bygger på en bil i taget.

        På Tex. Volvo brukar vi skarva lambdakabeln då vi vet att det funkar , tyvärr vet jag inte hur det är med Subban.

        Som sagt tror jag att systemet i sig passar på bilen men det är lambdan som oroar mig.

        Min idé är att jaga på en beggad kabel och prova helt enkelt.

        Hör gärna av dig om resultatet.

        M.V.H.

        Kenneth ”KENO” Nord

        #53317
        pannan
        Deltagare

          Enligt de som har STI och har trimmat dem så bör man ALDRIG byta hela avgassystemet utan att mappa om bilen. Bilen kommer att få för bra flöde dvs bränslekurvan blir helt fel.

          Det du bör göra som första prio på STI:n är att byta bränslepumpen till en Wallbro uppgraderingspump. Sedan EcuTeka bilen om du skall byta hela avgassystemet.

          Bara en tanke innan du sätter på systemet och gasar för fullt med bilen.

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.