SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Rostfritt rör som kylarslang läcker

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26011
    OzO
    Deltagare

      Har ett rakt rostfritt rör som jag använder som kylarslang/rör med 2 st silikonböjar i vardera ändar. Det läcker 🙁

      Använder ganska breda slangklämmor, enkel variant:

      Röret är säkert nån mm för lite i diameter jmf med innermåttet på silikonslangen. Dessutom är röret rakt, utan ”kanter”. Skulle vilja ha xxxxxxx… dvs, ”kanter” eller vad det nu heter så klämmorna klämmer ordentligt, mot en eller två kanter? Jag ritar…

      Antingen:
      ———-/\
      ———-\/

      Eller:
      ———-/\—/\
      ———-\/—\/

      Kan man ”bocka” till detta på rostfria röret? Vem? Var? Och vad heter dessa upphöjningskanter på rör?
      Eller ska jag använda andra slangklämmor, dubbelvarianten? Eller kanske 2 st vanliga som är smalare, dom kanske nyper ihop silikonet bättre?

      Nån som har nåt tips?

      #224703
      Turbovin
      Deltagare

        De klämmor du länkat till är precis kass och kräver perfekt passform mellan slang och rör, de klämmer över för bred yta för att det ska bli helt tätt. Gå på vanliga ABA-klämmor så har du nog löst problemet. Dock vore det kanske bra att svetsa på kragar på rörändarna för säkerhets skull också.

        #224701
        OzO
        Deltagare

          De klämmor du länkat till är precis kass och kräver perfekt passform mellan slang och rör, de klämmer över för bred yta för att det ska bli helt tätt. Gå på vanliga ABA-klämmor så har du nog löst problemet. Dock vore det kanske bra att svetsa på kragar på rörändarna för säkerhets skull också.

          Det var det jag misstänkte, ser snygga ut men klämmer skit. Så det är kragar det heter 🙂

          #224704
          Turbovin
          Deltagare

            Jag kallar det kragar men det finns säkert nån som kallar dem nåt annat 🙂 På alurör brukar jag bara böja ut ändarna med en tång men rostfritt är ju väldigt mycket hårdare.

            #224702
            OzO
            Deltagare

              Funkade sk!tbra med normala smalare klämmor! 🙂 Körde dock dubbla med lite mellanrum mellan och körde en riktig provtur! Hade en bild men mobilen har krashat och bilden blev 0 kb stor, doh!. Tackar för svar/tips! Borde bli ännu bättre med kragar men nu läcker inte skiten iaf…

              …lärdom, stirra inte sig blind på dubbla-trippla-breda-superduper-klämmor. Vanliga funkar de också…

              #224705
              Turbovin
              Deltagare

                Japp, de marknadsförs som ett måste vid höga laddtryck osv men ofta börjar det snarare läcka som hejsan vid provtryckning över 2 bar med såna klämmor.

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.