› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vad byta för att ladda 1.3 på varven?
- Detta ämne har 10 svar, 1,178 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 11 månader sedan av
Practos.
-
FörfattareInlägg
-
21 augusti, 2004 kl. 18:32 #2604
Simon
DeltagareVad ska jag byta för att den ska klara av att ladda 1.3 upp till typ 6500rpm. Den ladda typ max1bar vid 6500
1.3 som mest vid lägre varv
Mod på bilen (-00 Impreza GT)
* Ecutec3 mappat hos JRM racing,
* Ihi VF30 turbo.
* Ferrita 3″ rostfritt systen utan katt,
* apexi luftfilter22 augusti, 2004 kl. 09:16 #53349Kvarnis
Deltagareny IC om du ska köra 1.3 så högt är jag rädd till 600rpm borde det dock funka 🙂
23 augusti, 2004 kl. 10:12 #53347Practos
Deltagarehögre soppatryck ? porta wg ? eller bara mappa med mera wastegate duty?
/säg till när du har kommit på svaret, jag vill oxo ladda mer.
23 augusti, 2004 kl. 10:46 #53346SecretAgentMan
DeltagareJag vet en som precis nyligen mappat en VF34:a på ganska precis 1,3 bar…med bytt soppapump, och det räcker tämligen precis – spridarna gick högt innan varvstoppet om man ligger på 11:1 (99% enligt linken, men de lärde tvista om det är max av tillgänglig tid, eller vidöppet 100%).
Detta på en bil med standard ic, och 3″ aga.
Men att köra spridarna hårt är det många som gjort (även jag, i sisådär 6000 mil ;)), och det verkar inte vara ett problem på våra bilar.
Med frontmonterad ic kommer man förmodligen inte lika högt i laddtryck (beroende på storlek på ic naturligtvis), skulle man göra det är höjt soppatryck/större spridare ett måste.
/J
23 augusti, 2004 kl. 16:37 #53352Turbonauten
DeltagareOm man kör spridarna så hårt på sommarn, vad händer då när det är kallt ute. När det är -20 så suger ju bilen i sig betydligt mer syre. Skulle gissa att det blir äckligt magert då?
Eller har jag fel?23 augusti, 2004 kl. 16:55 #53350Kvarnis
DeltagareJo soppan blandningen tunnas utt..men å andra sidan så behövs inte det kylas lika mycket på vintern 😉
Många sprut har temp givare som fixar förändringen.
29 augusti, 2004 kl. 18:10 #53353Turbonauten
Deltagare>Jo soppan blandningen tunnas utt..men å andra sidan så
>behövs inte det kylas lika mycket på vintern 😉
>
>Många sprut har temp givare som fixar förändringen.
>
>
Nä, det behövs inte lika mycke extrabränsle för kylningens skull på vintern. Men ändå. Även om en tempgivare meddelar ECU att det är kallare luft (mer syre) som passerar så kan den inte göra nåt åt det när spridarna redan går max.30 augusti, 2004 kl. 17:58 #53351Kvarnis
Deltagare>Nä, det behövs inte lika mycke extrabränsle för kylningens
>skull på vintern. Men ändå. Även om en tempgivare meddelar ECU
>att det är kallare luft (mer syre) som passerar så kan den
>inte göra nåt åt det när spridarna redan går max.
>
>MVH Emil
>http://www.turbonaut.tk
>http://www.raceinorr.com100% IDC är inte 100% om man säger så… högsta IDC jag sett på mina är 107% på mitt föra sprut, finns dom som haft över 120% 😀
oftast mappas bilarna ändå så pass rikt att vitern förändring inte är nått problem, å visst f-n kyler låg temp..inte kolvar men IC så det står härliga till + lägre insugs temp, har aldrig haft nå problem på vintern med spikningar etc…
Om man kör i botten på sommaren med 10:1 så funkar det utan större problem på vintern oxå.
Men det klart skulle man mappa 12:1 när det är +25 å torr luft, och inte ha en ecu som inte har koll på ute temp etc + att du skulle kört spridarna i botten .. så är det en annan 5:a 😉
31 augusti, 2004 kl. 19:03 #53354Turbonauten
DeltagareExakt.
11 september, 2004 kl. 20:37 #53355Simon
DeltagareOM jag byter soppapump, spridare och bygger en FRont monterad I/C och sen mappar jag om. Tror ni det lönar sig eller märker jag ingen skillnad?
12 september, 2004 kl. 08:54 #53348Practos
Deltagaresoppapump + regulator borde räcka
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.