SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor check engine lyser

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2605
    apache54
    Deltagare

      Pillade lite med bilen idag och höjde bla laddtrycket, det blev lite högt visade första provkärningen (peakade 1,4) så jag stannade och ställde ner det till 1,1 men Check engine lampan tändes under provturen men vill inte slockna sen, hur funkar den egentligen? om jag får ett felmeddelande för, förhögt ladd måste man nolla Ecu:n för att släcka den då? eller kan det vara nått annat som hänt?

      #53356
      ExOrdis
      Deltagare

        Nåt annat KAN säkerligen ha hänt.
        Testa först att nolla ECU´n, om lampan inte släcks
        efter första försöket så är en tur till lämplig
        verkstad att rekommendera. Blir oftast billigast
        så i längden…

        >Pillade lite med bilen idag och höjde bla laddtrycket, det
        >blev lite högt visade första provkärningen (peakade 1,4) så
        >jag stannade och ställde ner det till 1,1 men Check engine
        >lampan tändes under provturen men vill inte slockna sen, hur
        >funkar den egentligen? om jag får ett felmeddelande för,
        >förhögt ladd måste man nolla Ecu:n för att släcka den då?
        >eller kan det vara nått annat som hänt?

        #53361
        Wesslan
        Deltagare

          Hur går bilen? Går den som den ska fast lampan lyser?

          /Micke

          #53362
          apache54
          Deltagare

            Rätt pinsamt… har hittat felet nu. Var mörkt igår när jag felsökte så på morgonen när jag kom till bilen öppnade jag huven och såg direkt att 2 vacumslangar hoppat av! lätt fixat altså…

            Men körde en provrepa idag och då laddade den drygt 1,1 så small trycklangen mellan turbo ic sönder.. hmm. min bil vill verkligen inte som jag vill.. men,men nu var det juh en perfekt anledning till att veställa siliconslang! 😉

            #53360
            Assazel
            Deltagare

              Skall du trimma så mappa den. Jag hade då aldrig själv höjt laddtrycket utan att se över soppa och tändning (om ens det) skillanden kan inte vara så fantastisk. (fast du kanske har ändrat mer? )

              #53357
              ExOrdis
              Deltagare

                Jooo, känns ibland som att det är lite väl enkelt att
                springa in till datorn och ställa en fråga, nästan utan att
                öppna motorhuven först. 😉

                Bra att det löste sig så simpelt.

                /K

                >Rätt pinsamt… har hittat felet nu. Var mörkt igår när jag
                >felsökte så på morgonen när jag kom till bilen öppnade jag
                >huven och såg direkt att 2 vacumslangar hoppat av! lätt fixat
                >altså…
                >
                >Men körde en provrepa idag och då laddade den drygt 1,1 så
                >small trycklangen mellan turbo ic sönder.. hmm. min bil vill
                >verkligen inte som jag vill.. men,men nu var det juh en
                >perfekt anledning till att veställa siliconslang! 😉

                #53363
                apache54
                Deltagare

                  >Skall du trimma så mappa den. Jag hade då aldrig själv höjt
                  >laddtrycket utan att se över soppa och tändning (om ens det)
                  >skillanden kan inte vara så fantastisk. (fast du kanske har
                  >ändrat mer? )

                  det som är gjort är chip som tar bort fuelcutten sen så kör jag med lambda mätare och knacksensor så det är nog inte så stor risk för dyra ras håller man bara kolla på Af mätare och spikningar så är det enligt mig bara att ladda på så mycket det går!

                  #53358
                  ExOrdis
                  Deltagare

                    Ska du köra bilen eller ägna tiden åt att kolla på mätare?
                    Det där låter riktigt riskabelt och blir lätt dyrt
                    när högerfoten snabbt blir tung….
                    Rådet som gavs tidigare är väldigt klokt, lyd det gärna även om det känns dyrt.
                    Det vore väldigt trevligt att slippa frågor på forumet som innefattar rasade motorer pga snikchip…

                    Mvh

                    Kjell

                    >>Skall du trimma så mappa den. Jag hade då aldrig själv höjt
                    >>laddtrycket utan att se över soppa och tändning (om ens det)
                    >>skillanden kan inte vara så fantastisk. (fast du kanske har
                    >>ändrat mer? )
                    >
                    >det som är gjort är chip som tar bort fuelcutten sen så kör
                    >jag med lambda mätare och knacksensor så det är nog inte så
                    >stor risk för dyra ras håller man bara kolla på Af mätare och
                    >spikningar så är det enligt mig bara att ladda på så mycket
                    >det går!

                    #53365
                    apache54
                    Deltagare

                      >>vad är det som är så farligt med att ladda om man håller
                      >koll
                      >>på värden? utan spikningar och med rätt blandning och
                      >>förståndigt laddtryck?? det är juh inte så att man köper ett
                      >>”snikchip” för flera tusen och sen ställer laddet på två bar
                      >>och gaasar! så du lär nog klara dig undan från att läsa
                      >>onödiga inlägg om folk bara laddar med förstånd.
                      >
                      >Hej !
                      >
                      >Det är stor skillnad på att ”ladda med förstånd” och att
                      >”ladda på så mycket det går”…du har nämnt bägge sakerna i
                      >denna tråd ;). Det är självklart bra att man själv kan hålla
                      >koll på värdena, men man bör lägga sig på en vettig nivå. Att
                      >tro att man manuellt kan kompensera för diverse faktorer som
                      >ECU:n gör i normala fall (innan man micklat med fuelcut och
                      >laddtryck) kan bli kostsamt. Ta inte svaren/tipsen du får som
                      >ett påhopp, utan som en hjälp på vägen. Det finns många
                      >duktiga Subaru-nissar på detta forum, och generellt så anses
                      >t.ex Superchips som ”aja baja inget bra” då det just micklar
                      >med fuelcut:en och laddtrycket. Jag har dock ingen aning om
                      >vad du har för chips (ingen info har getts om det i
                      >tråden)…så jag liksom andra har bara gjort ett antagande att
                      >det kanske är ett ”snikchip” :).
                      >
                      >mvh Mats N

                      Det du skriver kan jag däremot ta åt mig. Men jag anser att ladda med förstånd och så mycket det går kan gå hand i hand. MEN det har väl bara med mitt sätt att utrycka det att göra så det kan jag förstå att det kan leda till missupfattningar. 🙂

                      #53359
                      Manor
                      Deltagare

                        >vad är det som är så farligt med att ladda om man håller koll
                        >på värden? utan spikningar och med rätt blandning och
                        >förståndigt laddtryck?? det är juh inte så att man köper ett
                        >”snikchip” för flera tusen och sen ställer laddet på två bar
                        >och gaasar! så du lär nog klara dig undan från att läsa
                        >onödiga inlägg om folk bara laddar med förstånd.

                        Hej !

                        Det är stor skillnad på att ”ladda med förstånd” och att ”ladda på så mycket det går”…du har nämnt bägge sakerna i denna tråd ;). Det är självklart bra att man själv kan hålla koll på värdena, men man bör lägga sig på en vettig nivå. Att tro att man manuellt kan kompensera för diverse faktorer som ECU:n gör i normala fall (innan man micklat med fuelcut och laddtryck) kan bli kostsamt. Ta inte svaren/tipsen du får som ett påhopp, utan som en hjälp på vägen. Det finns många duktiga Subaru-nissar på detta forum, och generellt så anses t.ex Superchips som ”aja baja inget bra” då det just micklar med fuelcut:en och laddtrycket. Jag har dock ingen aning om vad du har för chips (ingen info har getts om det i tråden)…så jag liksom andra har bara gjort ett antagande att det kanske är ett ”snikchip” :).

                        mvh Mats N

                        #53364
                        apache54
                        Deltagare

                          vad är det som är så farligt med att ladda om man håller koll på värden? utan spikningar och med rätt blandning och förståndigt laddtryck?? det är juh inte så att man köper ett ”snikchip” för flera tusen och sen ställer laddet på två bar och gaasar! så du lär nog klara dig undan från att läsa onödiga inlägg om folk bara laddar med förstånd.

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.