› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › check engine lyser
- Detta ämne har 10 svar, 1,143 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
apache54.
-
FörfattareInlägg
-
26 augusti, 2004 kl. 20:48 #2605
apache54
DeltagarePillade lite med bilen idag och höjde bla laddtrycket, det blev lite högt visade första provkärningen (peakade 1,4) så jag stannade och ställde ner det till 1,1 men Check engine lampan tändes under provturen men vill inte slockna sen, hur funkar den egentligen? om jag får ett felmeddelande för, förhögt ladd måste man nolla Ecu:n för att släcka den då? eller kan det vara nått annat som hänt?
26 augusti, 2004 kl. 21:15 #53356ExOrdis
DeltagareNåt annat KAN säkerligen ha hänt.
Testa först att nolla ECU´n, om lampan inte släcks
efter första försöket så är en tur till lämplig
verkstad att rekommendera. Blir oftast billigast
så i längden…>Pillade lite med bilen idag och höjde bla laddtrycket, det
>blev lite högt visade första provkärningen (peakade 1,4) så
>jag stannade och ställde ner det till 1,1 men Check engine
>lampan tändes under provturen men vill inte slockna sen, hur
>funkar den egentligen? om jag får ett felmeddelande för,
>förhögt ladd måste man nolla Ecu:n för att släcka den då?
>eller kan det vara nått annat som hänt?26 augusti, 2004 kl. 22:16 #53361Wesslan
DeltagareHur går bilen? Går den som den ska fast lampan lyser?
/Micke
27 augusti, 2004 kl. 23:40 #53362apache54
DeltagareRätt pinsamt… har hittat felet nu. Var mörkt igår när jag felsökte så på morgonen när jag kom till bilen öppnade jag huven och såg direkt att 2 vacumslangar hoppat av! lätt fixat altså…
Men körde en provrepa idag och då laddade den drygt 1,1 så small trycklangen mellan turbo ic sönder.. hmm. min bil vill verkligen inte som jag vill.. men,men nu var det juh en perfekt anledning till att veställa siliconslang! 😉
28 augusti, 2004 kl. 08:31 #53360Assazel
DeltagareSkall du trimma så mappa den. Jag hade då aldrig själv höjt laddtrycket utan att se över soppa och tändning (om ens det) skillanden kan inte vara så fantastisk. (fast du kanske har ändrat mer? )
29 augusti, 2004 kl. 16:36 #53357ExOrdis
DeltagareJooo, känns ibland som att det är lite väl enkelt att
springa in till datorn och ställa en fråga, nästan utan att
öppna motorhuven först. 😉Bra att det löste sig så simpelt.
/K
>Rätt pinsamt… har hittat felet nu. Var mörkt igår när jag
>felsökte så på morgonen när jag kom till bilen öppnade jag
>huven och såg direkt att 2 vacumslangar hoppat av! lätt fixat
>altså…
>
>Men körde en provrepa idag och då laddade den drygt 1,1 så
>small trycklangen mellan turbo ic sönder.. hmm. min bil vill
>verkligen inte som jag vill.. men,men nu var det juh en
>perfekt anledning till att veställa siliconslang! 😉29 augusti, 2004 kl. 17:49 #53363apache54
Deltagare>Skall du trimma så mappa den. Jag hade då aldrig själv höjt
>laddtrycket utan att se över soppa och tändning (om ens det)
>skillanden kan inte vara så fantastisk. (fast du kanske har
>ändrat mer? )det som är gjort är chip som tar bort fuelcutten sen så kör jag med lambda mätare och knacksensor så det är nog inte så stor risk för dyra ras håller man bara kolla på Af mätare och spikningar så är det enligt mig bara att ladda på så mycket det går!
29 augusti, 2004 kl. 18:54 #53358ExOrdis
DeltagareSka du köra bilen eller ägna tiden åt att kolla på mätare?
Det där låter riktigt riskabelt och blir lätt dyrt
när högerfoten snabbt blir tung….
Rådet som gavs tidigare är väldigt klokt, lyd det gärna även om det känns dyrt.
Det vore väldigt trevligt att slippa frågor på forumet som innefattar rasade motorer pga snikchip…Mvh
Kjell
>>Skall du trimma så mappa den. Jag hade då aldrig själv höjt
>>laddtrycket utan att se över soppa och tändning (om ens det)
>>skillanden kan inte vara så fantastisk. (fast du kanske har
>>ändrat mer? )
>
>det som är gjort är chip som tar bort fuelcutten sen så kör
>jag med lambda mätare och knacksensor så det är nog inte så
>stor risk för dyra ras håller man bara kolla på Af mätare och
>spikningar så är det enligt mig bara att ladda på så mycket
>det går!31 augusti, 2004 kl. 19:37 #53365apache54
Deltagare>>vad är det som är så farligt med att ladda om man håller
>koll
>>på värden? utan spikningar och med rätt blandning och
>>förståndigt laddtryck?? det är juh inte så att man köper ett
>>”snikchip” för flera tusen och sen ställer laddet på två bar
>>och gaasar! så du lär nog klara dig undan från att läsa
>>onödiga inlägg om folk bara laddar med förstånd.
>
>Hej !
>
>Det är stor skillnad på att ”ladda med förstånd” och att
>”ladda på så mycket det går”…du har nämnt bägge sakerna i
>denna tråd ;). Det är självklart bra att man själv kan hålla
>koll på värdena, men man bör lägga sig på en vettig nivå. Att
>tro att man manuellt kan kompensera för diverse faktorer som
>ECU:n gör i normala fall (innan man micklat med fuelcut och
>laddtryck) kan bli kostsamt. Ta inte svaren/tipsen du får som
>ett påhopp, utan som en hjälp på vägen. Det finns många
>duktiga Subaru-nissar på detta forum, och generellt så anses
>t.ex Superchips som ”aja baja inget bra” då det just micklar
>med fuelcut:en och laddtrycket. Jag har dock ingen aning om
>vad du har för chips (ingen info har getts om det i
>tråden)…så jag liksom andra har bara gjort ett antagande att
>det kanske är ett ”snikchip” :).
>
>mvh Mats NDet du skriver kan jag däremot ta åt mig. Men jag anser att ladda med förstånd och så mycket det går kan gå hand i hand. MEN det har väl bara med mitt sätt att utrycka det att göra så det kan jag förstå att det kan leda till missupfattningar. 🙂
19 december, 2005 kl. 06:19 #53359Manor
Deltagare>vad är det som är så farligt med att ladda om man håller koll
>på värden? utan spikningar och med rätt blandning och
>förståndigt laddtryck?? det är juh inte så att man köper ett
>”snikchip” för flera tusen och sen ställer laddet på två bar
>och gaasar! så du lär nog klara dig undan från att läsa
>onödiga inlägg om folk bara laddar med förstånd.Hej !
Det är stor skillnad på att ”ladda med förstånd” och att ”ladda på så mycket det går”…du har nämnt bägge sakerna i denna tråd ;). Det är självklart bra att man själv kan hålla koll på värdena, men man bör lägga sig på en vettig nivå. Att tro att man manuellt kan kompensera för diverse faktorer som ECU:n gör i normala fall (innan man micklat med fuelcut och laddtryck) kan bli kostsamt. Ta inte svaren/tipsen du får som ett påhopp, utan som en hjälp på vägen. Det finns många duktiga Subaru-nissar på detta forum, och generellt så anses t.ex Superchips som ”aja baja inget bra” då det just micklar med fuelcut:en och laddtrycket. Jag har dock ingen aning om vad du har för chips (ingen info har getts om det i tråden)…så jag liksom andra har bara gjort ett antagande att det kanske är ett ”snikchip” :).
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #53364apache54
Deltagarevad är det som är så farligt med att ladda om man håller koll på värden? utan spikningar och med rätt blandning och förståndigt laddtryck?? det är juh inte så att man köper ett ”snikchip” för flera tusen och sen ställer laddet på två bar och gaasar! så du lär nog klara dig undan från att läsa onödiga inlägg om folk bara laddar med förstånd.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.