› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Då var nog vevlagret kört…
- Detta ämne har 15 svar, 3,933 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 4 månader sedan av
matte555.
-
FörfattareInlägg
-
13 juni, 2011 kl. 11:22 #26094
tonfisken89
DeltagareVar på en Subaru-verkstad idag för att kolla ett ljud i motorn.
Det knackar högt vid 3000 varv och tystnar vid tomgång, mekarn sa att det med största sannolikhet är ett vevlager som har gett sig.
Har bestämt mig för att fixa det själv, har tillgång till garage, motorlyft, motorstativ(om det behövs?) med mera.
Hade varit väldigt tacksam om någon vill komma med tips och hjälp på alla sätt. Om någon har en verkstads-manual eller vet vart man kan få tag på en sa hade det varit guld-värt!
Det är bara att bita i det sura äpplet och sätta igång 🙂
13 juni, 2011 kl. 11:41 #225032Gilarski
DeltagareNej men för f@n, inte en till med vevlager ras. 🙁
Hur gick detta till ? Var det det gamla vanliga, typ:
– Glest mellan oljebytet (mer än 500 mil på en trimmad skulle inte jag rekommendera i vart fall)
– Orginal oljepump trots trimmad motor
– Ofta höga rpm (läs >5000 på en GT eller >6500 på STI)Jag har en CD nånstans, skall kolla & återkommer till dig.
13 juni, 2011 kl. 12:43 #225031Turbovin
DeltagareHaha 2011, vevlagerrasets år 😛
Surt, men välkommen in i gänget.
Undrar om en BMW-sexa går att sänka ner 😉
Jag tror en stor bov är fuel och oil surge. Låt bli att göra de där jädra donutsen, även om det är kul med DCCD så är det inte värt det.
13 juni, 2011 kl. 12:46 #225039tonfisken89
DeltagareJo, tyvärr är det nog så.
Jag har inte hunnit byta olja på den, har inte haft den så länge. Den kan knappt ha gått 500 mil sen den kom till sverige.
Det är ju en STI type RA så det är ju original 280 hk, det ända som var gjort med den innan jag köpte den var 3″ från turbo, öppet luftfilter och FMIC.
Ja den har nog gått en aning hårt innan mig…Men jag får se detta som ett sätt att lära sig på, ville gärna skruva med en motor innan men då hade jag en MR2 där motorn var väldigt svår-skruvad/jobbig att komma åt.
13 juni, 2011 kl. 12:49 #225040tonfisken89
DeltagareHaha 2011, vevlagerrasets år 😛
Surt, men välkommen in i gänget.
Undrar om en BMW-sexa går att sänka ner 😉
Jag tror en stor bov är fuel och oil surge. Låt bli att göra de där jädra donutsen, även om det är kul med DCCD så är det inte värt det.
ja man har ju läst lite på forumet om att många råkat ut för det 🙂
jag har inte ens prövat att göra en ”donut” det räcker ju med att lyssna på hur ordet ”donut” låter ”Do NOT” 😉 haha.Det får ju bli rejälare lager nu så man får väl söka info om vilka man ska titta efter!
13 juni, 2011 kl. 15:10 #225037Eiiiiik
DeltagareUsch..! Vet vad du går igenom :/
Jag blir fan inte ens förvånad när man går in på forumet längre och läser om vevlagerras….. Min har nu gått 250mil sen jag fixade mitt och kommer inte gå en meter mer än 500 (trots original) innan oljebyte. Bytte även till en 11mm oljepump.Subaru måste ju fan va känsligare än någon annan bil i världen 🙁
13 juni, 2011 kl. 15:16 #225041tonfisken89
DeltagareUsch..! Vet vad du går igenom :/
Jag blir fan inte ens förvånad när man går in på forumet längre och läser om vevlagerras….. Min har nu gått 250mil sen jag fixade mitt och kommer inte gå en meter mer än 500 (trots original) innan oljebyte. Bytte även till en 11mm oljepump.Subaru måste ju fan va känsligare än någon annan bil i världen 🙁
Ja 🙂 vi får väl se hur det går!
Nej, hade jag tänkt mig för så skulle man kanske bytt olja på plats men det är ju lätt å va efterklok.
Okej, vad går en sån pump på och var köpte du den? Vilken storlek är det original?
13 juni, 2011 kl. 15:22 #225038Eiiiiik
DeltagareJa 🙂 vi får väl se hur det går!
Nej, hade jag tänkt mig för så skulle man kanske bytt olja på plats men det är ju lätt å va efterklok.
Okej, vad går en sån pump på och var köpte du den? Vilken storlek är det original?
Japp! Köpte min med och körde på den oljan som va i ett tag (kan ha varit kattpiss också)..
jag köpte mycket av mina delar från USA. http://www.importimageracing.com men där finns nog dessvärre inte så mycket delar till dom aningen äldre.
Min pump jag köpte är OEM, fast på 2.5L nyare Impreza. Hur stor din är och vad du rekommenderas att köpa finns det garanterat många snälla killar här inne som kan svara på 🙂13 juni, 2011 kl. 15:39 #225042tonfisken89
DeltagareJapp! Köpte min med och körde på den oljan som va i ett tag (kan ha varit kattpiss också)..
jag köpte mycket av mina delar från USA. http://www.importimageracing.com men där finns nog dessvärre inte så mycket delar till dom aningen äldre.
Min pump jag köpte är OEM, fast på 2.5L nyare Impreza. Hur stor din är och vad du rekommenderas att köpa finns det garanterat många snälla killar här inne som kan svara på 🙂kan mycket väl varit det 😉
har varit inne på den sidan och ja dom har mest delar till nyare imprezor… Min är ju en 1996 för den som undrar.
13 juni, 2011 kl. 15:54 #225036TomK
DeltagareKontakta Lateralperformance, RCM eller scoobyclinic i england så kan dom garanterat hjälpa dig.
13 juni, 2011 kl. 16:09 #225043tonfisken89
DeltagareKontakta Lateralperformance, RCM eller scoobyclinic i england så kan dom garanterat hjälpa dig.
tackar TomK!
har redan kollat deras hemsidor, ska slänga iväg ett mail så får man ju se vad dom säger 🙂
14 juni, 2011 kl. 20:17 #225033Gilarski
DeltagareTonfisken: Du har PM
14 juni, 2011 kl. 20:34 #225035goffemannen
Deltagaretråkigt med ras. börjar kännas sig lite orolig snart för en egen bil..
har gjort ringar 2 gånger. men ska nog sluta med det =).
Men kommer det på min med så är de väl lika bra de så man kan bygga en hållbar motor och köra lite mer effekt =).
15 juni, 2011 kl. 18:19 #225030Kvarnis
DeltagareOM
Du inte är van att bygga motrer, så skulle jag rekommendera att köpa en färdig bttendel från UK.
Kalrt billigare, sen om det är en RA så se över mappningen då det kan vara skit om det vill sig illa.
12 juli, 2011 kl. 22:46 #225044tonfisken89
DeltagareOM
Du inte är van att bygga motrer, så skulle jag rekommendera att köpa en färdig bttendel från UK.
Kalrt billigare, sen om det är en RA så se över mappningen då det kan vara skit om det vill sig illa.
Jag ska försöka att fixa detta själv, hur ska man annars bli van? Har ingen panik med att bli färdig utan ser det som ett projekt.
Okej, vem kan man vända sig till när det gäller mappningen då? Kan dom ändra i den mappen som den är nu eller behöver man göra något för att dom ska kunna ändra?
Edit: Om man ska kolla på en färdig bottendel finns det någon sida eller så att kolla på eller är det ebay som gäller?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
