› SSC › Allmänt snack › Träffar › Inbjudan banträff: Gelleråsen 2011-07-17
- Detta ämne har 28 svar, 3,363 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 9 månader sedan av
roadtip85.
-
FörfattareInlägg
-
16 juni, 2011 kl. 17:54 #26125
Pedersen
DeltagareDå var det dags att plocka fram r-mackorna och fylla upp med lite V-powah igen! 😉
Här kommer inbjudan från FCS till deras årliga träff på Gelleråsen (som är en riktigt kul bana som passar kokarn som handsken, passa på om du har möjlighet).
Välkommen till FORDCLUBSWEDEN’s banträff på Karlskoga Motorstadion (Gelleråsen), söndagen den 17 juli!
Detta arrangemang ger dig som medlem i någon av samarbetsklubbarna möjlighet att få prova på bankörning på en av Sveriges absolut roligaste banor, Karlskoga Motorstadion (Gelleråsen). Arrangör för denna banträff är Ford Club Sweden, i samarbete med Honda Performance Club, Peugeot Sport Club och Svenska Subaru Imprezaklubben.
För allas säkerhet och trevnad bör/ska du vara insatt i nedanstående information. Eventuell överträdelse kan resultera i avstängning från banan.
Kontaktpersoner under dagen:
• Banchef, Daniel Schöneman (Daniel666): 0708 – 237747 och
• Andreas Schöneman (farsan) 0702 – 074013Inpassage till depån:
• Det kommer att finnas två köer in på depåområdet. Varje förening/klubb kommer att ha två funktionärer på plats som tar hand om sina respektive medlemmar. Av dessa får du mer information, samt har möjlighet att betala eventuella avgifter .
Kö 1: Ford Club Sweden och Svenska Subaru Imprezaklubben
Kö 2: Honda Performance Club och Peugeot Sport ClubRegler, rekommendationer och uppmaningar:
OBS! För att få deltaga på denna banträff så måste du respektera/uppfylla alla de regler som fastställts nedan.
Föraren:
• Inneha körkort utfärdat av Transportstyrelsen.
• Betalat eventuella medlems och startavgifter.
• Inneha en giltlig personlig SMA-försäkring.
• Medverkat i förarmötet/säkerhetsgenomgången klockan 09:00.
• Anmält dig till minst ett (1) flaggvaktspass.
• Bruka en enligt Ford Club Sweden’s regler godkänd bil (se nedan).
• Använda godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder. Lägsta krav på säkerhetsutrustning är godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder (t.ex t-shirt, shorts med mera är förbjudet!).Fordonet:
• Bilen skall vara ”gatgodkänd”, dvs. den skall vara registrerad, skattad, försäkrad, påställd, samt om så krävs, genomgått godkänd årlig kontrollbesiktning hos Svensk Bilprovning (nordiska bilar är tillåtna om det kan intygas att bilen är besiktad och godkänd i hemlandet). Kontroll hos Transportstyrelsen kommer att göras!
• Bilen måste gå igenom den allmänna genomgång/besiktning som görs i samband med bandagens incheckning. Besiktningspapper alternativt utdrag från Transportstyrelsen som påvisar att bilen är ”gatgodkänd” måste då kunna uppvisas.
• ”Racebilar” (bilar med vagnbok) är ej tillåtna.
• Tak/sufflett uppfällt och godkänt rundslagningsskydd krävs för alla öppna bilar. Så kallade ”open wheelers” är inte tillåtna!
• I de fall där föreningen inte styrs av sina egna stadgar, så regleras en specifik bils märkestillhörighet av vad som står i dess registreringsbevis.
• Bilens ljudnivå får ej överskrida 95 dB. Ljudnivå över 95 dB ger körförbud!
• Bromsvätskan bör nyligen vara bytt. Bromsvätskans kokpunkt får ej understiga 200 grader.
• Bromssystemet får ej innehålla några som helst brister.
• Bilens samtliga rutor skall vara helt stängda.
• Bilen får ej innehålla lösa delar som kan skada eller distrahera föraren under körning (t.ex lösa burkar, reservhjul med mera). Filmutrustning är tillåtet att använda under alla pass, men endast under förutsättning att den är monterad på ett säkert sätt och inte kan distrahera eller påverka chaufför och/eller passagerare på något sätt. All hantering av filmutrustningen (start, stopp, justering etc.) skall ske utanför banan!
• Läckage från bilen ger körförbud tills läckaget är åtgärdat. Kolla olja, vatten och bränsle innan samt efter ditt körpass.
• Endast ”gatgodkända” däck är tillåtet, dvs. inte slicks eller andra egenhändigt skurna däck!
• Öka däckstrycket 0,5-1 kg jämfört ordinarie ”gattryck”.Passagerare:
• Passageraren skall ha fyllt 15 år.
• Passageraren skall inneha en personlig SMA-försäkring. Om passageraren är under 18 år så krävs målsmans närvaro alternativt en fullmakt som godkänner tecknande av försäkringen.
• Passagerare, bortsett från eventuella medåkande instruktörer, är endast tillåtet i grupp A1 och A2.
• Passageraren skall deltagit på förarmöte som hålls klockan 09:00.
• Passagerare ska uppfylla samma krav på personlig utrustning som föraren, dvs. godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder.På banan:
• Detta är INTE en tävling, utan förarutveckling. Kör med förstånd! Tidtagning är endast tillåtet i klass B.
• Dina standardbromsar är oftast dåliga. Dessa orkar endast behålla en jämn bromskraft under ett par varv. Märker du av nedsatt bromsförmåga, kör då av banan och kyl av bromsarna genom ett par kilometers lugn landsvägskörning.
• Dina standarddäck är oftast dåliga! Dessa överhettar snabbt vid hårdare körning. Vid minsta tecken på överhettning, kyl av dem på samma sätt som vid bromskylning (se ovan).
• Bevaka vattentemperatur, oljetemperatur och oljetryck (för de bilar som har denna möjlighet) under körning. Avbryt pågående körning om något verkar onormalt .
• Bilen ska minst ha sina positionsljus tända ute på banan.
• Blinkers skall alltid användas för att signalera att bakomvarande bil kan köra om!
• Använd insidan av huvudet! Utsätt inte dina vänner för onödig fara. Var tydlig i din körning, dvs. använd blinkers och släpp förbi snabbare bilar. Gör säkra omkörningar, helst på raksträckorna. Långsammare bilar måste släppa om snabbare bilar. Håll då förslagsvis till höger och signalera med blinkers.
• Använda dina backspeglar!
• Vid avkörning från banan måste du signalera och hålla till den sidan du skall köra av. Signalera minst 2 kurvor innan avfarten till depån.
• Respektera alla flaggsignaler! GUL = fara/hinder, RÖD = avsluta pågående körpass, SVART = Du ska/måste köra av banan omedelbart och kontakta huvudpostering för information.Flaggvakter:
• Du måste infinna dig vid utpekad plats i depån minst 10 minuter innan ditt pass börjar.
• Vi ser mycket strängt på att du ”missar” ditt flaggpass. Kan du inte komma i tid så är det DITT ansvar att se till att det finns en ersättare tillgänglig. Utebliven inställelse kommer att bestraffas!
• Försäkra dig om komradions funktion.
• Svartflagga de bilar du anser sänker säkerhetsnivån betydligt.
• Vid en olycka måste du genast meddela resterande flaggvakter genom komradion.
• Vid olycka, stå kvar och varna andra bilar med rätt flagga. Spring inte fram förrän du kan göra detta utan fara.OBS! Depåvakt har rätt att vägra bilar tillträde om det anses nödvändigt för att upprätthålla rätt säkerhetsnivå!
Klassindelning:
• Under förmiddagen (klockan 10:00 – 13:00) så körs tre introduktionspass, kallat Grupp Intro, på vardera 20 min. I denna klass är instruktör obligatoriskt och dessa utses av samarbetsklubbarna. Om chaufför och instruktör är överens så klassas föraren in i grupp A1/A2 för fortsatt körning under eftermiddagens pass.
• I Grupp A1 och Grupp A2 så är en passagerare tillåtet, men tidtagning är förbjudet. Passageraren skall uppfylla alla punkter angivna under rubriken Passagerare. Din grupptillhörighet (A1 eller A2) tilldelas i samband med morgonens incheckning / besiktning.
• I Grupp B så är individuell tidtagning tillåtet, men passagerare förbjudet. Eventuell tidtagningsutrustning måste sitta fast ordentligt. Observera att det fortfarande inte är frågan om någon tävling, utan förarutveckling! Eventuellt16 juni, 2011 kl. 19:48 #225246Garagekungen
DeltagareVore kul att även åka bil på Gåsen 🙂 kom ju därifrån i måndags efter en heldag på hojen 😀
Så, hur mycket är startavgiften ?
Tyckte att jag lusläste allt men hittar inget om detta… :confused:Undrande gubbe… :rolleyes:
16 juni, 2011 kl. 19:52 #225222Pedersen
DeltagareAsch, det missade jag…
Startavgiften är samma som vanligt: 300 SEK
16 juni, 2011 kl. 20:27 #225247Garagekungen
DeltagareDet låter TOPPEN !!!
😀Var anmäler man sig…
…nybörjare på bil – äntligen skall jag få använda ”R” (…för Racing) läget på växelspaken !!!Det blir till att köpa en till uppsättning däck i sommar – men, hur fan skall jag orka det…?
Jag får ju betala av allt i natura till frun.
😮Mäki-mäki-mäki… var är du ?
Jag slår vad om att jag är snabbare än dig på storbana, utan tidtagning förståssss… :p
– gäller även Zetterlund, Erok, Ubbe m.flMuhahahaha !!!
😀4 juli, 2011 kl. 18:26 #225234AndreS
DeltagareJag kommer, vart anmäler man sig?
4 juli, 2011 kl. 18:54 #225223Pedersen
DeltagareBehövs ingen föranmälan, det är bara att drälla in någonstans mellan 07:45 – 08:45.
Jämna pengar till startavgiften (300SEK) är ett plus.
6 juli, 2011 kl. 10:39 #225232Koffe
KeymasterJag tänkte försöka dyka upp. Nån som åker dit redan lördag kväll som vanligt?
Mvh
//Koffe6 juli, 2011 kl. 10:48 #225236Zetterlund
DeltagareJag tänkte försöka dyka upp. Nån som åker dit redan lördag kväll som vanligt?
Mvh
//KoffeTrevligt Koffe!
Själv så kommer jag vara ”där” från och med denna helg om jag räknar bort storträffen.. 😉 Bor och övernattar hela veckan i Filipstad (4 mil därifrån) Så jag kommer!
Men jag har ingen koll på en ev grillning på kvällen innan.. Vet att Honda gänget ska bo på Lunedet camping 1½ mil därifrån. Fordarna ska väl säkert bo på banan som vanligt. 😀11 juli, 2011 kl. 20:16 #225233LeffeGT
DeltagareJag kommer. Gelleråsen är lite av en favoritbana. Bra flyt och tekniskt rolig att köra.
11 juli, 2011 kl. 20:44 #225244Mäki
DeltagareDet låter TOPPEN !!!
😀Var anmäler man sig…
…nybörjare på bil – äntligen skall jag få använda ”R” (…för Racing) läget på växelspaken !!!Det blir till att köpa en till uppsättning däck i sommar – men, hur fan skall jag orka det…?
Jag får ju betala av allt i natura till frun.
😮Mäki-mäki-mäki… var är du ?
Jag slår vad om att jag är snabbare än dig på storbana, utan tidtagning förståssss… :p
– gäller även Zetterlund, Erok, Ubbe m.flMuhahahaha !!!
😀Men de e ju så låångt, å du svek ju i helgen 😀
11 juli, 2011 kl. 21:39 #225225roadtip85
KeymasterEftersom jag missade både Emmaboda och storträffen kommer jag på detta i stället!
Är det några fler från Stockholm som ska dit och vill samåka?
11 juli, 2011 kl. 23:01 #225237Zetterlund
DeltagareEftersom jag missade både Emmaboda och storträffen kommer jag på detta i stället!
Är det några fler från Stockholm som ska dit och vill samåka?
Ja vilken dålig stil! Så kan man juh inte göra heller. 😀 Nästan så jag säger ”fy på dig, så får man inte göra ” 😉 Hehehe..
Ring å jaga Svante (Garagekungen)! Han kommer säkert om man efterlyser han :p Sen finns det många fler. Manor? Ubbe? Arellano? Ozo? Syke? Xevz? listan kan göras lång.. 😀
12 juli, 2011 kl. 18:43 #225248Garagekungen
DeltagareTyvärr hinner jag troligen inte se över och åtgärda oljedroppet från motorn…
…jobbar hela denna vecka, å det blir inget skruvande när man inte är på hemmaplan (Emmaboda var ett UNDANTAG !!! 😮 )
…därav att jag inte dök upp på storträffen.
Vill ju inte åka runt som en gamling med inkontenens – håller ju inte riktigt tätt, särskilt på högre varv och med lite G-krafter (0,2 eller så…)
:pFår jag stil och åtgärdar felet så får ni skylla er själva om ni har en bromskloss framför er på banan den 17:e…
😀12 juli, 2011 kl. 18:45 #225245Mäki
DeltagareTyvärr hinner jag troligen inte se över och åtgärda oljedroppet från motorn…
…jobbar hela denna vecka, å det blir inget skruvande när man inte är på hemmaplan (Emmaboda var ett UNDANTAG !!! 😮 )
…därav att jag inte dök upp på storträffen.
Vill ju inte åka runt som en gamling med inkontenens – håller ju inte riktigt tätt, särskilt på högre varv och med lite G-krafter (0,2 eller så…)
:pFår jag stil och åtgärdar felet så får ni skylla er själva om ni har en bromskloss framför er på banan den 17:e…
😀Tycker det låter som en otroligt dålig ursäkt det här, men sanningen droppar väl fram snart 😀 😀 😀
12 juli, 2011 kl. 19:51 #225227Andersson
DeltagareNågon som har koll på boende? Telefonnummer? Till stugorna.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.