› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Ladd problem!!! lr motor problem!!!
- Detta ämne har 17 svar, 882 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
MittX.
-
FörfattareInlägg
-
4 september, 2004 kl. 10:19 #2614
MittX
DeltagareTja alla kunniga!
Jobbade natt och tänkte att ja skulle slå mitt rekort på att köra hem från jobbet!!! så värmde upp bilen lite lugnt när ja gled genom stan och kom sen ut på Riksvägen och ladda på för fullt!!!!!
Låg konstant i typ 170 – 190Km/h i kanske 10 minuter!!!
och då kom världens raka så tänkte slå hastighets rekord. När ja ändå va på G! 😉
då känner ja te min förvåning att Turbon ”orkar” inte ladda riktigt (har ingen laddtrycksmätare) kände hur den riktigt dog av när ja tryckte på full, men kom igång efter ett tag på fullgas. trycket alltså. så stanna för att undersöka lite och ska tilläggas att turbon va REEDIGT röd i detta läge… så va kanske bäst att lägga av tänkte ja och satt och va orolig hela vägen hem… den gick som en klocka bilen om ja drog på för fullt från 0km/h..
är detta att turbon helt enkelt inte ”orkar” me om den blir lite för varm?
4 september, 2004 kl. 10:34 #53466maxan
DeltagareDu skriver ju i princip ingenting om din bil, tittade på dina bilder och det står EcuTek, är din bil dekaltrimmad eller har du bytt till ecutek? Isåfall kanske du skulle investera i en laddtrycksmätare.
För övrigt föreslår jag att du kommer och kör av dig på någon av våra banträffar som klubben anordnar 😉
Subaru – AWD – All Well Driven4 september, 2004 kl. 11:17 #53469Strat
DeltagareSom sagt, vad är gjort med din bil? En originalbil pallar det mesta, men har man pillat sänker man mariginalerna ganska kraftigt, särskilt för långvarig hastighetsövning 😉 Ecu’n har en rad säkerhetsfunktioner, och sänker bla laddtryck och tändning om den märker att nåt inte står rätt till. Kan tänka mig att insugstempen blev rätt hög under din tur, med knackningar som följd.
Edit: För övrigt uppmuntrar jag inte sånt du gjorde, främst av andra skäl… Roligare med g-krafter än hastighet 😉
4 september, 2004 kl. 11:59 #53475MittX
DeltagareMin bil:
EcuTek2
öppet filter (K&N)
Blitz Nür Spec R catback systemd är la va som är bytt…
vet att G krafter är va impreza är gjord för, och utnyttjar detta te fullo kan ja lova!!! men man måste väl testa lite va den går för me lr? :9
4 september, 2004 kl. 14:53 #53470Strat
DeltagareJorå, men inse att det tar hårt på maskin att toppfartspressa. Speciellt då du trimmat upp den lite 😉
4 september, 2004 kl. 15:16 #53478David
DeltagareJag hade exakt samma problem när ja körde på mantorp i våras. (nån kanske kommer ihåg att ja var en frågvis rackare) 😉 .. Har även hänt några gången efter det så ja ringde till JRM som mappat bilen (ecutek3) dom tyckte ja skulle komma upp så fick dom kolla på den. Sen dess har det inte hänt så det rann ut i sanden. men det vad ingen fara trodde dom. det kunde vara nån ”spärr” som var för lågt ställd.
/D
4 september, 2004 kl. 16:00 #53471Strat
DeltagareDavid, tappar du ladd tillfälligt? Låter exakt som det problem jag fick efter min tek2:a. Det visade sig till slut vara luftmängdmätarn som spökade. Ibland går den sönder gradvis och ger ingen felkod. Åk till närmsta subarumeck, eller låna en lmm av en kompis och testa 🙂
4 september, 2004 kl. 16:05 #53479David
Deltagare>David, tappar du ladd tillfälligt? Låter exakt som det
>problem jag fick efter min tek2:a. Det visade sig till slut
>vara luftmängdmätarn som spökade. Ibland går den sönder
>gradvis och ger ingen felkod. Åk till närmsta subarumeck,
>eller låna en lmm av en kompis och testa 🙂Halloj!
Japp en liten stund bara sen hoppar det igång blir som ett ordentligt ryck. Jag hade vart inne på subaru nån månad innan pga lmm ras så dom bytta till ny så den borde det inte va.
Det skumma var att det alltid hände ut från chikanen på mantorp när man skulle gasa på rakan o alltid 2an o 3ans växel./D
4 september, 2004 kl. 16:32 #53472Strat
DeltagareHände det bara på Mantorp, eller även sen?
4 september, 2004 kl. 16:35 #53480David
DeltagareHar även hänt på vanlig väg. men kanske bara ett par ggr
/D
PS: fastdet har inte hänt på säkert 2 månader nu
4 september, 2004 kl. 19:36 #53474Turbonauten
DeltagareDavid: Det var inte soppapumpen som sög luft då? Eftersom du svängde?
Det gör min om jag bara har kvarts tank.4 september, 2004 kl. 21:44 #53481David
Deltagare>David: Det var inte soppapumpen som sög luft då? Eftersom du
>svängde?
>Det gör min om jag bara har kvarts tank.Nje Hade lite mer än halv på mantorp så det borde de inte va väll?
/D
5 september, 2004 kl. 06:11 #53467SecretAgentMan
DeltagareHänder det i högerkurvor så är det högst troligen att den inte får bränsle.
Har du bytt soppapump till en Walbro och använt filtret som följde med den? Byt i så fall tillbaka till standardfiltret – problemet löst.
/J
5 september, 2004 kl. 06:16 #53468SecretAgentMan
Deltagare>Tja alla kunniga!
>
>Jobbade natt och tänkte att ja skulle slå mitt rekort på att
>köra hem från jobbet!!! så värmde upp bilen lite lugnt när ja
>gled genom stan och kom sen ut på Riksvägen och ladda på för
>fullt!!!!!
>
>Låg konstant i typ 170 – 190Km/h i kanske 10 minuter!!!
>
>och då kom världens raka så tänkte slå hastighets rekord. När
>ja ändå va på G! 😉
>
>då känner ja te min förvåning att Turbon ”orkar” inte ladda
>riktigt (har ingen laddtrycksmätare) kände hur den riktigt dog
>av när ja tryckte på full, men kom igång efter ett tag på
>fullgas. trycket alltså. så stanna för att undersöka lite och
>ska tilläggas att turbon va REEDIGT röd i detta läge… så va
>kanske bäst att lägga av tänkte ja och satt och va orolig hela
>vägen hem… den gick som en klocka bilen om ja drog på för
>fullt från 0km/h..
>
>är detta att turbon helt enkelt inte ”orkar” me om den blir
>lite för varm?Jag skulle säga att din ecu kände av något den inte gillade, och höll tillbaka laddtrycket (spikning troligen) – skatta dig lycklig att den fortfarande fungerar.
Att först ligga länge i hög hastighet, och verkligen värma upp bitarna, för att sedan gå på fullt är att be om problem.Imprezamotorn i sig är lite för klent byggd för att klara det, och har man sedan meckat med luftfilter så LMM:en ligger i riskzonen är det bara en tidsfråga innan något händer (i bästa fall rasar bara LMM:en).
Man accelererar med Imprezan, mellan svängarna helst. 😀 :+
/J
5 september, 2004 kl. 07:55 #53477MittX
Deltagare>>Tja alla kunniga!
>>
>>Jobbade natt och tänkte att ja skulle slå mitt rekort på att
>>köra hem från jobbet!!! så värmde upp bilen lite lugnt när
>ja
>>gled genom stan och kom sen ut på Riksvägen och ladda på för
>>fullt!!!!!
>>
>>Låg konstant i typ 170 – 190Km/h i kanske 10 minuter!!!
>>
>>och då kom världens raka så tänkte slå hastighets rekord.
>När
>>ja ändå va på G! 😉
>>
>>då känner ja te min förvåning att Turbon ”orkar” inte ladda
>>riktigt (har ingen laddtrycksmätare) kände hur den riktigt
>dog
>>av när ja tryckte på full, men kom igång efter ett tag på
>>fullgas. trycket alltså. så stanna för att undersöka lite
>och
>>ska tilläggas att turbon va REEDIGT röd i detta läge… så
>va
>>kanske bäst att lägga av tänkte ja och satt och va orolig
>hela
>>vägen hem… den gick som en klocka bilen om ja drog på för
>>fullt från 0km/h..
>>
>>är detta att turbon helt enkelt inte ”orkar” me om den blir
>>lite för varm?
>
>
>Jag skulle säga att din ecu kände av något den inte gillade,
>och höll tillbaka laddtrycket (spikning troligen) – skatta dig
>lycklig att den fortfarande fungerar.
>Att först ligga länge i hög hastighet, och verkligen värma upp
>bitarna, för att sedan gå på fullt är att be om problem.
>
>Imprezamotorn i sig är lite för klent byggd för att klara det,
>och har man sedan meckat med luftfilter så LMM:en ligger i
>riskzonen är det bara en tidsfråga innan något händer (i bästa
>fall rasar bara LMM:en).
>
>Man accelererar med Imprezan, mellan svängarna helst. 😀 :+
>
>/Jjo jag vet precis vart ja ska använda min bil…. men som ja sa innan kul att kolla hur den är bara!!!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.