SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Byta stift – hur mycket jobb??

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2618
    Guailo
    Deltagare

      Hej!

      Hade pärlan inne för låsbyte igår, och tänkte att jag ber killarna på BBM hiva i nya stift på en gång…

      Fick till svar att det blir knepigt att hinna det, för det tar nämligen 1½ timme (!!!) att begå en sån manöver. Han mummlade något om trångt råttbo osv…

      Stämmer detta?? 😮 😮

      Mvh,
      Peter

      #53492
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Tja, jag bytte på en halvtimme senast, det är småjävligt (räkna med ett par nya ärr på händerna) men absolut inte omöjligt.

        Spärrskaft, 2″ förlängare och en vanlig stifthylsa (plocka ut gummipluppen som håller stiftet, annars får man lära sig massor med nya ramsor när hylsan sitter fast på stiftet långt inne i toppen :D).

        /J

        #53501
        Guailo
        Deltagare

          >>Tja, jag bytte på en halvtimme senast, det är småjävligt
          >>(räkna med ett par nya ärr på händerna) men absolut inte
          >>omöjligt.
          >>
          >>Spärrskaft, 2″ förlängare och en vanlig stifthylsa (plocka
          >ut
          >>gummipluppen som håller stiftet, annars får man lära sig
          >>massor med nya ramsor när hylsan sitter fast på stiftet
          >långt
          >>inne i toppen :D).
          >>
          >>/J
          >
          >
          >Det viktigaste här är att förlängaren är 2″ lång (dvs en
          >pnuttefnask liten sak)
          >har man den så går det superenkelt, (allting är relativt;-))
          >men utan den så är det x(
          >
          >/ola

          **LOL**
          :*

          …vad skulle man göra utan er samlade visdom?

          Kanske skulle skriva ut ovanstående och ta med till verkstan, som ett tipps… ! :+

          Tack, och hej!

          /Peter

          #53493
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Ääääääsch, byt själv, eller så löser jag deet åt dig när det andra skall ordnas. 😉

            /J

            #53498
            griml0ck
            Deltagare

              Jag bytte idag på subaru. Bytte en hel del faktist. Kamrem, tändstift, bromsvätska, kopplingsvätska. Köpte egna tändstift NGK PFR7B, dom kosta ~800 kr. Och själva bytet gick på 322 kr på subaru. Inte speciellt dyrt, och så sparar du en del skinn på fingrarna 😉

              #53502
              Guailo
              Deltagare

                Tjo!

                300 lägger jag hellre på en puttefnask-förlängare och byter själv… Man kommer inte åt med en vanlig ledad stift-nyckel alltså?

                Om inte annat så byter jag själv, bara för att lära mig hur knepigt det är på en boxermotor…

                Vad får man pynta för kamrem och byte?

                Mvh,
                Peter

                #53499
                griml0ck
                Deltagare

                  ~7000 kr kostar kamrems byte om du byter alla spännrullarna.

                  #53494
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    Kamrem grejar vi med när det är dags för det andra. 😉 😀

                    /J

                    #53500
                    griml0ck
                    Deltagare

                      Själva arbetet med kamrems bytet gick på 1300 kr. Resten av 7000 kronerna går på delarna. Men jag byte som sagt allt. De går väl o klara sig med bara kamrem och spännrullar. ~5k då gissar jag på.

                      #53503
                      Fimpan
                      Deltagare

                        Jag bytte stift på min pärla på c:a 25min, underlättar rätt mycke när man har tillgång till lyft & trycklufts verktyg…

                        Underifrån finns det gått om plats!

                        #53496
                        ExOrdis
                        Deltagare

                          Du får ursäkta, men hur i h-vete byter man stift i Imprezan underifrån? 😮

                          >Jag bytte stift på min pärla på c:a 25min, underlättar rätt
                          >mycke när man har tillgång till lyft & trycklufts verktyg…
                          >
                          >Underifrån finns det gått om plats!
                          >
                          >

                          #53504
                          Fimpan
                          Deltagare

                            Jag är så van att byta stift på Porscharna, så jag bytte underifrån…
                            Hur mycket plats som helst!

                            Byter ni ovanifrån?

                            #53495
                            SecretAgentMan
                            Deltagare

                              Hmmm…det låter skumt, för minst 2 av stiften är det knappt plats ovanifrån, men med smidiga tryckluftsverktyg kanske det går.

                              /J – byter från ovansidan

                              #53505
                              Fimpan
                              Deltagare

                                Bökigaste är dom 2 som sitter på vä sida av motorn längst fram, i bilens riktining.

                                Använde en liten trycklufts snurra, som är rätt kompakt.
                                Bökigare att få ut tändhattarna, än att få ut stiften…

                                #53497
                                Manor
                                Deltagare

                                  >300 lägger jag hellre på en puttefnask-förlängare och byter
                                  >själv… Man kommer inte åt med en vanlig ledad stift-nyckel
                                  >alltså?

                                  Äsch, vad alla är sugna på och mickla själva…300:- låter som ett bra pris att slippa grubbla och skita ner sig :D.

                                  mvh Mats N

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.