SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Olja på up-pipen! Hjälp fort…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2633
    SecretAgentMan
    Deltagare

      Ventilkåpspackning är klart misstänkt – dra bultarna lite försiktigt (liten 10-nyckel om jag minns rätt), det kan hjälpa.
      Måste den bytas vettefasiken om inte motorn måste lyftas ut, men det kan man ju se till att ordna i samband med mappningen?

      En dags jobb på motor ur och i kan man nog tänka sig – och specialdeals går alltid att ordna med världens bästa subaruverkstad (Autotec).

      /J – oblyg 😀

      #53633
      Guailo
      Deltagare

        Låter bra!

        Jag testar med 10’ans nyckel och ser om jag kommer åt. Det lutar nog åt motor-ur ifall det inte vill sig…

        Tack för svaret tills vidare!

        Mvh,
        Peter

        #53623
        SecretAgentMan
        Deltagare

          Beväpna dig med en trasa och lite bromsrengöring (bräkleen, quickleen, etc) och gör rent runt kåpan när du dragit åt där du kommer åt.

          /J

          #53634
          Guailo
          Deltagare

            Dåså, nu är det dags att testa…

            En snabb löpning över till bilia bara innan jag börjar för att skaffa brääkleen eller hur det nu stavas.

            Goofy – det låter bra att man inte behöver lyfta ur maskineriet, fast hur ”tomt” menar du att det skall vara i övrigt. Det är ju fullt med luftburk och annat trams ivägen ovanifrån iaf.

            Tack för tippsen!

            /Peter *snart oljig upp över alla jobbkläderna*

            #53635
            Guailo
            Deltagare

              😮

              Så tomt vill jag inte ha det…

              Jag kom åt att dra tre av de sex bultarna jag såg där nere. 🙁

              Men å andra sidan var två av dem långt ner, där jag tror läckan sitter. Sen fick den sig en dusch brääkleen, så nu återstår att se hur mycket det luktar på vägen hem ikväll! Eller om man hinner ut på kafferasten en sväng… }(

              Tack för hjälpen hittils! Det gick rätt lätt att dra bultarna lite extra, snúrade typ 1/4 varv per ställe.

              Mvh,
              Peter

              #53636
              Guailo
              Deltagare

                Jahop…

                Svårt att säga om det hjälpte ännu. Jag har ju bara två mil hem, så jag fick mest sniffa gammal brääkleen och rester av den olja jag inte fick bort. Om nån dag eller två skall det bli intressant att se hur det gick.

                Tack för hjälpen alla som svarade! :+

                #53631
                Kvarnis
                Deltagare

                  kan ävrn vara tätningarn som håller kåpan, tänk på det.
                  Om du ploickar bort dom så går ex skruvren helt fri.

                  Så kolla om nån av dom ser sprukna lr trasiga utt oxå.

                  #53637
                  Guailo
                  Deltagare

                    Status:

                    Ny olja på samma ställe.

                    När du nämner det ser det ju ut som om packningen / tätningen där är lite dålig. Fiasko… ;(

                    …vilket leder oss till frågan: vad kostar kalaset?

                    SAM, vilka förberedelser behövs för operationen?

                    Trevlig helg,
                    Peter

                    #53639
                    design4cars
                    Deltagare

                      Ok, har ju ingen jätte panik så vi väntar lite på resultatet för dig då 🙂

                      mvh: Micke & åsa

                      #53641
                      Larry
                      Deltagare

                        Kan bara varna för en annan grej om det är i dom regionerna…
                        Om bilen är väldigt hårt körd (=varmt i det här fallet) finns det en
                        risk för sprickor i up-pipen – vilket kan leda till mindre oljedroppar. Min bil var rätt hårt körd när jag köpte den, här var det till att byta up-pipe för ca. 5 000kr för den var spräckt och av!
                        Det trista är ju som nämnts att den sitter så taskigt till! Svårt att se utan att plocka sönder hela kittet 🙁

                        #53640
                        design4cars
                        Deltagare

                          huh! 😮
                          hmm får ta och tvätta av ordentligt på den sidan så man kanske kan se vart det kommer ifrån. Tips på något bra sätt att ”tvätta bort” olje klägget mottages tacksamt.

                          mvh: Micke & Åsa

                          #53624
                          SecretAgentMan
                          Deltagare

                            Bromsrengöring – bräkleen eller quickleen (lr liknande).

                            Det var ett riktigt elände att komma åt…jag höll på längre än en timme – iofs ville jag verkligen vara säker med på att det blev rengjort och tätt med.
                            Trångt och eländigt, har ett par schyssta ärr på knogarna.. 😀

                            …men…5000:- för uppipe, packningen och jobbet att byta pryttlarna? 😮 Huga…hade du frågat hade det nog legat ett originalgrenrör i garaget hos mig…

                            /J

                            #53642
                            Larry
                            Deltagare

                              Tyypiskt! 😮 Ska fråga först nästa gång! Dessutom efter bytet har jag börjat fundera på om det sitter en katt i orginal-uppipen…?
                              Det tänkte jag inte på när jag sa åt Subaru att byta up-pipe ;(
                              Vilken klantröv man är! Håller på o funderar på ecutec nu och lite mappning så man kommer upp mot 300hk och då vill vi inte ha nå´n katt där! Kanske oxå något att tänka på om någon ändå ska ner o gräva i up-piperegionerna… katt eller inte…

                              #53630
                              Manor
                              Deltagare

                                >Jag kan intyga att det är nästan omöjligt att inte få olja på
                                >grenröret när man plockar bort kåpan för packningsbyte, så det
                                >är högst troligen det som du känner Mats. 🙂
                                >
                                >/J

                                Jag misstänkte nästan det. Tack för svaret Jerry :).

                                Förresten så hade jag nöjet att träffa Ante – a_impreza (om jag inte misstar mig på namn igen) på Fürstenhoffs…kul att träffas ”live”.

                                mvh Mats N

                                #53629
                                Manor
                                Deltagare

                                  >>>lyfter denna tråd igen, då vi har samma problem på vår GT,
                                  >>>löste sig problemet för er?
                                  >>>Vad bytte ni?
                                  >>>Pris för material?
                                  >>>
                                  >>>mvh: Micke & Åsa
                                  >>>
                                  >>
                                  >>Hej !
                                  >>
                                  >>Jag ska snart in på 12.500 mila servicen (jag har inte
                                  >>beställt tid än), och då ska Fürstenhoffs få fixa läckaget.
                                  >>1-1.5 timmes jobb samt packningar bör inte bli allt för dyrt
                                  >>:).
                                  >>
                                  >>mvh Mats N
                                  >
                                  >Bilen är nu inlämnad till Fürstenhoffs på 12500 mila service.
                                  >De kommer då också att byta ventilkåpspackningen så att man
                                  >slipper den ”brända oljelukten”.
                                  >
                                  >mvh Mats N

                                  Det blev ett byte av ventilkåpspackningen på bägge sidorna då även ventilkåpan på batteri-sidan var lite ”fuktig”. På hemvägen luktade det lite bränt, men jag antar att det blir lite kletigt i samband med bytet. Jag vet ännu inte vad det kostar…fakturan dimper väl ner i brevlådan vilken dag som helst.

                                  Summerat så blev det byte av ventilkåpspackningar (på bägge sidorna), byte av kopplingscylindern och en vanlig 12500 mila service.

                                  mvh Mats N

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.