› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › PPG-låda visar fel hastighet.
- Detta ämne har 4 svar, 981 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 10 månader sedan av
Gilarski.
-
FörfattareInlägg
-
21 juli, 2011 kl. 01:31 #26364
roadtip85
KeymasterEfter jag har monterat min nya låda med PPG rakskurna drev 1-4:an så visar hastighetsmätaren fel.
Hur mäts hastigheten på en gammal Impreza? Vet ju var sensorn sitter, men vad mäter den? Hur snabbt diffen dram snurrar? Varje växel?
Det ska vara samma utväxling på lådorna, 4.444, vilket jag även kontrollerade när den monterades…
Nån som har någon idé vad som är fel? Finns det nåt enkelt sett att sakta ner mätaren genom något motstånd eller liknande?
21 juli, 2011 kl. 07:00 #226805Kvarnis
DeltagareGissar att den vissar i mph nu i stället för km/h eller?
Ta givaren från din gammla låda
21 juli, 2011 kl. 07:06 #226807Gilarski
DeltagareHar ej koll på subarus lådor men en variant är att det sitter
nån form av magnet som som sitter på utgående axel i lådan
och när denna passer sensorn så inducers en spänning varpå
pulsens frekvens representerar rotationshatigheten på axeln, dvs
ju fortare axeln roterar desto fler pulser kommer registreras på
tidsenhet.21 juli, 2011 kl. 14:37 #226806roadtip85
KeymasterOj, glömde visst skriva hur den visar fel! 😀
Den visar alldeles för mycket, så det kan ju inte vara mph heller. Men det kanske har att göra med att den körde mph innan ändå? 100 på mätaren är drygt 80 på GPS:en. Sen skiljer det mindre om man kör långsammare och mer när man kör snabbare.
Jag har tagit givaren från min gamla låda. (Om med givaren man menar den man skruvar ner i lådan och inte det som sitter inne i lådan?)Jo, jag tänkte också att den skulle mäta utgående axel vid diffen, men då borde det inte påverkats av lådbytet? Vet något om sensorn i lådan på Imprezan mäter utgående axel?
Beroende på vad sensorn mäter så funderar jag på om drevsatsen suttit i en låda med annan utväxling innan? Tex, om den satt i en bil med 3.9 utväxling, då skulle det ju förklara varför den visar för mycket nu när det är 4.444…
21 juli, 2011 kl. 21:58 #226808Gilarski
Deltagare80 km/h på GPS och 100 på mätaren, hmm. När jag hämtade min bil satt det en liten ask på kablaget som då modifierade signalen från sensorn så att nålen pekade på 60 när jag körde i 100 (typ 95 med GPS).
Jag plockade bort asken som modiferade signalen från hastighets sensorn, vips så pekade nålen nu på 100 när jag körde typ 95 på GPS).
Om du byter låda så kommer väl en ’ny’ utgående axel på lådan att sitta i den nya lådan :confused: Denna utgående axeln (även kallad transaxel) är skruvad i kardanen som leder bakåt.
Det finns lite olika teknik för att detektera axelns rotation, men en av de absolut vanligaste är att man har en magnetisk ring på transaxeln, på ringen sitter varannan nord och varannan syd pol. Om du har problem med dessa magneter kommer signalen (som sensorn skickar ut) påverkas. Ponera att en eller två magneter saknas eller är skitiga och inte alltid ger utslag, då kommer sensorn kommunicera en lägre hastighet. MEN, i ditt fall är det precis tvärt om, detta kan bero på att den ring med magneter som sitter på din PPG låda har fler magneter än den ringen som satt på din förra låda. Eftersom det sitter fler magneter kommer antalet pulser som sensorn plockar upp och skickar vidare att vara högre än tidigare vid samma fordonshastighet.
Instrumentet får alltså fler pulser än tidigare, nålen sticker därmed upp lite högre än tidigare. Antalet magneter på ringen kan nog variera så (om det går) räkna dem och se ifall min teori stämmer (dvs. att PPG lådan har fler nord/syd magneter) 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.