› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Dawes Device eller nåt annat?
- Detta ämne har 6 svar, 1,867 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 10 månader sedan av
MickeM.
-
FörfattareInlägg
-
5 oktober, 2004 kl. 20:16 #2641
MickeM
DeltagareDawes Device verkar vara något vanligt här…
1 Finns det något annat alternativ?
2 Är Dawes Device en laddtrycksregulator eller en boostcontroller?
3 Är den elektrisk eller ”mekanisk”?
4 Vilka prisklasser ligger dessa grejer i?
5 Används de för att förhindra laddtryckssvaj?
6 Eller är det för att ställa max laddtryck?
7 Eller kan man verkligen ”ställa” trycket med någondera?
8 Pratar vi ”bonntrim” eller något ”proffsigare”?Hur som helst… jag har ett 3″ Blitz R (inget annat) på min GT99 och det sägs att det KAN svaja och man borde skaffa en Dawes Device!? Vad händer när det svajar? Går motorn ojämnt, kan svajet få trycket att stiga för högt och den ”fuel-cut’ar”? Kan en DD eller en BC fixa alla problem tillsamamns med en turbotrycksmätare?
Vad bör jag ha? Framtida planer är annat luftfilter, HKS-dump, nån mappning…
/MickeM
6 oktober, 2004 kl. 07:48 #53676Micke81
Deltagare>Dawes Device verkar vara något vanligt här…
>
>1 Finns det något annat alternativ?
>2 Är Dawes Device en laddtrycksregulator eller en
>boostcontroller?
>3 Är den elektrisk eller ”mekanisk”?
>4 Vilka prisklasser ligger dessa grejer i?
>5 Används de för att förhindra laddtryckssvaj?
>6 Eller är det för att ställa max laddtryck?
>7 Eller kan man verkligen ”ställa” trycket med någondera?
>8 Pratar vi ”bonntrim” eller något ”proffsigare”?
>
>Hur som helst… jag har ett 3″ Blitz R (inget annat) på min
>GT99 och det sägs att det KAN svaja och man borde skaffa en
>Dawes Device!? Vad händer när det svajar? Går motorn ojämnt,
>kan svajet få trycket att stiga för högt och den
>”fuel-cut’ar”? Kan en DD eller en BC fixa alla problem
>tillsamamns med en turbotrycksmätare?
>
>Vad bör jag ha? Framtida planer är annat luftfilter, HKS-dump,
>nån mappning…
>
>/MickeM
>
Ett alternativ är att mappa om bilen , lite dyrare och mkt bättre 😛
Dawesen är en mekanisk mackapär som kostar runt lappen och den används av många för att stabilisera ett svajande laddtryck samt att höja laddet en aning. För att stabilisera laddet är den ok men för att trimma…då kallar jag det för bonntrim eftersom då inte optimerar soppa och tändning./Micke
Psst… Kika i säljestråden så har jag lite gott o blandat som skulle passa dina framtidsplaner 😉6 oktober, 2004 kl. 16:54 #53677MickeM
DeltagareSvajar laddtrycket när man bara har ett simpelt Blitz Nür Spec R (CatBack) på då? Dvs original DP, cattar och sånt… Mottrycket är väl knappast påverkat… eller? Dvs… MÅSTE jag ha en Dawes Device när jag bara har ett 3″ CatBack?
6 oktober, 2004 kl. 17:02 #53673SecretAgentMan
DeltagareDet märker man. 😉
Montera avgaset, slår du pannan i ratten när du ger ”klubba i bött” på högre växlar under frisk körning är en dawes att rekommendera*.
/J
* Det behövs en vettig laddtrycksmätare med – men det är ju som vi alla vet det första man skruvar dit innan man börjar pilla på bilen. :+
6 oktober, 2004 kl. 20:09 #53675ExOrdis
DeltagareJag rekommenderar en Festo-lösning:
http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=5&topic_id=3933&mesg_id=3933&listing_type=searchFunkar klockrent med all säkerhet kvar!
Även tillsammans med Ecutec eller Unichip.För Link kanske dawes är bättre?
7 oktober, 2004 kl. 06:06 #53674SecretAgentMan
DeltagareDawes är klart bäst oavsett om man ser till snabb spool och rolig bil. 😉
Men man tappar lite säkerhetsfinesser som kapat laddtryck vid problem./J
7 oktober, 2004 kl. 13:58 #53678MickeM
DeltagareDå blir det först ett trippelhus med Autometer laddtrycksmätare,
oljetempsmätare och vad man nu bänder in i den tredje…
mobiltelefonhållare kanske. 😀SEN testar jag vålda lite med gasen på högre växlar… har slut på Panodil.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.