› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Hjälp höga avgasvärden :(
- Detta ämne har 22 svar, 5,292 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av
Mrpowwer.
-
FörfattareInlägg
-
2 augusti, 2011 kl. 19:05 #26431
Mrpowwer
DeltagareHej!
Har varit på bilprovningen i dag och blev underkänd för förhöga avgas värden:( Är det någon som har någon aning om vad som kan va fel?? Bilen är helt original……än så länge:rolleyes: Bara en annan ljuddämpare på. bilen har rullat 14100mil men motorn har rullat 400mil men tror väl inte att kattarna är ut brända på dom milen. Kom gärna med tips på vad det kan va eller råd. Tack på förhand!
Mvh Jonas2 augusti, 2011 kl. 19:24 #227241Rednavas
DeltagareKan nog vara lite olika saker men lambda och lmm blir min chansning bara sådär :p
skriv gärna vad du hade för värden så blir det lättare för folk att gissa 🙂
2 augusti, 2011 kl. 19:29 #227236kamikaze
DeltagareVa bilen rejält varmkörd innan du rullade in ?
För att katten ska funka som den ska så måste man upp i tempOftast är det därför avgasvärdena sticker iväg, andra orsaker har jag dålig koll på
Edit: Gjorde en liten sökning, här är fler med dåliga avgasvärden läs igenom och se om du hittar något matnyttigt http://www.subaruclub.se/forum/search.php?searchid=213653
2 augusti, 2011 kl. 19:38 #227244Mrpowwer
DeltagareVa bilen rejält varmkörd innan du rullade in ?
För att katten ska funka som den ska så måste man upp i tempOftast är det därför avgasvärdena sticker iväg, andra orsaker har jag dålig koll på
Japp vi va ute och körde en runda, killen på bilprovningen sa att det kunde vara en lamda givare som va kass kanske, men frågan om är ju vilken, Det gick för fett på tomgång men va okej när man gav han lite varv, bilen går hur bra som helst annars!
Mvh Jonas3 augusti, 2011 kl. 12:23 #227245Mrpowwer
DeltagareKan nog vara lite olika saker men lambda och lmm blir min chansning bara sådär :p
skriv gärna vad du hade för värden så blir det lättare för folk att gissa 🙂
CO 4,0 (0,3) HC 320 (100)CO 2500 0.2 (0.2) Lambda 1,00 (0,90-1,10)
Vad tror ni om det?? Bilen går helt som den ska förövrigt!
Mvh Jonas4 augusti, 2011 kl. 10:00 #227246Mrpowwer
DeltagareLite mera info.Kom på att jag har en obd diagnosinstrumet liggandes så jag prova den i bilen och fick ut följade fel koder:
P1086: Tumble generator valve #2 (LH) position sensor circuit low input
P0031: Front oxygen (A/F) sensor heater circuit low input
Är det någon som kan tyda dessa åt mig?? Bilen va nu kall när jag starta och läste koderna om det har någon betydelse. Jätte tacksam för all hjälp jag kan få, Man får panik när man inte kan lösa det själv!:(
Mvh Jonas4 augusti, 2011 kl. 10:25 #227235Andersson
DeltagareProva att radera och kör en runda för att se om dom återkommer. Fel 31 borde vara LMM. Fel 1xxx betyder att det är ett märkesspecifikt fel.
4 augusti, 2011 kl. 10:46 #227247Mrpowwer
DeltagareProva att radera och kör en runda för att se om dom återkommer. Fel 31 borde vara LMM. Fel 1xxx betyder att det är ett märkesspecifikt fel.
Okej Ska ut och varmköra den nu och kolla sen, men det kan då vara LMM som är boven tror du??
Mvh Jonas4 augusti, 2011 kl. 18:18 #227248Mrpowwer
DeltagareHjälper inte att radera fel koden, den kommer tillbaka direkt igen. Har varit och gjort ett avgasprov i dag, är lite mera värden och kolla på för dom som förstår sig på det. Kanske kan va till någon hjälp för att klura ut vad som kan va fel. Den ena testet som är ut skrivet är på tomgång och det andra är på 2500varv. Hoppas ni kan komma på vad som är fel!
Mvh Jonas
[/IMG][/IMG]
4 augusti, 2011 kl. 18:58 #227239goffemannen
Deltagaredet är inte katten som är dålig då??
dock tyder väl felkoderna på att de är nått med LMM.
4 augusti, 2011 kl. 20:14 #227234Nikke McRae
DeltagareP0031: Front oxygen (A/F) sensor heater circuit low input
Den felkoden är ju inte LMM, utan den främre lamdasonden (Air/Fuel). Den är nog boven i det hela. Den som sitter precis efter turbon.
Är ijuförsig bara värmeslingan i lambdan som pajat, men den kanske gör att den mäter fel?Felkoden 1086 är en givare på motorn/insuget (TGV, vet ej riktigt dess funktion), men symptomen för den är att bilen går dåligt, taskig tomgång. Och går bilen fortfarande bra, kanske den bara påverkas av dina dåliga avgasvärden och lambdan.
De vanligaste felen är just LMM eller lambdan. Det kan ju även vara LMM, även fast den inte tänt någon felkod.
4 augusti, 2011 kl. 20:48 #227249Mrpowwer
DeltagareP0031: Front oxygen (A/F) sensor heater circuit low input
Den felkoden är ju inte LMM, utan den främre lamdasonden (Air/Fuel). Den är nog boven i det hela. Den som sitter precis efter turbon.
Är ijuförsig bara värmeslingan i lambdan som pajat, men den kanske gör att den mäter fel?Felkoden 1086 är en givare på motorn/insuget (TGV, vet ej riktigt dess funktion), men symptomen för den är att bilen går dåligt, taskig tomgång. Och går bilen fortfarande bra, kanske den bara påverkas av dina dåliga avgasvärden och lambdan.
De vanligaste felen är just LMM eller lambdan. Det kan ju även vara LMM, även fast den inte tänt någon felkod.
Vi prova att koppla bort Lmm under gång och då gick den dåligt som fan på tomgång. Annars går bilen hur bra som helst, varvet går lite upp och ner då ac:n går på men annars ligger det som en vanlig bil brukar göra. Men tror ni det kan va den främre lambdasonen. Värdet på lambda:n är ju på 0.995-1.00 vid 2500varv men ligger ju på 0.899 på tomgång. Så det kan ju vara så att sonden är kass, värdet borde väl liga på 1.00 på tomgång eller??
Mvh Jonas9 augusti, 2011 kl. 19:39 #227250Mrpowwer
DeltagareHej! Nu har jag prova att byta lambda sonden men hjälpte inte direkt någonting sen fick jag låna en Lmm och prova då sjönk Co från 4.0 till 0.3 sen börja det pendla lite mellan 0.3 och 1.00 och Hc sjönk från 350 till 170 och nu går bilen mycket bättre och hackar inte som den gjorde innan. Men jag måste ju ha ner den mer och att den inte pendlar så mycket på Co:t, har ni några förslag?? Jag hittade även att ägaren innan mig hade justerat den öppna dumpen så att den stod öppen på tomgång och då har ju den fått i sig en del soppa utan att få luften så jag funderar lite på om det kan finnas en massa obränd soppa och skit i systemet som man kan elda bort med lite hård körning eller något sådant, Vad tror ni? Kom gärna med förslag. Har även funderat på om grenrör´s packningarna läcker….inget som man hör eller så men när motorn byttes så satt dom dit dom gamla packningarna och läcker det lite så drar det även in syre till sonden och då fetar den kanske på med mera soppa. Annars är det väl bara till att man får byta katen också kanske 🙁 Blir värdena något bättre eller lite stabilare så ska jag prova med lite etanol i soppan så man får den igenom besiktningen!
Mvh Jonas9 augusti, 2011 kl. 20:31 #227242Rednavas
Deltagarehar en katt liggandes i västerås om du är intresserad. bara att höra av dej! :p
9 augusti, 2011 kl. 20:33 #227243Rednavas
Deltagarevet inte om den passar din 02a. är från gc8 :p men det kanske nån annan kan svara på??
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.