› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Trim tips sökes till wrx-års mod 01-02
- Detta ämne har 11 svar, 1,080 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 10 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
14 oktober, 2004 kl. 19:34 #2650
livio
DeltagareHallå!
Söker tips om vad jag behöver för delar och hur mkt det skulle kosta samt eventuella alternativ.
Det jag redan har i motorn (pga ras)är stålstakar och smidda kolvar,samt tre tums feritta från turbon,
Då till frågorna
Vad behöver jag mer för att få lite snurr i motorn till en rimlig penning??
vilka komponenter skulle ni rekommendera?ex turbo,spridare mm vill ha ca 300 hållbara hk
ALLA TIPS ÄR VÄLKOMNA.
MVH Livio
14 oktober, 2004 kl. 20:13 #53713SecretAgentMan
DeltagareOm vi antar att du har en 99/00:a så räcker spridarna, turbon måste ersättas av något roligare (någon av IHI:s VF22-35 funkar, alt en Mitsu TD05-16g) soppapumpen skall bytas ut, och lite beroende på hur hårt du kör så kan en frontmonterad IC vara en god ide – men absolut inget krav.
Sedan är det allra viktigaste att den mappas med bitarna som plockas i – görs inte detta rätt kommer det att gå snett igen.
Lådan kan bli ett problem, men det beror mycket på koppling, hur snabbt laddtrycket kommer, och hur mycket du laddar i mellanregistret (och körstilen naturligtvis).
/J
14 oktober, 2004 kl. 20:37 #53718jraberg
Deltagareehm! jag tror SAM börjar bli trött, stog det inte att det var en 01?
:* 😀
mvh jr
edit sorry för trådkapningen :-/15 oktober, 2004 kl. 05:42 #53719Kvarnis
DeltagareTurbo beroro lite karaktär
För lite mera rally stuk så är VF35&TD05 att föredra.
För mer högvarvs karaktär är VF22, VF30/34 lämpligVF030/34&TD05 är lite mellanting, medans VF35 har tididig spool men sämre top, VF22 är raka motsatasen med långsam spool men bra topp effekt.
Sedan fins även min personlige favorit TD05-20G men då är du upp i reginerna 350-400Bhp 😀
för att enbart få en hållbar motor på 300Bhp med smidda kolvar är inget större problem, se bara till att det mappas rätt.
Välj turbo, fixa en ny soppa regulator&pump knock link, slutligen ecu.
få det mappat så är det klart….sen är frågan vad din växellåda kommer att tycka om det…..men det är en annan 5:a ;):DDom flesta snurrorna kostar ca +/- ~10K
Regulator&pump ~3K
Ecu&mappning: ecu 8-30K mppning 5-10K
ev. 550cc’s spridare 5K15 oktober, 2004 kl. 05:48 #53714SecretAgentMan
Deltagare>ehm! jag tror SAM börjar bli trött, stog det inte att det var
>en 01?
>:* 😀
>mvh jr
>edit sorry för trådkapningen :-/Jag måste fortfarande vara riktigt trött – för jag ser inte vart det står att det är en 01:a. 😀 😉
/J
15 oktober, 2004 kl. 06:06 #53723Yonaz
Deltagare”Trim tips sökes till wrx-års mod 01-02” – pssst, i rubriken 😉
15 oktober, 2004 kl. 06:07 #53720Kvarnis
Deltagare>>ehm! jag tror SAM börjar bli trött, stog det inte att det
>var
>>en 01?
>>:* 😀
>>mvh jr
>>edit sorry för trådkapningen :-/
>
>Jag måste fortfarande vara riktigt trött – för jag ser inte
>vart det står att det är en 01:a. 😀 😉
>
>/JI rubriken kanske ;):D WRX 01-02
hööp Jonas var lite snabbare än jeg 😀
15 oktober, 2004 kl. 06:39 #53715SecretAgentMan
DeltagareGoddamnit! 😀
VF22:an upplever jag som inte överdrivet toppstark trots allt Kvarngren…TD05:an har lite mer att ge, spoolar mycket snabbare, och gillar högre laddtryck. 🙂
/J – är faktiskt trött efter en eftermiddag/kväll i garaget snortandes gammal växellådsolja. :+
15 oktober, 2004 kl. 10:28 #53721Kvarnis
DeltagareTja men du är ju färgad…iofs jag med ;):D
Ska man ha en starkt turbo med bra spol ska man ha en Td05-20G 😉Det var en ganska neutral syn om man ska gå på+ resultat vs. övriga värden US, AU gillar konstigt nog VF22:an …medanns UK&Svedala gillar TD05 lr andra fläktar.
15 oktober, 2004 kl. 10:47 #53716SecretAgentMan
DeltagareMan har betydligt annorlunda kusar i USA i alla fall. 😉
Nu har jag haft förmånen att få prova de flesta ”normala” aggregat, och har td05-16g som klar favorit, 34:an var inte alls dum heller, och 23:an följer tätt efter.
22:an är det inga fel på, men den spoolar för sent för det den levererar tyvärr, det underliga är att 23:an har 22:ans avgashus – och torde således ha ungefär samma spoolpunkt – så är inte fallet.
/J
15 oktober, 2004 kl. 11:08 #53717Strat
Deltagare>
>22:an är det inga fel på, men den spoolar för sent för det den
>levererar tyvärr, det underliga är att 23:an har 22:ans
>avgashus – och torde således ha ungefär samma spoolpunkt – så
>är inte fallet.
>
>/JMindre tröghetsmoment totalt?
15 oktober, 2004 kl. 12:56 #53722Kvarnis
Deltagareehh det är inte alls konstigt att en 22.a spoolar anorlunda då den har ett annat hjul.
En VF23 är en VF24 men ett P20 avgashus 🙂
nått som skulle vara intressant vore att sätta VF35:an P15 hus på en VF22 ;):D
För övrigt så skulle jag inte heller rekommendera nån anna VF turbo än VF30>,vad man än väljer dom gammla är alldes för opålitliga & gammla konstruktioner.
Ska man ha en gammal pålitlig konstruktion, ska man en från en lastbil ;):D
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.