SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Trim tips sökes till wrx-års mod 01-02

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2650
    livio
    Deltagare

      Hallå!

      Söker tips om vad jag behöver för delar och hur mkt det skulle kosta samt eventuella alternativ.

      Det jag redan har i motorn (pga ras)är stålstakar och smidda kolvar,samt tre tums feritta från turbon,

      Då till frågorna

      Vad behöver jag mer för att få lite snurr i motorn till en rimlig penning??

      vilka komponenter skulle ni rekommendera?ex turbo,spridare mm vill ha ca 300 hållbara hk

      ALLA TIPS ÄR VÄLKOMNA.

      MVH Livio

      #53713
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Om vi antar att du har en 99/00:a så räcker spridarna, turbon måste ersättas av något roligare (någon av IHI:s VF22-35 funkar, alt en Mitsu TD05-16g) soppapumpen skall bytas ut, och lite beroende på hur hårt du kör så kan en frontmonterad IC vara en god ide – men absolut inget krav.

        Sedan är det allra viktigaste att den mappas med bitarna som plockas i – görs inte detta rätt kommer det att gå snett igen.

        Lådan kan bli ett problem, men det beror mycket på koppling, hur snabbt laddtrycket kommer, och hur mycket du laddar i mellanregistret (och körstilen naturligtvis).

        /J

        #53718
        jraberg
        Deltagare

          ehm! jag tror SAM börjar bli trött, stog det inte att det var en 01?
          :* 😀
          mvh jr
          edit sorry för trådkapningen :-/

          #53719
          Kvarnis
          Deltagare

            Turbo beroro lite karaktär
            För lite mera rally stuk så är VF35&TD05 att föredra.
            För mer högvarvs karaktär är VF22, VF30/34 lämplig

            VF030/34&TD05 är lite mellanting, medans VF35 har tididig spool men sämre top, VF22 är raka motsatasen med långsam spool men bra topp effekt.

            Sedan fins även min personlige favorit TD05-20G men då är du upp i reginerna 350-400Bhp 😀

            för att enbart få en hållbar motor på 300Bhp med smidda kolvar är inget större problem, se bara till att det mappas rätt.

            Välj turbo, fixa en ny soppa regulator&pump knock link, slutligen ecu.
            få det mappat så är det klart….sen är frågan vad din växellåda kommer att tycka om det…..men det är en annan 5:a ;):D

            Dom flesta snurrorna kostar ca +/- ~10K
            Regulator&pump ~3K
            Ecu&mappning: ecu 8-30K mppning 5-10K
            ev. 550cc’s spridare 5K

            #53714
            SecretAgentMan
            Deltagare

              >ehm! jag tror SAM börjar bli trött, stog det inte att det var
              >en 01?
              >:* 😀
              >mvh jr
              >edit sorry för trådkapningen :-/

              Jag måste fortfarande vara riktigt trött – för jag ser inte vart det står att det är en 01:a. 😀 😉

              /J

              #53723
              Yonaz
              Deltagare

                ”Trim tips sökes till wrx-års mod 01-02” – pssst, i rubriken 😉

                #53720
                Kvarnis
                Deltagare

                  >>ehm! jag tror SAM börjar bli trött, stog det inte att det
                  >var
                  >>en 01?
                  >>:* 😀
                  >>mvh jr
                  >>edit sorry för trådkapningen :-/
                  >
                  >Jag måste fortfarande vara riktigt trött – för jag ser inte
                  >vart det står att det är en 01:a. 😀 😉
                  >
                  >/J

                  I rubriken kanske ;):D WRX 01-02

                  hööp Jonas var lite snabbare än jeg 😀

                  #53715
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    Goddamnit! 😀

                    VF22:an upplever jag som inte överdrivet toppstark trots allt Kvarngren…TD05:an har lite mer att ge, spoolar mycket snabbare, och gillar högre laddtryck. 🙂

                    /J – är faktiskt trött efter en eftermiddag/kväll i garaget snortandes gammal växellådsolja. :+

                    #53721
                    Kvarnis
                    Deltagare

                      Tja men du är ju färgad…iofs jag med ;):D
                      Ska man ha en starkt turbo med bra spol ska man ha en Td05-20G 😉

                      Det var en ganska neutral syn om man ska gå på+ resultat vs. övriga värden US, AU gillar konstigt nog VF22:an …medanns UK&Svedala gillar TD05 lr andra fläktar.

                      #53716
                      SecretAgentMan
                      Deltagare

                        Man har betydligt annorlunda kusar i USA i alla fall. 😉

                        Nu har jag haft förmånen att få prova de flesta ”normala” aggregat, och har td05-16g som klar favorit, 34:an var inte alls dum heller, och 23:an följer tätt efter.

                        22:an är det inga fel på, men den spoolar för sent för det den levererar tyvärr, det underliga är att 23:an har 22:ans avgashus – och torde således ha ungefär samma spoolpunkt – så är inte fallet.

                        /J

                        #53717
                        Strat
                        Deltagare

                          >
                          >22:an är det inga fel på, men den spoolar för sent för det den
                          >levererar tyvärr, det underliga är att 23:an har 22:ans
                          >avgashus – och torde således ha ungefär samma spoolpunkt – så
                          >är inte fallet.
                          >
                          >/J

                          Mindre tröghetsmoment totalt?

                          #53722
                          Kvarnis
                          Deltagare

                            ehh det är inte alls konstigt att en 22.a spoolar anorlunda då den har ett annat hjul.

                            En VF23 är en VF24 men ett P20 avgashus 🙂

                            nått som skulle vara intressant vore att sätta VF35:an P15 hus på en VF22 ;):D

                            För övrigt så skulle jag inte heller rekommendera nån anna VF turbo än VF30>,vad man än väljer dom gammla är alldes för opålitliga & gammla konstruktioner.

                            Ska man ha en gammal pålitlig konstruktion, ska man en från en lastbil ;):D

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.