› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Justerbar dump !! Bra eller dåligt
- Detta ämne har 13 svar, 1,653 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 10 månader sedan av
Turbonauten.
-
FörfattareInlägg
-
19 oktober, 2004 kl. 11:19 #2658
Davve
DeltagareHej på er,
Är sugen på en dump till WRX´n och har hört talas om denna dump:
Nån som vet om den är bra?? Anledningen till att jag är sugen på just denna är ju för att tjejen hatar dumpljudet … men jag älskar det :7 ..
19 oktober, 2004 kl. 13:37 #53753pannan
DeltagareAlla dumpar är ställbara dvs kolven är ställbar, annars kan man inte ställa in dem för optimal funktion.
Denna ser ut som en kopia av Turbo smarts dumpar. Turbo XS har också dumpar som ser ut som denna.
Betänkt också som det står i texten att du kan ställa in den för att återcirkulation dvs det den skall vara inställd på för din bil. Luftmängdmätaren är känslig på GT:n, lite bättre på WRX men den skadas endå om man ventilerar till atmosfären.
Har flera vänner som kör med HKS SSQV dumpen och kör den återcirkulerande. Den låter som bara den, räcker gott och väl.
19 oktober, 2004 kl. 15:28 #53745SecretAgentMan
DeltagareDags för lite pekpinnar.
LMM:en skadas inte alls, och alla dumpar behöver verkligen inte vara ställbara. 🙂
/J
19 oktober, 2004 kl. 15:36 #53747Strat
DeltagareJag kör en GFB, dock inte den modellen. Min funkar helt ok, men inte lika bra som originaldumpen 😉
19 oktober, 2004 kl. 15:39 #53754pannan
Deltagare>Dags för lite pekpinnar.
>
>LMM:en skadas inte alls, och alla dumpar behöver verkligen
>inte vara ställbara. 🙂
>
>/JIom att bilen har MAF original så skadas LMM:en visst om man dumpar ut i atmosfären..glödtråden kommer att brinna upp. Likaså skadar man katten iom att bilen kommer att gå för fett.
En dump som är ställbar menar jag att kolven och fjädern är ställbar. Har alla de dumpar jag sett varit. T ex HKS, Greddy, Turbo XS. På så vis kan man ställa hur lätt dumpventilen skall öppna och stänga.
19 oktober, 2004 kl. 15:45 #53748Strat
DeltagareNär man dumpar atmosfäriskt ser LMM’en bara att det kommer in ännu mera luft, då turbon fortfarande suger. Ingen fara med den alltså.
De allra flesta bling-eftermarknadsdumpar har justerbart fjädertryck, jo.
19 oktober, 2004 kl. 15:51 #53755pannan
Deltagare>När man dumpar atmosfäriskt ser LMM’en bara att det kommer in
>ännu mera luft, då turbon fortfarande suger. Ingen fara med
>den alltså.
>
>De allra flesta bling-eftermarknadsdumpar har justerbart
>fjädertryck, jo.Om en dump ventilerar i atmosfären och inte sprutet är uppgraderat med t ex MAP så kommer MAF:en att mäta fel, dvs när återcirkulerande luft skall mätas och det inte kommer något blir det fel. Är nog ingen skillnad mellan en Subaru och ett annat bilmärke som har turbomatning. Tänker man kortsiktigt kan man köra så här ett tag. Viss kan köra riktigt långt medans andra får omgående problem. En katalysator tar det ett tag för att gå sönder men är man medveten om riskerna så kan man dumpa i atmosfären.
Sedan prestandamässigt så skulle jag hellre köra återcirkulerande.
🙂
19 oktober, 2004 kl. 15:57 #53749Strat
DeltagareNja, återcirkuleringen sker efter LMM’en, så den luften mäts bara en gång. Problemet ligger i att ecu’n aldrig får veta att man släpper ut luft genom dumpen.
19 oktober, 2004 kl. 15:59 #53756pannan
Deltagare>Nja, återcirkuleringen sker efter LMM’en, så den luften mäts
>bara en gång. Problemet ligger i att ecu’n aldrig får veta att
>man släpper ut luft genom dumpen.Sorry nu är det jag som tänkte i nattmössan 🙂 tänkte på induction kits..
Men en öppen dump utan mods gör att bilen går fett dvs katten blir skadad 🙂 då är vi överrens 🙂
19 oktober, 2004 kl. 16:01 #53750Strat
DeltagareAbsolut 🙂
20 oktober, 2004 kl. 08:45 #53751Micke81
DeltagareOch då får man fina pang pang smällar ibland 🙂 låter nästan som en mesig variant av respons 😛 fast bara med en smäll. (man måste få drömma lite :D)
/Micke
20 oktober, 2004 kl. 19:52 #53757Davve
DeltagareFråga är igentligen om det är bra att ha en dump som man kan justera ljudet på motormässigt?? som jag förstår så är det bara den här dumpen som man kan stänga av ljudet på eller ?? ”The world’s first ADJUSTABLE NOISE BOV”
20 oktober, 2004 kl. 19:56 #53746SecretAgentMan
DeltagareMotormässigt?
Den dumpen du länkar till byter man bara utsläpp på genom att vrida en del av kroppen på den, antingen rätt ut med ljud som följd, eller tillbaka till insuget (a’la standard).
Det finns inget hokus-pokus med dem, det är en ventil som släpper ut övertryck…bra kvalitet och konstruktion så den klarar att hålla tätt länge är viktigare än högglanspolerade specialtrumpeter.
🙂
/J
21 oktober, 2004 kl. 18:35 #53752Turbonauten
DeltagareInget fel på den här tråden, men efter allt man har läst på typ Zatzy undrar man varför det inte heter dumventil…? 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.